چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

آزاده جعفریان: جمعه با رونمایی از پاییز نوآمده، نگارخانه‌های پایتخت هم نونوار می‌شود و انبوه افتتاحیه‌ها چنان است که تنوع سبک‌ها و نگرش‌ها یادآور پاییز هزاررنگ است.

تجسمی
  • 6دهه نقاشي پشت شيشه

يكي از ميراث هنري ايرانيان كه بر بال جهان‌بيني و آموزه‌هاي تشيع به هويتي خاص دست يافته، نقاشي پشت شيشه است. در روزگاري كه بيم فراموشي اين هنر سنتي مي‌رود، قرار است جمعه 2مهر شش‌دهه آثار يكي از پيشگامان نقاشي پشت شيشه‌اي در نگارخانه ايوان به تماشا درآيد؛ مهين عظيما، بانوي 87ساله در نمايشگاه «تماشاگر رويا» نزديك به 60اثر خلق‌شده در سال‌هاي 1330تا 1394را به نمايش مي‌گذارد. اين مراسم با رونمايي كتاب زندگينامه و مجموعه آثار اين بانوي هنرمند با مقدمه‌اي از زنده‌ياد پرويز كلانتري همراه خواهد بود. عظيما دانش‌آموخته دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است.

او پس از آشنايي با نقاشي پشت شيشه، تمام تلاش خود را معطوف احياي اين هنر كرد تا آن را با شيوه‌اي امروزي دوباره زنده كند. پيش از اين نمايشگاه، آثار عظيما در دانشگاه هاروارد، فرانسه، بلژيك و... با اقبال روبه‌رو شده بود.نگارخانه والي، ميزبان آثاري خواهد شد كه هنرمندش مي‌گويد تا به حال مشابه آنها ديده نشده است. احمد تك در نخستين نمايشگاه انفرادي خود جلوه‌هايي نوين از نستعليق را در قالب‌هاي مجسمه و نقاشيخط روي بوم ارائه داده است. «خط سوم» عنوان اين نمايشگاه است كه تك مي‌گويد سعي كرده خوشنويسي را با فضاها، تصاوير عيني و نمادها تركيب كند.

سهيلا تمجيدي با نقاشي‌هايي كه در آنها انسان در قابي لبريز از رنگ‌هاي گرم احاطه شده، به نگارخانه مژده مي‌آيد. نقاشي‌هاي او به كاشيكاري‌هاي اسلامي مي‌زند و در آثارش به موازات فيگورها، جرياني پرشور از رنگ و خط و تلاطمي از انرژي انتزاع هم در جريان است. «زن در آينه خيال» عنوان اين نمايشگاه است.

ايمان افسريان كه سال‌هاست فضاي پيرامون را با دقتي مثال‌زدني به ما نشان مي‌دهد و يادمان مي‌آورد اطراف خود را درست نمي‌بينيم، با نمايشي تازه جمعه به نگارخانه اثر خواهد آمد؛ اين بار اما متفاوت‌تر از هميشه. او پيش از اين با نقاشي‌هاي دقيق و عكس‌گونه خود گوشه‌اي از خانه يا حتي يك شئي را بزرگنمايي‌شده به مخاطب نشان مي‌داد اما اكنون در آثار تازه‌اش دست بيننده را مي‌گيرد و در خلوت شبانه شب به بيرون مي‌برد؛« شب اين است» با سكوت، مكاشفه و معرفتي كه در شب گنجانده شده، سبب مي‌شود اين نمايشگاه تامل‌برانگيز شود.

  • نمايشگاه سالانه هنر ديجيتال تهران

نگارخانه محسن از جمعه دوم مهر به‌مدت يك هفته ميزبان ششمين دوره هنر ديجيتال تهران مي‌شود. در اين دوره 30هنرمند ايراني و هنرمنداني از كشورهاي آلمان، برزيل، اتريش، لهستان و ژاپن حضور دارند و در آن علاوه بر نمايش آثار هنرمندان، اجراهاي صوتي و تصويري، جلسه‌هاي سخنراني و كارگاه‌هاي آموزشي مختلف در حوزه هنر ديجيتال براي علاقه‌مندان برگزار مي‌شود.

کد خبر 346960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha