همشهری آنلاین: یک کارت پستال که بوسیله یک سرباز ژاپنی از میدان جنگ جهانی دوم در برمه ارسال شده بود، به یمن یک برنامه تبادل دانشجویان ژاپنی و خانواده یک سرباز سابق آمریکایی که این کارت را نگه داشته بودند پس از 64 سال به دوست این سرباز رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این کارت پستال از برمه به ناکازاکی، آریزونا و هاوایی رفت تا نهایتا  به دست شیزو ناگانو 80 ساله در ایالت جنوبی کوچی در ژاپن رسید.

این کارت پستال را نوباچیکا یاماشیتا نوشته بود که پیش از اعزام به جنگ با ناگانو در مغازه محله‌شان کار می‌کرد.

این کارت پستال را دانشجوی 20 ساله دانشگاه زنان موکوگاوا، یوکو کوجیما، به ناگانو داد که در جریان یک برنامه تبادل دانشجو به هاوایی رفته بود.

او در آنجا با یک زن محلی دیدار کرده بود که پدر شوهر فوت کرده‌اش پس از سفری از ناکازاکی به عنوان عضو نیروهای اشغالگر متفقین پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم این کارت را با خود آورده بود.

این سرباز سابق آمریکایی در آریزونا زندگی کرده و 25 سال پیش فوت کرده بود، اما پسر او این کارت را حتی پس از نقل مکان به هاوایی از سرزمین اصلی آمریکا حفظ کرده بود.

ناگانو پس از دریافت کارت گفت: "حتی در خواب هم نمی‌دیدم که دوباره از او چیزی ببینم، مثل رویا می‌ماند."

این کارت پستال به تاریخ 16 فوریه 1943، شامل یک تصویر رنگی از مزرعه‌ای است که کارگران با استفاده از  اسب مشغول کشت و کار در آن هستند و کوه‌های از برف پوشیده در پس زمینه دیده می‌شود.

یاماشیتا در این کارت پستال که از بازرسی نظامی ژاپن گذشته بود، نوشته بود: "آقای ناگانو، مدت زیادی از دیدار ما گذشته است، هوا در آنجا با ید هنوز سرد باشد. هوای این جا مانند جولای یا آگوست (تیر و مرداد) در ژاپن است."

این سرباز در نوامبر 1944 در 23 سالگی در برمه - که اکنون رسما میانمار نامیده می‌شود - به علت بیماری فوت کرده بود.

کد خبر 34673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز