همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال تحصیلی جدید، ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و یارانه به دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی کشور اعم از دولتی و غیردولتی پرداخت می‌شود.‌

به گزارش ایرنا، دكتر محمد فرهادی در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان ایلام اظهار کرد: میزان سقف تسهیلات و یارانه پرداختی به دانشجویان در سال 93، 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که امسال این میزان به بیش از 6 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی سهم دانشجویان استان ایلام از این میزان تسهیلات را قابل توجه دانست و افزود: چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور (دولتی و غیردولتی) در حال تحصیل هستند که از این تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه‌ها متمرکز کنیم.

فرهادی گفت: در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالي انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در این طرح دانشگاه‌های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی طبقه‌بندی شده‌اند.

وی ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پرنشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را از جمله مواردی اعلام کرد که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی به‌طور جدی دنبال می‌شود.

فرهادی از همکاری‌های علمی و روابط دانشگاهی با کشورهای همجوار در دانشگاه‌های مرزی بویژه دانشگاه ایلام خبر داد و افزود: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری‌های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهرخواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع به‌طور جدی پیگیری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 131 آزمایشگاه در قالب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کشور در حال تجهیز و تکمیل است که از این تعداد 50 آزمایشگاه تکمیل نهایی شده و مابقی در حال تکمیل شدن هستند.

فرهادی بر تقویت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در این مراکز مستقر می‌شوند و اساتید و دانشجویان باید ساعاتی از زمان موظفی خود را در این شرکت‌ها سپری کنند.

وی تاکید کرد: همچنین این شرکت‌ها دارای معافیت‌ها و مزایای بسیاری هستند که دانشگاه‌ها باید به این سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغال‌زایی از آنها بهره گیرند.

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه تنها یک نهاد علمی محض نیست و از تربیت متخصص و انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی باید به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سومی حرکت کند، یادآور شد: فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده که در آینده آثار و نتایج آن مشخص خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در طرح ساماندهی آموزش عالی کشور، کاربردی و عملی کردن رشته‌ها و حضور دانشجویان در محیط کار را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

وی طرح بررسی سلامت جسمی و روحی تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع و تشکیل پرونده پزشکی سلامت، راه‌اندازی و تجهیز اتاق‌های سلامت در خوابگاه‌های دانشجویی، ساخت 31 خوابگاه با حمایت خیران و پرداخت کمک هزینه ماهانه هفت میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکترا را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم دانست.

وی گفت: دانشگاه ایلام از نظر جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و تولید مقاله‌های علمی معتبر در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و از اعتبارهای حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم سهم قابل توجهی برای این دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد. همچنین تسهیلات و یارانه صندوق رفاه دانشجویی به طور 100 درصد به دانشجویان این دانشگاه پرداخت می‌شود.

کد خبر 347315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha