همشهری آنلاین: محققان موفق به تهیه یک روکش محافظ مواد غذایی با استفاده از شیر شده‌اند که انقلابی را در صنعت بسته‌بندی به وجود خواهد آورد.

شیر روکش محافظ مواد غذایی می‌شود

شیر روکش محافظ مواد غذایی

به گزارش خبرگزاری مهر، تا به حال برای محافظت از برخی انواع مواد غذایی مانند پنیر، انواع گوشت و ... و پوشاندن سطح آنها از روکش‌های پلاستیکی نازک استفاده شده است. اما از این بعد یک ماده لبنی یعنی شیر این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

این پوشش حفاظتی هم خوراکی است و هم در محیط زیست تجزیه می‌شود و بنابراین مانند پلاستیک‌های محافظ مواد غذایی که تجزیه‌پذیر نیستند و به زباله‌هایی ابدی مبدل می‌شوند، باعث آلودگی کره زمین نمی‌شود.

برای ساخت این پوشش‌های خوردنی از یکی از پروتئین‌های اصلی موجود در شیر به نام casein استفاده شده است.

این روکش که در وزارت کشاورزی آمریکا طراحی شده، در مقایسه با روکش‌های پلاستیکی از توانمندی و قابلیت بیشتری برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن به مواد غذایی برخوردار است. بررسی ها نشان می‌دهد عملکرد روکش مذکور تا ۵۰۰ برابر بهتر از روکش‌های پلاستیکی است.

با استفاده از این روکش‌ها علاوه بر کاهش قابل توجه زباله‌های پلاستیکی، از نفوذ مواد شیمیایی مضر نهفته در پلاستیک به درون مواد غذایی هم جلوگیری می‌شود.

روکش تهیه شده از شیر را هم می‌توان خورد و هم می‌توان مجددا از آن به عنوان پوششی برای برخی مواد غذایی که پس از حل شدن در آب مصرف می‌شوند، استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان به بسته‌های سوپ حاضری یا چای و قهوه کیسه‌‌ای اشاره کرد.

همچنین می‌توان چاشنی‌ها یا ویتامین‌هایی را به این روکش جدید اضافه کرد تا هم ارزش غذایی آن بالاتر برود و هم طعم و مزه آن را جذاب‌تر کرد. انتظار می‌رود استفاده تجاری از این روکش‌های پیشرفته برای حفاظت از مواد غذایی ظرف سه سال آینده ممکن شود.

کد خبر 347264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha