تا سال ٨٤ طبق طرح‌های توسعه شهری، تهران به ٥٠ درصد از زیرساخت‌های توسعه‌شهری دست پیدا کرده بود اما در طول ١١ ساله این دوره از مدیریت شهری، رشد زیرساخت‌های پایتخت به ٨٥درصد ارتقا پیدا کرده است.

شهر

اين در حالي است كه با افتتاح 4پروژه عمراني جديد كه عصر روز يكشنبه ‌صورت گرفت، تعداد پروژه‌هاي عمراني افتتاح شده از ابتداي سال تاكنون هم به 7پروژه رسيد.عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به نامگذاري پروژه تاج سد شهداي خليج‌فارس با نام نمادين گذرموج، اظهار داشت: نام اين پروژه يادآور تلاقي آن با درياچه شهداي خليج‌فارس است؛ به‌طوري‌كه در اين پروژه گذرگاه عابر پياده و دوچرخه نيز در جوار جنگل زيباي چيتگر احداث شده و نماي اين پروژه به كوهساران شمال تهران كه نماد صلابت ايران اسلامي است، منتهي مي‌شود.

جاويد با تشريح معماري پروژه تاج سد درياچه شهداي خليج‌فارس گفت: گذر موج دومين فاز پروژه درياچه شهداي خليج‌فارس است كه شامل مجموعه سازه‌هاي فلزي قوسي‌شكل است، به‌طوري‌كه معماري نشأت گرفته از امواج درياچه در آن به‌كار گرفته شده است. وي با اشاره به موفقيت پروژه درياچه شهداي خليج‌فارس در سطح جهاني گفت: اين پروژه سال گذشته توانسته رتبه چهارم در اجلاس جهاني مديريت پروژه را در كشور پاناما به‌دست آورد و هم‌اكنون مقاله اين پروژه نيز در سمپوزيومي كه در كشور ژاپن برگزار مي‌شود در حال پايش است.

وي با بيان اينكه تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس سومين فاز پروژه درياچه شهداي خليج‌فارس است، گفت: فاز تصفيه فيزيكي تا پايان مهرماه به بهره‌برداري مي‌رسد و اين در حالي است كه تا پايان دي‌ماه فاز تصفيه شيرايي نيز به آن الحاق شده و به اين ترتيب 6.5ميليون مترمكعب آب درياچه شهداي خليج‌فارس بنا به معيارهاي زيست‌محيطي تصفيه مي‌شود. وي در ادامه با معرفي پروژه تقاطع غيرهمسطح شهيد خرازي و خيابان اردستاني گفت: اين پروژه در منطقه ٢٢ واقع شده و يكي از مجموعه تقاطع‌هاي غيرهمسطحي است كه در مسير اين بزرگراه واقع شده؛ به‌طوري‌كه با راه‌اندازي آن، زمينه تسهيل دسترسي شهروندان از بزرگراه‌هاي شهيد خرازي تا محله‌هاي منطقه22 ‌فراهم مي‌شود.

جاويد با معرفي سيستم هوادهي تونل نيايش گفت: شفت هوادهي در مجاورت تونل نيايش قرار دارد كه زمينه افزايش ايمني و پدافند غيرعامل تونل را فراهم مي‌كند.معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه پروژه تونل نيايش جزو پروژه‌هاي ماندگارشهرداري تهران است، گفت: رمز موفقيت اين پروژه‌ها فقط در كميت و كيفيت آنها نيست بلكه اين پروژه‌ها در دوره تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشور ايران به بهره‌برداري رسيدند. وي در ادامه به تشريح يكي از فازهاي پروژه شهيد بروجردي پرداخت و گفت: تقاطع غيرهمسطح محلي اين پروژه به نام شهيد ميرزايي هم به بهره‌برداري رسيد.

جاويد با تأكيد بر اينكه با افتتاح اين طرح‌ها، اقدامات عمراني امسال به 7پروژه مي‌رسد، تصريح كرد: اين پروژه‌ها همراه ده‌ها پروژه عمراني در مناطق توسط معاونت فني و عمراني و شركت تابعه به بهره‌برداري رسيدند. وي با اشاره به تحقق دستور شهردار تهران براي افتتاح پروژه‌ها گفت: طبق دستور شهردار تهران از فروردين‌ماه امسال، هر‌ماه حداقل يك پروژه عمراني بايد به بهره‌برداري برسد كه اين مهم در 7‌ماه اول سال اجرا شده و تا پايان سال ادامه پيدا مي‌كند.

  • عملكرد دهه اخير

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در ادامه با اشاره به عملكرد موفق اين دوره از مديريت شهري در تهران گفت: تا سال ٨٤، تنها 304كيلومتر از شبكه بزرگراه‌هاي تهران تحقق يافته بود كه اين ميزان هم‌اكنون به ٥٣٥ كيلومتر طول بزرگراه‌هاي احداث شده در پايتخت مي‌رسد كه اين رقم رشد ٧٧ درصد در زمينه طول بزرگراه‌ها را در اين مدت نشان مي‌دهد. جاويد با اشاره به افزايش پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح گفت: تقاطع‌هاي غيرهمسطح از ١٥٧ عدد به ٣٥٧ عدد رسيده كه رشد كمي ١١٣ درصدي در اين زمينه را نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به موفقيت‌هاي مديريت شهري در زمينه تونل‌هاي شهري گفت: زماني تهران فقط از يك كيلومتر تونل اميركبير بهره‌مند بود اما امروز شهر تهران ٢٠ كيلومتر تونل تحقق يافته دارد؛ به‌طوري‌كه اينها در قالب 4تونل به بهره‌برداري رسيده و به‌زودي با افتتاح تونل شهداي غزه در محور بزرگراه شهيد حكيم، اين پروژه نيز به مجموع تونل‌هاي شهر تهران اضافه مي‌شود و بدين‌ترتيب ارتقاي تونل‌هاي شهري از يك كيلومتر به ٢٠ كيلومتر رسيده و رشد كمي ١٩٠٠ درصدي تحقق پيدا مي‌كند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به رشد كمي اعتبارات عمراني در ١١ سال اخير گفت: تا قبل از سال ٨٤ از نيمه سال70 تا نيمه سال80 درمجموع اعتبارات عمراني مصوب شده ٦٥٠ ميليارد تومان بود اما طي ١١سال اخير مديريت شهري، ميزان اعتبارات عمراني و زيرساختي در مقياس شهري به ١٣ هزار و ٤٠٠ميليارد تومان افزايش يافته كه نشان‌دهنده رشد 20برابري شاخص كمي است. جاويد با تأكيد بر اينكه توجه به پروژه‌هاي زيرساختي و عمراني تهران رشد سه‌ونيم برابري داشته است، گفت: اين روند نشان‌دهنده توجه ويژه به عمران و آباداني كلانشهر تهران در اين دوره از مديريت شهري است. جاويد تأكيد كرد: از نيمه سال٨٤ تا‌كنون ١٠٨پروژه در مقياس شهري افتتاح شده‌ كه مي‌توان گفت هر‌ماه يك پروژه به بهره‌برداري رسيده است.

کد خبر 347603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha