یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: فرصت‌های متنوعی در فضای مجازی و به‌طور خاص در استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد مانند تسهیل ارتباطات که پیش از این حتی با تلفن و ارتباطات رادیویی هرگز این اندازه روان و گسترده نبوده است؛ همچنین سرعت اطلاع‌رسانی به شکل حیرت‌آوری زیاد شده که می‌تواند گاه باعث حل مشکلات یا نجات جان انسان‌ها شود.

فرصت و تهدید

اما از سوي ديگر آفت‌ها و خطراتي نيز در فضاي مجازي و به‌طور خاص شبكه‌هاي اجتماعي هست كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت. اين موارد باعث سوءاستفاده‌هاي فراوان و رو به افزايش از فضاي مجازي و نگراني خانواده‌ها و كارشناسان شده است. برخي ازمهم‌ترين اين تهديدها عبارتند از:
اولا توهم ارتباط كه باعث احساس نوعي سيري كاذب در ارتباطات اجتماعي مي‌شود درحالي‌كه واقعا فرد در انزوا قرار دارد. ثانيا به همين ترتيب نوعي بي‌سوادي و احساس سواد كاذب در افراد به‌وجود مي‌آيد كه ناشي از ضعف مطالعه و كتابخواني است و ساده‌ترين نمونه آن، بروز غلط‌هاي فاحش املايي و نگارشي است.

ثالثا اشاعه فحشا كه هرگز تاكنون اين اندازه آسان و سريع نبوده است و خود به‌طور طبيعي باعث فرسايش لايه‌هاي شرم و حيا در روح و روان و منجر به تضعيف روابط انساني و تخريب جدي نهاد خانواده مي‌شود. همچنين ناامني حريم خصوصي و گسترش انواع سرقت‌ها و نيز سرعت انتشار شايعات و اخبار كذب كه به رواج اطلاعات و باورهاي غلط منجر مي‌شود و نمونه آنها را همه اطراف در پيرامون خود مشاهده مي‌كنيم.

علاوه بر آسيب‌هاي رواني ناشي از انزوا و مشكلات عاطفي، در سال‌هاي اخير انواع مشكلات جسمي جديد و بيماري‌هاي تازه ناشي از استفاده نادرست از تلفن همراه و فضاي مجازي در ستون فقرات و انگشتان و چشم‌ها بروز كرده است. بياييد نسبت به تمام پيامدهاي دنياي مجازي‌مان كمي بيشتر حواسمان را جمع كنيم.

کد خبر 347368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha