یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: کم‌کم باید خودمان را مهیای‌ماه عزا کنیم؛ ‌ماه سیاهپوش شدن و گریستن در یک ماتم ۱۴۰۰ساله. خیلی‌ها از همین حالا آماده و دل‌هایشان را خانه تکانی می‌کنند تا آن را به دریای حسینی بسپارند.

محرم

كم‌كم هيئت‌ها در كوچه و پسكوچه‌ها قد علم مي‌كنند و حسينيه‌ها‌ سياهپوش مي‌شوند. بايد حواستان باشد از اين قافله عقب نمانيد. اگر قصد داريد هيئتي برپا كنيد و پذيراي محرم باشيد بايد به سرعت دست به‌كار شويد و با كمك اهالي محل آستين‌ها را بالا بزنيد. اگر هيئت‌تان، سال اولي نيست، خب تجربه‌هاي سال‌هاي گذشته به كارتان مي‌آيد، اما اگر امسال براي نخستين‌بار است كه مي‌خواهيد يك هيئت جمع‌وجور محلي راه بيندازيد اين صفحه به شما آموزش‌هايي در مورد آماده كردن هيئت‌ مي‌دهد.

  • هيئت ساده خيلي بهتر است

همين ابتداي كار كه قصد داريد يك هيئت كوچك محلي راه بيندازيد بايد به يك نكته توجه داشته باشيد، هيئت را حال و هواي معنوي و اخلاص عزاداران آن رونق مي‌بخشد، نه تجهيزات و امكانات و سيستم صوتي حرفه‌اي و اين جور چيزها. از ابتداي كار لازم نيست همه‌‌ تجهيزات و امكانات را به بهترين شكل تهيه كنيد، همين كه چند نفر از جوانان محله دور هم جمع شويد و يك هيئت ساده محلي براي عزاداري‌ماه محرم راه بيندازيد براي سال اول كفايت مي‌كند. مهم‌ترين بحث، مشاركت اهالي است. همه بايد دست به‌دست هم بدهند و از امكاناتي كه در منزل دارند استفاده كنند تا هيئت پا بگيرد؛ مثلا چند نفر از اهالي مي‌توانند فرش هيئت را تأمين كنند تا در همين سال اولي سراغ خريد كفپوش نرويد. راستي يك نكته مهم؛ بيشتر از آنكه به فكر امكانات و تجهيزات هيئت و بخش سخت‌افزاري كار باشيد، بايد براي مراسم‌هاي هيئت برنامه‌ريزي كنيد. خيلي‌ها هيئتي بزرگ درست مي‌كنند، اما براي شب‌هاي محرم، برنامه خوب و گيرايي ندارند.

  • تزئين درون هيئت‌ها

هر چه هيئت شما ساده‌تر باشد بهتر است. ما به شما تنها استفاده از كتيبه و پرچم را پيشنهاد مي‌كنيم. براي دور تا دور بالاي ديواره‌هاي هيئت كه سياهپوش كرده‌ايد بايد از كتيبه‌هاي افقي استفاده كنيد. اگر كتيبه‌هاي شما جنس نخي دارند مي‌توانيد به وسيله دستگاه منگنه به پارچه سياه زير آن وصل و در غيراين صورت بايد از سيم مفتول براي وصل‌كردن كتيبه‌ها استفاده كنيد. براي دور ستون‌ها و در ورودي هم بايد از كتيبه‌هاي عمودي استفاده كنيد.براي پرچم هم مي‌توانيد پايه پرچم خريداري و آن را به وسيله دريل در جاهاي مختلف نصب كنيد و داخل آن پرچم قرار دهيد. يادتان باشد شهرداري تهران اين پايه‌ها را به‌صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي‌دهد.

  • سيستم برق رساني

سيستم برق هيئت از اهميت بالايي برخوردار است. شما براي روشنايي، سيستم صوتي و وسايل گرمايشي و سرمايشي نياز به برق خواهيد داشت. حواستان باشد كه برق شهري گزينه مناسبي براي برق رساني هيئت‌ها نيست، چرا كه هم هزينه شما زياد خواهد شد و هم نوسانات آن باعث مي‌شود به وسايل برقي شما آسيب وارد شود. بهترين كار آن است كه با كمي هزينه، يك‌بار براي هميشه دستگاه موتوربرق خريداري كنيد. با اين كار ديگر نيازي نيست نگران قطع برق و نوسانات آن شويد. موتور برق را بهتر است خارج از فضاي دروني هيئت قرار دهيد تا صداي آن موجب اذيت عزاداران نشود. البته محل هيئت هم بايد جايي باشد كه با خانه‌هاي مسكوني كمي فاصله داشته باشد تا براي همسايگان ايجاد مزاحمت نكند. از آنجا كه لازم است برق به قسمت‌هاي مختلف هيئت برسد شما بايد قبل از سياهپوش كردن هيئت، سيم‌هاي برق را به ديوار‌ها وصل كنيد و آن را به نقاط مختلف برسانيد.

  • سيستم تهويه هوا

شايد تا چند سال پيش كه محرم در فصل سرما بود هيئت‌ها نياز چنداني به سيستم تهويه هوا نداشتند اما از آنجا كه به فصل گرما نزديك مي‌شويم بايد حتما به فكر سيستم تهويه هوا باشيد. منظور ما از سيستم تهويه هوا استفاده از پنكه و كولر نيست. بهتر است براي آنكه فضاي هيئت شما حين مراسم عزاداري دم نكند روي يك يا 2 تا از پنجره‌هاي فضاي هيئت سيستم تهويه هوا قرار دهيد. اگر قصد داريد كه براي محرم هيئت برپا كنيد قبل از سياهپوش كردن، روي سقف حسينيه دريچه‌هايي را براي نصب دستگاه تهويه هوا طراحي كنيد. اگر خودتان اهل كار‌هاي فني هستيد نصب اين دستگاه زياد هم كار دشواري نخواهد بود.

  • سياهپوش كردن هيئت‌ها

سياهپوش كردن حسينيه يكي از كارهاي وقت‌گير و سخت در آماده‌سازي‌ هيئت‌ها محسوب مي‌شود. نخستين كار اين است كه ببينيد پارچه‌اي كه مي‌خواهيد از آن استفاده كنيد چه جنسي دارد. اگر پارچه شما از جنس كتان و مخمل بود شما بايد با ميخ و چكش، پارچه را به ديوار آويزان كنيد. اما اگر جنس پارچه شما نخي و سبك بود مي‌توانيد براي وصل كردن آن به ديوار از دستگاه منگنه استفاده كنيد. حواستان باشد كه اين موضوع به جنس و سختي ديوار هم بستگي دارد. در سياهپوش كردن هيئت‌هايي كه در خيابان‌ها برپا مي‌شوند و داربست‌ها، اسكلت آنها را تشكيل مي‌دهند بهترين راه براي وصل كردن پارچه به ميله داربست‌ها استفاده از سيم مفتول است. پارچه را به دور ميله بچرخانيد و با سيم مفتول آن را سفت كنيد. اگر هنوز اقدام به خريد پارچه سياه نكرده‌ايد ما به شما پارچه‌هاي نخي را پيشنهاد مي‌كنيم؛ چرا كه نسبت به پارچه‌هاي مخمل هم سبك‌تر هستند و هم از آنجا كه محرم به فصل تابستان نزديك مي‌شود، پارچه‌هاي نخي در سال‌هاي آينده كارآمدتر خواهد بود.

  • كفپوش هيئت‌ها

اگر هيئت خود را در خيابان برپا كرده‌ايد و كف زمين آسفالت وجود دارد بهتر است در ابتدا موكت پهن كنيد و سپس روي آن فرش قرار دهيد تا سفتي آسفالت خيلي احساس نشود و به فرش‌هاي شما آسيبي وارد نشود. اما اگر هيئت شما در داخل فضايي قرار دارد كه كف آن موزاييك است ديگر نيازي به موكت نيست.فقط حواستان باشد اگر احساس كرديد فرش روي موزاييك‌ها ليز مي‌خورد از ترمز گير‌هاي فرش استفاده كنيد.

کد خبر 347377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha