یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران هم‌ زمان با پایان تابستان و فرا رسیدن فصل پائیز به تالاب‌ها و آبگیرهای استان مازندران در شمال ایران رسیدند.

پرندگان مهاجر به مازندران رسیدند

به گزارش ايرنا، برخورداری از آب و هوای معتدل، وجود تالاب‌ها و آبگیرها طبیعی فراوان در کنار مزارع شالیزاری و درختان مثمر خودرو جنگلی از جمله ویژگی‌هایی است که هر سال صدها هزار بال انواع پرندگان مهاجر را به مازندران می‌کشاند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با تائید ورود نخستین گروه از پرندگان زمستان‌گذران به استان گفت که بیشتر پرندگانی که این روزها به آبگیرها و تالاب‌های مازندران کوچ می‌کنند‌، از داخل کشور بار سفر به این خطه از شمال کشور بستند .

کوروس ربیعی روز شنبه گفت: برخی از این پرندگان مهاجر که از نقاط دور دست از جمله سیبری برای زمستان‌گذرانی به مازندران سفر می‌کنند، هنوز به این خطه نرسیده‌اند و احتمال می‌رود این گروه کوچ‌شان تا اوایل آبان ماه به درازا بکشد.

وي نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذرانی را كه در تالاب‌ها و آبگیرهای مازندران فرود آمده‌اند، حواصیل، خوتکا، باکلان، کاکایی و کلیل اعلام کرد.

مازندران دارای 2 تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.

مازندران همچنین افزون بر 800 قطعه آببندان به مساحت 17 هزار هکتار دارد.

همه ساله در فصل زمستان 90 گونه پرنده مهاجر زمستان‌گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده‌اند.

پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی‌ها با 75 گونه؛ بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 347371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha