همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی پشت شیشه «مهین عظیما» با عنوان «تماشاگر رویا» با حضور این هنرمند ۸۷ ساله افتتاح شد.

نقاشی

به گزارش ایسنا به نقل روابط عمومی این نمایشگاه، مهین عظیما، یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی نقاشی پشت شیشه به گالری ایوان آمد، بانوی نشسته بر ویلچر، دنیایی هزار رنگ و با طراوت بر شیشه‌ها به ثبت رسانده که در آن‌ها خبری از جنگ نیست. نقاشی‌هایش به‌دلیل کاسته شدن از توانایی جسمی‌اش، کوچک‌تر شده اما زیبا دیدن دنیا و مهر ورزیدن در آن‌ها عمق بیشتری یافته است.

نمایشگاه نقاشی پشت شیشه «تماشاگر رویا» دوم مهرماه ۹۵ با حضور این هنرمند ۸۷ ساله افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از ۶۰ اثر از این هنرمند که در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۴ خلق شده‌اند، همراه تعدادی از عکس‌ها و مدارک قدیمی او به‌نمایش گذاشته شده است.

چینش آثار در گالری از کارهای متاخر عظیما که در سال ۱۳۹۴ خلق شده‌اند، شروع می‌شود و در پایین‌ترین طبقه گالری به کارهای دوره دانشجویی او می‌رسد که متعلق به اوایل دهه ۳۰ هستند. جدا از تفاوت سبک کار هنرمند در دوره آغاز کار هنری و پس از آشنایی با نقاشی پشت شیشه، آنچه در اولین برخورد با تابلوها به چشم می‌آید، تفاوت قطع آثار است که به‌دلیل ضعف جسمانی هنرمند هرچه به سال‌های اخیر رسیده، ابعاد شیشه‌ها کوچک‌تر شده تا جایی که در مجموعه آثار سال ۱۳۹۴ شاهد کارهایی کوچک‌تر از ۱۰ سانتی‌متر هستیم.

عظیما که در یک سال گذشته، توانایی نقاشی کردن را از دست داده است، درباره تغییر ابعاد آثارش گفت: سال‌های قبل روی شیشه‌های بزرگ‌تر نقاشی می‌کردم، اما در سال‌های اخیر به‌دلیل کهولت سن مجبور شده‌ام آثارم را در ابعاد کوچک خلق کنم. شیوه نقاشی پشت شیشه به این صورت است که شیشه به‌صورت ایستاده با یک دست نگه داشته و با دست دیگر روی آن رنگ گذاشته می‌شود و نقاش همزمان دو روی کار را مشاهده می‌کند. به‌دلیل سختی این کار، مجموعه آثاری که در سال‌های اخیر خلق کرده‌ام، در مقایسه با آثار قبلی کوچک‌تر هستند.

او در بیشتر آثار خود به نمایش جلوه‌هایی از طبیعت پرداخته و با رنگ‌هایی زنده و شاد، گل‌ها، درختان و پرندگان را در پس شیشه نقش‌ زده است.

وی درباره انتخاب سوژه آثارش گفت: طبیعت منبع اصلی الهام من برای خلق نقاشی‌های پشت شیشه است. در این کارها ضمن این‌که سعی کرده‌ام مدرن باشم و علایق خود را نمایش دهم، اما همچنان ارتباط این هنر را با پیشینه خود حفظ کردم و ردپایی از موضوع‌های سنتی نقاشی پشت شیشه هم در کارم دیده می‌شود.

همچنین در افتتاحیه نمایشگاه، از کتاب زندگینامه و مجموعه آثار این بانوی هنرمند که «تماشاگر رویا« نام دارد رونمایی شد. در این کتاب گزیده‌ای از آثار نقاشی مهین عظیما همراه آرشیوی از عکس‌ها، مدارک و مطالب نشریات مختلف درباره آثار او وجود دارد. همچنین دو یادداشت از پرویز کلانتری و فریال سلحشور همراه متن میزگردی که پیش از این با حضور توکا ملکی، شهروز مهاجر، مرجان تاج‌الدینی، گلبرگ برزین، شیرین معاصر و هادی سیف برای بررسی آثار مهین عظیما برگزار شده، در این کتاب آمده است.

براساس اعلام مسوولان گالری ایوان، این گالری درصد متعلق به خود از محل فروش این آثار را به مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد اهدا خواهد کرد.

نمایشگاه «تماشاگر رویا» تا ۹ مهرماه ۱۳۹۵ در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 347325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha