چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

مهدی واعظی: تا به حال به باغ موزه دفاع‌مقدس و مقاومت رفته‌اید؟ این باغ در دل خود خاطرات ماندگار ۸ سال دفاع‌مقدس و همچنین انقلاب اسلامی را جای داده و آنها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

مقاومت

شما در بازديد از موزه‌ها تا به حال به تماشاي اشياي ساكن مي‌نشستيد اما در موزه دفاع‌مقدس تصاوير و صحنه‌هاي تاريخي، خود به زبان مي‌آيند و سرگذشت خود را بازگو مي‌كنند و بازديد شما را به يك بازديد جذاب مبدل مي‌كنند. شما به محض ورود به باغ‌موزه و گذر از يك مسير سرسبز با تانك‌هاي رديف‌شده در دوطرف آن، مثل سربازاني كه در يك صف با احترام‌نظامي ورودتان را خير مقدم مي‌گويند، وارد ساختمان اصلي باغ‌موزه مي‌شويد. براي بازديد از اين هفت تالار زمان زيادي لازم است، پس بدون معطلي با ما همراه شويد و همگام باشيد؛ در باغ‌موزه‌‌اي به نام دفاع‌مقدس.

  • تالار اول: آستانه / تولد يك انقلاب

تالار اول با نام تالار «آستانه» روايتگر چگونگي شكل‌گيري انقلاب اسلامي و حوادث مهم مربوط به آن است. در حقيقت بخشي از مقاومت مردم ايران مربوط به دوران انقلاب اسلامي است كه در اين تالار به آن پرداخته شده است. با ورود به تالار اول شما با فضايي مواجه خواهيد شد كه ديوارهايي قوسي شكل در سمت راست و چپ آن وجود دارند و تصاوير بر آنها نقش مي‌بندد.

اين تصاوير با افكت‌هاي نور همراه است كه صحنه‌اي خيره‌كننده را پديد مي‌آورد. نقشه نوراني ايران در ابتدا قرار دارد و ديوار سمت راست به برهه تاريخي ۵۰ سال پيش از انقلاب اختصاص دارد. ديوار سمت چپ هم با پخش هولوگرام و تصاوير سه‌بعدي متحرك شرح وقايع سال‌هاي ۴۲ تا ۵۷ را نمايش مي‌دهد. اين تالار به بازه زماني پيش از پيروزي انقلاب مربوط مي‌شود كه شامل اتفاقاتي مثل قيام پانزده خرداد و 19دي مردم قم ، وقايع ۱۷ شهريور، برگزاري رفراندوم و كلا تمام وقايعي است كه در دوره قاجار و پهلوي رخ داد و زمينه‌ساز انقلاب اسلامي شد. در طول اين تالار مانيتورهايي وجود دارد كه تصاوير مربوط به اين اتفاقات را نشان مي‌دهد.

  • تالار دوم: حيرت و حقانيت / بفرماييد اتاق بمباران

تالار دوم باغ‌موزه دفاع‌مقدس با نام «حيرت و حقانيت»، شرحي زيبا و ملموس از حيرت مردم ايران در شروع جنگ و حركت‌هاي آغازين براي دفاعي جانانه از مملكت‌مان است. اين تالار با عكسي از صدام كه در حال پاره‌كردن مصوبه شوراي امنيت است، شروع مي‌شود. اتاق بمباران يكي از فضاهاي خاص و جالب اين تالار است. شما وقتي در فضاي اين اتاق قرار مي‌گيريد، گويي در فضاي يك بمباران شهري قرار داريد. اين فضا به وسيله افكت‌هاي نوري و صوتي شما را در بهت و حيرت بمباران ناگهاني يك شهر قرار مي‌دهد.

شما در بخشي از تالار دوم به قسمتي از پالايشگاه نفت آبادان برخورد خواهيد كرد. البته پالايشگاه چهره جنگ‌زده به‌خود دارد. افكت‌هاي نور و صدا، يادآور زمان بمباران اين پالايشگاه توسط رژيم بعثي عراق در ابتداي جنگ است. كوچه پسكوچه‌هاي جنگ‌زده خرمشهر هم به‌گونه‌اي بازسازي شده است كه گويي بخشي از گذشته را برش زده‌اند و به حال آورده‌اند.

  • تالار سوم: دفاع / مقاومت، سرنوشت ما بود

ماجراي دفاع در ۸ سال جنگ تحميلي داراي ابعاد بسياري است كه در سومين تالار موزه به نام «دفاع» به نمايش گذاشته شده است. هنگام ورود به اين سالن اتفاق جالبي مي‌افتد. هوا بسيار سرد مي‌شود و صداي قدم زدن در آب به گوش مي‌رسد كه به شما حسي شبيه احساس رزمندگان در عمليات‌هاي شبانه در اروندرود و كارون را مي‌دهد. ناگهان صداي انفجار و احساس لرزش زير پا فضاي محيط را عوض و شما را با حس ترس و فضاي جنگ آشنا مي‌كند. شما از مسيري مي‌گذريد كه شبيه پل‌هاي شناور روي رودخانه‌ها و درياچه‌ها ساخته شده و افكت‌هاي تصويري بر كف زمين، جلوه‌اي از آب را ايجاد مي‌كنند. سنگرهاي سرد و گرم يكي از جذابيت‌هاي اين تالار است. شما مي‌توانيد تجهيزات جنگي مورد استفاده در مناطق سرد جبهه‌هاي غرب كشور با دماي صفر درجه و تجهيزات استفاده شده در مناطق گرم جنوب كشور با دماي ۴۰ درجه را مشاهده كنيد.

  • تالار چهارم:آرامش و مقابله / وقت به خير فرمانده

تالار چهارم روايتگر آرامش بعد از توفان ناشي از حيرت يك جنگ نابرابر است؛ آرامشي كه با درايت يك رهبري خوب به‌دست آمد و در تالاري با نام «آرامش و مقابله» به تصوير كشيده مي‌شود. بعد از مدتي از شروع جنگ و با شكستن حصر آبادان، اوضاع كشور تقريبا به حالت عادي برگشت و شرايط جنگ به كنترل فرماندهان درآمد و نيروهاي ايران در جبهه به پيشروي و پيروزي‌هاي پي در پي خود نائل مي‌شدند كه نتيجه فرماندهي خوب جنگ بود.

از اين‌رو شما به محض ورود به اين سالن خود را ميان تصاوير سه‌بعدي از نقشه‌هاي عملياتي و بين فرماندهان بزرگ مي‌بينيد. بعد از آن هم فضاي تالار تغيير مي‌كند و شما را در جريان شرايط سياسي، اقتصادي و اجتماعي آن زمان ايران قرار مي‌دهد. در بخشي از اين تالار شما با نمونه بازسازي شده يك سنگر فرماندهي مواجه مي‌شويد؛ سنگري تمام عيار با تمام جزئيات و نقشه‌ها كه برنامه‌ريزي‌ها، حمله‌ها و دفاع‌ها در آن شكل مي‌گرفت.

  • تالار پنجم: شهادت / پل معلّقي به ملكوت

در تالار پنجم، تكنولوژي بسياري به خدمت گرفته شده‌ است تا شما را در فضاي شهادت قرار دهد. اين تالار با نام «شهادت» به شهداي ۸ سال دفاع‌مقدس، چهره حقيقي جنگ، تأثيرات انساني آن، يادمان‌ها و زندگي در جبهه‌ها مي‌پردازد. در اين تالار همه‌‌چيز سفيد است و شما در ابتداي راه از مسيري مي‌گذريد كه نام چندين هزار شهيد از كنار شما و جلوي چشمانتان مي‌گذرد و شما بايد از پل لغزنده‌اي عبور كنيد كه ترسيمي از يك پل معلق واقعي با تمام سختي‌هاي تردد در آن است. شما به راحتي نمي‌توانيد روي آن قدم برداريد، در طول مسير هم با هر قدم نام شهدا و تصاوير آنها شما را احاطه خواهند كرد.

در انتهاي پل با هولوگرام شهيد آويني مواجه خواهيد شد كه با‌‌ همان لحن معروف هميشگي براي شما از جنگ، خرمشهر، مجنون و اروندرود روايت مي‌كند. اين هولوگرام در يك باكس شيشه‌اي نمايش داده مي‌شود و نكته جالب آن بازيگري پسر آويني با گريمي شبيه به پدر در نقش او است.

  • تالار ششم: پيروزي / سال قطعنامه؛ سال پيروزي

تالار ششم «پيروزي» نام دارد، چراكه مردم ايران از جنگي ناعادلانه و نابرابر توانستند سربلند بيرون بيايند. در ابتداي تالار با نقشه ايران مواجه مي‌شويد؛ نقشه‌اي كه تغييرات جغرافيايي ايران در طول تاريخ را نشان مي‌دهد؛ نقشه‌‌اي كه در گذر تاريخ به‌خاطر تجاوز‌هاي بسيار، كوچك و كوچك‌تر شده و اينجاست كه راهنماي اين بخش با شرح وقايع و بلاهايي كه بر سر ايران آمده است، به شما توضيح مي‌دهد، ۸ سال دفاع‌مقدس تنها جنگي بوده كه در آن مردم نگذاشتند حتي بخش كوچكي از ايران به‌دست متجاوزان بيفتد. تصاوير متحرك ديواري، شرح حمايت‌هاي بين‌المللي از صدام‌حسين و سرنوشت او است و معرفي نيروهاي نظامي و غيرنظامي در جنگ. صحنه‌هايي هم از پيروزهاي رزمندگان طي 3‌عمليات ثامن الائمه، بيت‌المقدس و والفجر در آن به نمايش گذاشته مي‌شود. در پايان تالار به روند چگونگي پايان جنگ و پيروزي ايران اشاره مي‌شود.

  • تالار هفتم: سرانجام / اينجا؛ جايي براي نتيجه‌گيري

تالار هفتم به نام «سرانجام»، با روايت ارتحال امام خميني(ره) آغاز مي‌شود و بعد از آن به جريان تشكيل مجلس خبرگان و شروع رهبري مقام معظم رهبري مي‌پردازد. در بخشي از تالار نمايي از بالكن معروف و خاطره‌انگيز حسينيه جماران وجود دارد كه نوري زيبا‌و‌گيرا بر آن مي‌تابد. بر ديوارهاي اين سالن تصاويري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس، پيشرفت‌هاي علمي، پزشكي و نظامي و همچنين تصاويري از حضور هر ساله مردم در تظاهرات ۲۲بهمن وجود دارد.

در انتهاي اين تالار شما از سالن اصلي خارج مي‌شويد و خود را روبه‌روي مسجدي مي‌يابيد كه شمايلي از مسجد جامع خرمشهر را دارد. مسجد به‌عنوان تالار هشتم باغ موزه دفاع‌مقدس محسوب مي‌شود؛ تالاري كه نماد مقاومت است؛ چراكه مسجد جامع خرمشهر در طول جنگ، محلي براي پايداري و مقاومت مردم شهر محسوب مي‌شد. اين مسجد در مقياس واقعي ساخته شده است.

کد خبر 346936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha