شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: آتش از هرطرف زبانه می‌کشید و هر چه را که در سر راه داشت در گرمای بی‌حد خود ذوب می‌کرد.

آتش نشانان

 هرم گرما بدجوري خانه را در برگرفته بود. پيرزن از بيرون نظاره‌گر دودشدن خانه‌اش بود و اشك مي‌ريخت و بي‌تابي مي‌كرد. آتش‌نشانان در تلاش بودند كه آتش را هر چه زودتر خاموش كنند. دقايقي گذشت و آتش خاموش شد اما تنها خانه‌اي دودزده مانده بود با وسايلي سياه‌شده كه ديگر قابل استفاده نبود... . پيرزن گريه مي‌كرد و بر سر مي‌زد و مي‌گفت حالا من چه كنم؟ شب را كجا سر كنم؟ چطور دستم را جلوي ديگران دراز كنم ؟ خدايا من كه كسي را ندارم.

آقاي امير مهدياني، يكي از مديران آتش‌نشاني و از آتش‌نشانان پيشكسوت است كه از سال‌ها پيش اقدام به ايجاد صندوقي خيريه براي كمك به نيازمندان كرده است. او درباره خانه آتش‌گرفته اين خانم سالمند مي‌گويد: اين بنده خدا هيچ‌كسي را نداشت و خانه كوچك و محقرش با وسايل اندكي كه داشت با هم سوخت. بچه‌ها وقتي اوضاع را ديدند و شاهد بي‌تابي و گريه و زاري اين خانم شدند تصميم گرفتند كه كمك كنند تا وسايلي براي او تهيه شود. موضوع را با يكي ‌دو ايستگاه ديگر آتش‌نشاني هم مطرح كرديم و مقداري پول جمع شد و توانستيم براي او وسايل بخريم. وقتي بچه‌ها رفتند و خانه را تميز كردند و وسايل را در خانه جاي دادند پيرزن ايستاده بود و فقط دعا مي‌كرد و قربان صدقه بچه‌ها مي‌رفت. همين دعاي خير او براي ما يك دنيا مي‌ارزد.

آقاي مهديان كه 31سال از حضورش در سازمان آتش‌نشاني مي‌گذرد مي‌گويد: آتش‌نشاني يكي از مشاغلي است كه تا روحيه ايثار نداشته باشي نمي‌تواني در اين شغل بماني. بچه‌هاي آتش‌نشان از جان خود براي حفظ جان و مال مردم مايه مي‌گذارند و بايد حتما روحيه معنوي و ايثارگري داشته باشند وگرنه با وجود اين همه حوادث و مشكلات، كسي در اين شغل دوام نمي‌آورد.

او درباره صندوق خيريه‌اي كه با استقبال بچه‌هاي آتش‌نشان ايجاد شده است مي‌گويد: گاهي وقت‌ها پيش مي‌آمد كه سر صحنه‌اي حاضر مي‌شديم كه فرد كل دارايي‌اش را كه به 3 ميليون هم نمي‌رسيد بر اثر آتش يا آوار از دست مي‌داد و مستاصل و اندوهگين مي‌شد كه چه كند. از اين اتفاق خيلي ناراحت مي‌شديم و تمام ذهنمان را درگير مي‌كرد بنابراين وقتي به ايستگاه مي‌آمديم هر‌كس به اندازه وسع خود مقداري كمك مي‌كرد تا وسايلي حتي در حد دست دوم برايش بخريم. كم‌كم با كميته امداد وارد مراوده شديم و اين افراد را به آنها معرفي ‌كرديم تا كمكشان كنند اما انگار باز هم دلمان آرام نمي‌شد بنابراين تصميم گرفتيم كه خودمان صندوقي را به نام حضرت‌امير(ع) ايجاد كنيم و با مقدار پولي كه مي‌توانيم بپردازيم كار را آغاز كنيم. خلاصه كم‌كم با كمك بچه‌هاي آتش‌نشان اساسنامه هم برايش نوشتيم و كمك به نيازمندان شروع شد. در حال حاضر به خواست خود آتش‌نشانان يك مقدار از حقوق آنها كسر و به صندوق واريز مي‌شود تا بتوانيم خانواده‌هاي بيشتري را تحت پوشش قرار دهيم. سالانه 3 نوبت براي خانواده‌هاي نيازمند بسته‌هاي ارزاق تهيه مي‌كنيم و برايشان مي‌فرستيم و اگر خانواده‌اي را به ما معرفي كنند كه حادثه ديده است به او كمك مي‌كنيم. در بحث جهيزيه و سيسموني هم چون هزينه سنگين مي‌شود با تعدادي از بازاريان در مراوده هستيم و از صندوق خيريه آنها، نيازها را تأمين مي‌كنيم.

مهدياني با اشاره به اينكه صندوق خيريه حضرت امير(ع) تنها براي پرسنل سازمان آتش‌نشاني است ادامه مي‌دهد: شغل آتش‌نشاني شغلي معنوي است و نياز است كساني كه وارد آن مي‌شوند روحيات معنوي و مذهبي داشته باشند تا بتوانند براي نجات جان و مال ديگران تلاش كنند. نيروهاي ما حتي براي نجات مال ديگران هم تلاش زيادي مي‌كنند چون مي‌دانند كه افراد با اين آتش‌سوزي سرمايه‌شان از دست مي‌رود و بايد از صفر شروع كنند. او در ادامه مي‌گويد: آتش‌نشانان در برنامه‌هاي مذهبي هم برنامه‌هاي ويژه‌اي دارند به‌عنوان مثال در ايام محرم و صفر نذري مي‌پزند و بين نيازمندان پخش مي‌كنند يا وسايل اضافه‌اي كه دارند مي‌آورند تا دسته‌بندي كنيم و به نيازمنداني كه احتياج به آن وسايل دارند بدهيم.

کد خبر 348042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha