مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: ۳ منطقه تهران به لحاظ سرانه‌های خدماتی جزو محروم‌ترین مناطق شهر تهران هستند. مناطق ۱۰، ۱۳و ۱۷ که در زمره مناطق دارای بافت فرسوده بسیار هستند، به‌دلیل کمبود سرانه‌های خدماتی وضعیتی بسیار نگران‌‌کننده دارند.

بافت فرسوده

از اين‌رو تلاش سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران بر توزيع عادلانه و متوازن سرانه خدماتي در بافت‌هاي فرسوده به‌ويژه در مناطق محروم است.

مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران هدف فعاليت‌هاي ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران را متمركز كردن خدمات شهرداري تهران در حوزه‌هاي مختلف شهرسازي، اجتماعي و فرهنگي، خدمات شهري و... در بافت‌هاي فرسوده، ساكنان و مالكان بافت‌هاي فرسوده دانست كه در روند نوسازي با شهرداري همكاري مي‌كنند. به گفته او تلاش بر اين است تا همه شهروندان تهراني به‌صورت عادلانه بتوانند به‌طور ويژه از خدمات مجموعه مديريت شهري بهره‌مند شوند.

به گفته وي، برنامه‌هاي ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران براي ارتقاي كيفيت زندگي و تأمين زيرساخت‌ها و سرانه‌هاي خدماتي در محله‌هاي بافت فرسوده تنظيم و مشخص شده است. عبادالله فتح‌اللهي ضمن قدرداني از تلاش‌هاي شبانه‌روزي مجموعه خدمات شهري شهرداري تهران، عنوان كرد: ضروري است ميانگين سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده به ميانگين سرانه‌هاي خدماتي در شهر تهران نزديك باشد.

فتح‌اللهي با بيان اينكه حوزه خدمات شهري شهرداري تهران نقش بسزايي در ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان دارد، خاطرنشان كرد: ميانگين تراكم طبقات قبل از نوسازي 1.5تا 2طبقه است اما پس از نوسازي اين رقم به 4تا 6طبقه افزايش مي‌يابد و همين امر باعث كاهش سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده مي‌شود، به همين دليل ضروري است سرانه‌هاي خدماتي به‌صورت متوازن و عادلانه در شهر توزيع شود.

  • نقش‌آفريني 32 دستگاه در نوسازي بافت فرسوده

دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر با اشاره به تدابير شهردار تهران مبني بر پرهيز از تصديگري و امور اجرايي در حوزه نوسازي و ورود به مديريت هماهنگ، خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير مقدمات اجرايي شدن مديريت هماهنگ با حضور مجموعه دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول در حوزه نوسازي از سطح ملي تا ستادهاي منطقه‌اي، نواحي و كارگروه‌هاي محله‌اي شكل گرفته است كه اميدواريم در آينده نزديك شاهد ثمرات و بركات اين نهاد ارزشمند باشيم.

فتح‌اللهي با اشاره به شكل‌گيري كميته‌هاي تخصصي زيرمجموعه ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران و حضور 32دستگاه نقش‌آفرين در حوزه نوسازي در ستاد مذكور، تصريح كرد: كميته هماهنگي و برنامه‌ريزي يكي از كميته‌هاي ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران است كه به‌منظور بسيج تمام ظرفيت‌ها و امكانات در مجموعه مديريت شهري ايجاد شده و معاونت‌ها، سازمان‌ها، شركت‌ها و ساير مجموعه‌هاي شهرداري به‌منظور ارتقاي كيفيت زندگي در شهر تهران و به‌ويژه مناطق محروم و فرسوده در اين كميته عضو هستند و انجام وظيفه مي‌كنند.

  • زحمت مضاعف در كوچه‌هاي باريك

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران ريزدانگي، نفوذناپذيري و عدم‌استحكام را 3شاخصه بافت فرسوده عنوان كرد و گفت: نفوذناپذيري و وجود معابر و گذرگاه‌هاي تنگ و باريك در محله‌هاي فرسوده يكي از مقولاتي است كه نياز به توجه ويژه دارد و زحمت همكاران ما را در حوزه خدمات شهري شهرداري تهران مضاعف مي‌سازد.

وي يكي از معضلات و مشكلات بافت‌هاي فرسوده و به‌ويژه بافت‌هاي تاريخي فرسوده را مهاجرت ساكنان قديمي به‌دليل فقدان تعلق خاطر به محل سكونت و استقرار موقت ساكنان جديد دانست و خاطرنشان كرد: ايجاد تعلق خاطر و حفظ ساكنان در محله‌ها اگرچه كاري با ماهيت اجتماعي است اما حوزه خدمات شهري نيز مي‌تواند با ارائه خدمات مورد نياز به ساكنان بافت‌هاي فرسوده در ايجاد تعلق خاطر و حفظ آنها در محله‌ها نقش بسزايي داشته باشد.

  • كمبود زمين؛ مشكل اصلي مناطق محروم

معاون نوسازي و توسعه محله‌اي سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به برنامه افزايش خدمات به مناطق محروم گفت: برخي مناطق ما مثل مناطق 10، 13و17ضعيف‌ترين خدمات را دارند و متأسفانه با توجه به كمبود زمين در اين مناطق، تأمين خدمات براي دستگاه‌هاي خدمات رسان بسيار سخت است. مجيد پاكساز به مشكل اصلي تأمين خدمات در اين مناطق اشاره كرد و افزود: براي تأمين سرانه‌هاي خدماتي مديريت شهري ناگزير است تا ملك مسكوني در اين مناطق را تملك كند و آنها را به فضاي سبز و آموزشي و بهداشتي تغيير دهد تا سرانه مورد نياز منطقه تأمين شود.

شايد يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مديريت شهري براي تأمين سرانه خدمات در محلات محروم، افزايش هزينه‌ ناشي از تملك زمين است كه به گفته پاكساز ممكن است در پاره‌اي از مواقع تأمين سرانه در مناطق محروم را تا حدود 5برابر در هر مترمربع افزايش ‌دهد. آنگونه كه معاون نوسازي و توسعه محله سازمان نوسازي شهر تهران گفته است، اين در حالي است كه تأمين خدمات در مناطقي كه تراكم كمتري دارند و فضاي باز براي ايجاد سرانه‌هاي خدماتي وجود دارد، هزينه تأمين سرانه‌ها كمتر است، اما اين روند در مناطق محروم به‌دليل نبود فضاي باز كافي، بسيار بيشتر است.

به گفته پاكساز سرانه خدمات در مناطق محروم بسيار پايين است و بايد به‌صورت اورژانسي و به سرعت اين خدمات تأمين شود كه مديريت شهري تهران با تلاش جدي در پي تحقق اين هدف در مناطق محروم از خدمات است و تا به امروز به موفقيت نيز دست پيدا كرده‌است. وي به هماهنگي خوب سازمان‌ها و نهادها در ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران كه زيرنظر شهردار تهران در حال فعاليت است اشاره كرد و گفت كه عدالت اجتماعي ايجاب مي‌كند تا ما تمركز خود را تأمين خدمات زيرساختي در مناطق محروم بگذاريم و در اين راستا با لحاظ تمام مشكلات فني، اقتصادي، اجتماعي و شهرسازي كه كار را بسيار دشوار كرده،

اما با هماهنگي ايجاد شده، مقدمات تأمين خدمات ايجاد شده است. پاكساز در پايان گفت كه با توجه به اطلاعات جمع‌آوري شده در طول يك دهه گذشته و اقدامات اجرايي صورت گرفته، تكليف مديريت شهري در بافت ‌فرسوده كاملا روشن است و سازمان نوسازي با حمايت و هدايت شهردار تهران به سمت افزايش خدمات پيش مي‌رود. در ستاد بازآفريني هماهنگي‌ با دستگاه‌هاي مسئول در حال پيگيري است تا هر چه زودتر اين مناطق به استانداردهاي لازم در تأمين سرانه خدمات دست پيدا كنند.

کد خبر 346971

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha