آزاده جعفریان: ۱۸ افتتاحیه این هفته نگارخانه‌های پایتخت بار دیگر ثابت کرد دیگر تعطیلات تابستانی برای نگارخانه‌ها معنی ندارد و این تلقی که هنرهای تجسمی در فصل گرما با ریزش مخاطب روبه‌رو می‌شود، اشتباه است.

نمایشگاه

اتفاقا تنوع سبك‌ها و مضامين به‌گونه‌اي است كه هر سليقه‌اي نتواند نمايشگاهي فراخور حالش بيابد؛ رنگين‌كماني كه بازتاب آن در گذري كوتاه به نگارخانه‌هاي تهران هم پيداست.به گزارش همشهري، نگارخانه اثر اين روزها ميزبان نمايشگاه «هواي راكد» است؛ تازه‌ترين مجموعه آثار نيلوفر رهنما و واكنش نقاش به روزمرگي‌هاي انسان امروز. البته تابلوها بسان رفتار نقاشانه هميشگي رهنما در ارائه يك تصوير با تركيب‌بندي و رنگ‌گذاري قدرتمند متعهدتر از واگويي محتواها هستند اما در اين فضاسازي‌ها هم دغدغه‌هاي نقاش نسبت به اجتماع پيرامون چشمك مي‌زند. هواي راكد تا 26شهريور در نگارخانه اثر به تماشاست.

نگارخانه ثالث اما ميزبان گونه‌اي از هنرهاي تجسمي است كه كمتر فرصت ارائه در فضاهاي نمايشگاهي نصيبش مي‌شود: كاريكاتور. اين نمايشگاه كه تا امروز فرصت داريد آن را تماشا كنيد، آثار داوود احمدي مونس را در قالب «كاريكاتورهاي منتشرنشده» روي بوم عرضه كرده است؛ آثاري كه پس‌زمينه‌هاي رنگي شاد آبي، قرمز و زرد دارند اما فيگورهاي انساني سياه و سفيد گرفتاري‌هايي از جنس روزمرگي‌هاي من و شما را به دوش مي‌كشند.

اين روزها نگارخانه آران در قالب نمايشگاه گروهي، نقاشي‌هاي هنرمندان آملي را به تماشا دارد؛ حميد اسدزاده، فروزان سليماني، مجيد كامراني، اكبر راد، مصطفي معصومي و شقايق شعباني كه با همكاري نگارخانه ايسو آمل مسافر تهران شده‌اند. از سوي ديگر، علاقه‌مندان هنر تصوير‌سازي‌ هم فرصت يافته‌اند در نگارخانه شيرين به تماشاي آثار علي و حسن عامه‌كن در «نوستالوژي شفاف» بنشينند. آثار اين دوهنرمند شايد براي برخي يادآور شادي‌هاي دوران كودكي باشد.

خانه هنرمندان ايران هم در تمامي نگارخانه‌هايش از دومين دوره كارنماي پژوهشي نقاشان زير 40سال ميزباني كرده است. نمايش 4 تا 5 اثر از هنرمند به روح پژوهشي اين نمايشگاه كمكي شايان توجه و مخاطب را متوجه جهان‌بيني هنرمندان مي‌كند. رواق هنري برج ميلاد دومين نمايشگاه هنرهاي تجسمي «رنگ عشق» را به مناسبت 25سالگي مؤسسه محك به تماشا گذاشته كه مملو از آثار متنوع و متفاوت است.

حضور توامان پيشكسوتان و جواناني كه به شوق ياري رساندن به كودكان مبتلا به سرطان گردهم آمده‌اند، برج ميلاد را بيش از هميشه به آسمان نزديك كرده است. در رنگ عشق آثاري از زنده‌ياد عباس كيارستمي، رضا كيانيان، گيزلا سينايي، فرح اصولي، بهرام دبيري، ثميلا اميرابراهيمي، ناصر پلنگي، صداقت جباري، آزيتا حاجيان، ايران درودي، عربعلي شروه، بهزاد شيشه‌گران، قدرت‌الله عاقلي، يعقوب عمامه‌پيچ، محمد فدايي، اسد‌الله كياني، نصرت‌الله مسلميان و... تا 19شهريور داير است.

کد خبر 345550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha