همشهری آنلاین: موسسات آموزش عالی غیردولتی بر اساس بخشنامه وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی بدون کنکور کردند.

وزارت علوم

به گزارش مهر، موسسات آموزش عالی غیردولتی اقدام به صدور اطلاعیه جذب دانشجوی بدون کنکور کردند. در اطلاعیه این موسسات با اشاره به بخشنامه شماره۲/۱۳۷۳۵۳ مورخ ۲۹ شهریور ۹۵ معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از متقاضیان خواسته شده به همراه مدارک لازم برای ثبت‌نام در دوره بدون آزمون مراجعه کنند.

علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، جزئیات این بخشنامه وزارت علوم را تشریح کرد و درباره برنامه موسسات با توجه به این قانون، گفت: دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی نامه‌ای برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص خالی ماندن ظرفیت‌های این دانشگاه‌ها ارسال کردند.

وی ادامه داد: بر همین اساس معاون آموزشی وزارت علوم نامه‌ای به دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارسال کرد که در این نامه آمده است، با توجه به اینکه تعدادی از پذیرفته‌شدگان موسسات غیرانتفاعی برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند و ظرفيت موسسات خالی مانده است، دانشگاه‌های غیرانتفاعی از بین کسانی که در کنکور شرکت نکرده‌اند و یا شرکت کرده و در جایی قبول نشده‌اند دعوت به ثبت‌نام کند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزود: اطلاعیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز بر اساس همین نامه وزارت علوم است و مشکلی برای پذیرش وجود ندارد.

وی افزود: منتهی معاونت آموزشی وزارت علوم، در این نامه اشاره کرده است که این کار باید با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور صورت گیرد، به این روش که اگر فردی مایل به ثبت‌نام بدون کنکور در رشته‌ای بود، دانشگاه مذکور مدارک فرد را اخذ کرده و پس از ثبت‌نام اولیه، مدارک وی را برای نظر و تایید نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌کنند و نظر نهایی توسط این سازمان اعلام می‌شود.

وی درباره شرایط پذیرش دانشجو نیز گفت: شرایط توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می‌شود.

آهون‌منش درباره اینکه این پذیرش بدون کنکور فقط در مقطع کارشناسی ارشد صورت خواهد گرفت، گفت: در بخشنامه وزارت علوم، اشاره‌ای به این مساله نشده که مقطع خاصی باشد؛ از این رو در تمام مقاطع می‌توان دانشجو پذیرش کرد، عبارتی که در این بخشنامه آمده بدین صورت است که: «دانشگاه‌های غیرانتفاعی می‌توانند با توجه به سوابق تحصیلی و مراجعه دانشجو مشروط براینکه جایی قبول نشده باشد، ثبت‌نام کنند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این مساله، پذیرش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سال‌های آینده دیگر از طریق کنکور سراسری نخواهد بود، گفت: این موضوع بستگی به این مساله دارد که وزارت علوم براین بخشنامه، ثابت بماند یا خیر.

همچنین در بخشی از این اطلاعیه آمده است: دانشجویان پذیرفته شده در تمام آزمون‌های سال ۹۵ سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به ثبت‌نام بدون کنکور نیستند.

در حالی این اجازه به موسسات غیرانتفاعی داده شده است که بر اساس ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی: سنجش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بر اساس آزمون متمرکز از دروس تخصصی مقطع کارشناسی و تأثیر معدل داوطلب (در رشته‌های مرتبط) توسط وزارتین انجام می‌شود.

کد خبر 347716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha