سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر شما به‌عنوان کدبانوی باسابقه یک خانه، عادت دارید تا همه کارهای خانه را به تنهایی انجام دهید، یا حضور مداوم شوهرتان در خانه شما را کلافه می‌کند باید درباره دوران بازنشستگی مرد خانه‌تان تجدیدنظر کنید.

خانه را اداره کنید

 دوره بازنشستگي به مقدار كافي براي مردها مي‌تواند دوره جديد و استرس‌زايي باشد، اما همين كه خيال مرد از محيطي كه بعد از اين قرار است بيشتر از هر جاي ديگري ميزبان او باشد، راحت و آرام باشد، او حتما بهتر و آسان‌تر با مسئله كنار خواهد آمد. خانه، كانون آرامش است و افراد بايد با برنامه‌ريزي و مطالعه، اين آرامش را ايجاد كرده و تداوم بخشند.

  • نگاه‌تان را تغيير دهيد

يك بار مسير درست‌كردن غذاي روزانه را مرور كنيد. فرض كنيد يك نفر كنار دست شما بايستد و مدام شما را سؤال پيچ كند كه اين مقدار گوشت زياد نبود؟ اين حجم خامه براي سلامتي خوب است؟ مگر دكتر نگفت نمك را از غذا حذف كنيم؟ همه اين سؤال‌ها مي‌توانند ادامه داشته باشند. اما حوصله شما تا كجا كشش دارد كه اين حجم از فشار بيروني را تحمل كند؟! اين سؤالات براي خانم‌هايي كه همسرانشان بازنشسته شده‌اند، كاملا آشناست. اينجا نقطه حساسي است كه اگر با آن درست برخورد نكنيد، اين دوره جديد از زندگي مشترك با چالش مواجه خواهد شد. براي شروع، از همين كارهاي ساده آشپزخانه به‌عنوان سكوي پرتاب استفاده كنيد. پيشقدم شويد و كارهاي ساده‌اي را به مرد زندگي‌تان بدهيد؛ كارهايي مانند خردكردن گردوهاي خورش فسنجان، شستن ميوه‌ها، بسته‌بندي گوشت‌هاي تازه خريداري‌شده و... .

  • كنار بكشيد

از بعضي از كارهاي خانه انصراف بدهيد تا شوهر شما به دلخواه و علاقه خودش قسمتي از آنها را به‌عهده بگيرد و اين روزها احساس بيكاري و كسالت به او دست ندهد. به‌عنوان مثال اگر تا قبل از اين خودتان شارژ آپارتمان را تحويل مي‌داديد، حالا از همسرتان بخواهيد تا آن را به مدير ساختمان بدهد. اگر براي انجام كارهايي مانند تعمير يا راه‌اندازي و جمع‌آوري كولر، به فرزندان يا تعميركار مراجعه مي‌كرديد از امروز بخواهيد كه ايشان اين كارها انجام دهند. يا ساده‌تر از اينها، اگر تمام خريدهاي ريز و درشت خانه به پاي شما نوشته شده بود، از امروز اين كارها را تقسيم كنيد و خريدهايي مانند نان و ميوه را به ايشان بسپاريد. البته يادتان باشد كه در همه اين مراحل مراقب باشيد عزت نفس و غرور شوهرتان خدشه‌دار نشود و با او با محبت و احترام برخورد كنيد.

  • وقت‌هاي خالي

شما بعد از اين وقت‌هاي خالي بسيار زيادي را با هم تجربه خواهيد كرد. نمي‌توان توقع داشت كه فرزندان و اقوام و دوستان شما برنامه زندگي‌تان را بدانند و هر زمان كه خواستيد در خانه شما حضور داشته باشند. خودتان حركت اول را انجام دهيد. فهرستي از كارهاي مورد علاقه دونفره‌تان درست كنيد و با هم سراغ آنها برويد. موزه‌ها گزينه‌هاي بسيار خوبي براي روزها و صبح‌هاي اول بازنشستگي هستند. پارك‌هاي سرسبز را فراموش نكنيد. حتي گام را فراتر از اين نهاده سراغ سفرهاي جديد برويد. اين بار مسيرهايي را تجربه كنيد كه تا قبل از اين فرصتي براي رفتن به آنها نداشته‌ايد. ورزش را فراموش نكنيد. همراه داشتن يك نفر موافق در اين مسير، بهترين گزينه براي ادامه‌دار بودن اين برنامه است. مساجد، خيريه‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد هم از جمله جاهايي هستند كه به وقت خالي و تجربه زياد شما احتياج دارند و از آن استقبال مي‌كنند.

  • برنامه‌ريزي مالي

بعد از اين، شما هستيد و مخارج خانه و حقوق بازنشستگي. اگر بدون برنامه جلو برويد، كم‌كم ممكن است با مشكل مواجه شويد. سراغ يك دفترچه برويد و ريز هزينه‌هاي مالي‌اي را كه حدس مي‌زنيد در اين ايام براي شما پيش مي‌آيد يادداشت كنيد. هزينه‌هاي غيرقابل پيش‌بيني مانند بيمارستان و ويزيت دكتر را در برنامه خود بگنجانيد و هزينه‌هايي را كه به‌نظر خودتان براي زندگي سربار هستند كاهش دهيد.

  • به فرزندان خود كمك كنيد

اگر حس مي‌كنيد با همه برنامه‌هاي گفته شده هنوز هم مي‌توانيد بيشتر از اين از وقت خالي‌تان استفاده كنيد، سراغ نوه‌هاي عزيزتان برويد و به اتفاق همسرتان بعضي روزها، آنها را به پارك يا باغ‌وحش ببريد يا به بخشي از درس‌هاي آنها رسيدگي كنيد. اما توجه داشته باشيد كه اين كمك‌هاي شما در مسيري باشد كه والدين آنها براي تربيت فرزندانشان درنظر گرفته‌اند. حتي اين حس را نيز القا نكنيد كه شما همه كارهاي نوه‌ها را به‌عهده مي‌گيريد و بعد از اين مي‌توانند هروقت دلشان خواست آنها را به جاي مهد كودك به شما تحويل دهند.

کد خبر 347641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha