سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

نیلوفر قدیری: سرانجام نخستین مناظره رودرروی ۲نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که همه منتظر دیدن آن بودند برگزار شد.

آمریکا انتخابات

صحنه نامتعارف اين دور از رقابت‌هاي انتخاباتي آمريكا با حضور 2 چهره جنجالي كه هر لحظه با سخن و اقدامشان يك غافلگيري جديد ايجاد مي‌كنند، بسياري را در آمريكا و در جهان منتظر و مشتاق ديدن اين مناظره كرده ‌بود. يك طرف اين مناظره نخستين نامزد زن انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بود كه سابقه وكالت، وزارت خارجه و 8سال حضور در كاخ سفيد در كنار جنجال‌هاي شخصي و خانوادگي همه سال‌هاي گذشته‌اش، از او نامزدي غيرمعمول ساخته‌است. طرف ديگر، دونالد ترامپ، بزرگ‌ترين شوخي عرصه سياست آمريكاست كه تا همين جا خيلي از معاني و مفاهيم را در صحنه سياست و انتخابات آمريكا و چهره اين كشور را در جهان تغيير داده‌است.

همه اينها موجب شده كه رقابت‌هاي اين دور از انتخابات آمريكا به يك شوي تلويزيوني تبديل شود؛ شويي كه بازيگران آن به جاي صحبت درباره عددورقم رشد اقتصادي ، اشتغال و دغدغه‌هاي اجتماعي و سياسي و موضوعات سياست‌خارجي، درباره رنگ مو و زندگي خانوادگي و آزمايش پزشكي يكديگر با سبك‌ترين الفاظ صحبت مي‌كنند. رويارويي مستقيم اين 2 چهره در نخستين مناظره انتخاباتي، پرده جديدي از اين شوي تلويزيوني بود و همه منتظر غافلگيري‌هاي جديدي در اين صحنه بودند.

اما در اين مناظره از غافلگيري‌هاي روي صحنه ماه‌هاي گذشته خبري نبود. ترامپ برخلاف گذشته، تلاش مي‌كرد مودبانه، درچارچوب و كنترل شده سخن بگويد و جواب حريف را بدهد. به غيراز يكي دو مورد كه از پوسته رسمي و ساختگي‌اش براي ثانيه‌هايي خارج شد، در بيشتر وقت اين مناظره، كنترل شده و همچون يك نامزد متعارف گويي جملاتي را كه حفظ كرده‌بود به زبان مي‌آورد. ترامپي كه در اين مناظره ديديدم با آنچه در همه ماه‌هاي گذشته شاهد بوديم متفاوت بود.

درلحظه كلمات تند تهاجمي همراه با تمسخر به زبان نياورد و از حركات پانتوميم دست و صورت معروفش هم خبري نبود. نمايش‌ها و حرف‌هاي تند و عجيب ترامپ او را به ستاره رسانه‌هاي جهان در ماه‌هاي گذشته تبديل كرده‌ به‌طوريكه او را اكنون شناخته‌شده‌ترين آمريكايي در سراسر دنيا مي‌دانند. اما آنچه در مناظره ديروز ديديم ترامپ عجيب غيرمتعارف نبود. او حتي آنطور كه قبل از مناظره گفته‌بود، به زندگي خصوصي هيلاري كلينتون و معشوقه‌هاي همسرش هم اشاره‌اي نكرد.

اگر اين تغيير رفتار را نتيجه توصيه‌هاي مشاوران تبليغاتي به ترامپ بدانيم، مي‌توان اينطور برداشت كرد كه او در اين مناظره، خود واقعي‌اش نبود و چون نقش بازي مي‌كرد عملكردي ضعيف در مقابل كلينتون داشت و اين مناظره را به گواه نظرسنجي‌ها به رقيب دمكراتش باخت.شايد اين باخت باعث شود در مناظره دوم، ترامپ با همان چهره واقعي‌اش بدون روتوش و سانسور ظاهر شود. با اين تحليل مي‌توان گفت كه مناظره دوم جنجالي‌تر از مناظره اول خواهد بود.

کد خبر 347741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha