شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

امروز مردم کلمبیا در یک همه‌پرسی نظر خود را درباره توافقنامه صلحی اعلام می‌کنند که هفته گذشته به امضای رئیس‌جمهور این کشور و رهبر آخرین گروه شورشی چپ‌گرای مسلح آمریکای لاتین رسید.

این توافقنامه قرار است به بیش از ۵۰ سال جنگ چریکی همراه با انفجار و گروگانگیری و کشتار، پایان دهد.

براساس توافق به‌دست آمده كه در نتيجه ماه‌ها مذاكره به‌دست آمده، گروه شورشي فارك در ازاي به‌دست آوردن 10كرسي در پارلمان كلمبيا و عفو اعضايش از جنگ با دولت دست برمي‌دارد.مراسم امضاي توافقنامه صلح ميان رئيس‌جمهور كلمبيا و رهبر شورشيان فارك كه هفته گذشته با حضور دبيركل سازمان ملل و سران و مقامات بلندپايه آمريكا و آمريكاي لاتين برگزار شد، با استقبال زيادي روبه‌رو شد و در سراسر جهان بازتاب گسترده‌اي يافت.

اما در داخل كلمبيا اين توافق صلح به‌ويژه قسمتي از آن كه به عفو اعضاي اين گروه مربوط مي‌شود، مخالفان جدي دارد. بسياري از ساكنان مناطق كوهستاني و روستايي كلمبيا سال‌ها از اين جنگ و درگيري‌ها آسيب ديدند، اعضاي خانواده‌شان را از دست دادند، معلول و بي‌خانمان شدند و حالا نمي‌توانند قبول كنند كه اين رنج بدون مجازات بماند. با اين حال نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه طرفداران اين توافق صلح هم كم نيستند. موافقان مي‌گويند كه اين توافق تنها راه‌حل پايان دادن به اين رنج و تضمين عدم‌تكرار آن بوده ‌است.

موضوعي كه اكنون مورد توجه قرار گرفته چگونگي بازگشت هزاران عضو اين گروه شورشي به زندگي عادي و بطن جامعه كلمبياست. فارك بيش از 7هزار عضو دارد كه بسياري از آنها از كودكي به اين گروه پيوسته‌اند. يكي از اتهامات اين گروه به‌كار‌گيري كودكان به‌عنوان سرباز در جنگ‌هايش بوده‌است. اكنون اين 7هزار مرد و زن از كوه‌ها و مناطق دورافتاده كلمبيا بايد سلاح را زمين بگذارند و به زندگي در شهرهايي برگردند كه سال‌ها عليه‌شان مي‌جنگيدند.

کد خبر 348139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha