یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
۱ نفر

همشهری آنلاین: وست تگزاس اینترمیدیت (West Texas Intermediate) نوعی نفت است که بعنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌شود.

Oil

در بحث‌های رسانه‌ای بازار نفت گرایشی وجود دارد که می‌خواهد قیمت‌های نفت وست تگزاس اینترمدیت (دبلیو.تی. آی) را با بهای جهانی نفت گره بزند.

بیش از ١٣٠ نوع نفت خام وجود دارد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حتی نفت شاخص بیشتر انواع نفت‌های خامی که در جهان مبادله می‌شود، نیست.

چنین ویژگی به نفت برنت تعلق دارد، که مخلوطی است از انواع نفت‌های خام دریای شمال. برنت برای قیمت‌گذاری دوسوم نفت‌های خامی که در جهان مبادله می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما دبلیو.تی. آی عمدتا برای قیمت‌گذاری نفتی که در آمریکا مصرف می‌شود، به کارمی رود. چه چیزی این دو نوع نفت خام را بسیار ویژه می‌سازد و در نگاه رسانه‌ها حتی وست تگزاس اینترمدیت را مهم تر جلوه می‌دهد؟

همه انواع نفت خام نمی‌توانند پایه یا شاخص دیگر انواع نفت خام باشند. تنها سه نوع نفت خام است که به دلیل کیفیت و محل آنها چنین ویژگی دارند که عبارتند از وست تگزاس اینترمدیت، برنت و فاتح دوبی.

وست تگزاس اینترمدیت و برنت جزو نفت خام‌های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب‌ترین نوع نفت خام هستند.

شیرین بدان معناست که این نوع نفت‌ها دارای گوگرد اندکی هستند. در مقابل آن، نفت‌های ترش قرار دارند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفت‌های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است. در مورد نوع نفت‌های خام سنگین عکس این وضعیت صادق است.

انجمن نفت آمریکا (ای پی آی) نفت خام سبک را نفتی تعریف می‌کند که وزن مخصوص آن ٣/٣١ درجه یا بالاتر است.

اگر وزن مخصوص یک نوع نفت خام یا ثقل ای پی آی آن بیش از عدد ١٠ باشد، سبک‌تر است و در آب به حالت شناور درمی‌آید. با این حال، نفت خام نمی‌تواند چندان سبک باشد.

چه چیزی سبب برجستگی بیش از اندازه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در رسانه‌های جهان می‌شود؟

نخست این که وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت‌ترین نفت خام موجود جهان است. نفت خام تاپی مالزی در جای دوم قرار دارد. حتی گوگرد این نوع نفت خام کمتر است اما ثقل ای پی آی ان بیش از ٤٥ است.

دوم این که شفافیت و فراوانی داده‌ها در مورد قیمت‌های نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و بنیادهای ضروری عرضه و تقاضای آن، دبلیو.تی.آی را اغلب به نفت شاخص برتر تبدیل می‌کند.

برای مثال داده‌های مربوط به ذخایر نفت خام برنت کمتر در دسترس عموم قرار دارد، در حالی که ذخایر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت توسط اداره اطلاعات انرژی (آمریکا) به صورت هفتگی اعلام می‌شود.

سوم این که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پایه نفت خامی است که در آمریکا مصرف می‌شود. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان است و ٢٥ درصد تقاضای جهانی نفت به این کشور تعلق دارد.

چهارم این که وست تگزاس اینترمدیت بیشترین قراردادهای مبادله نفت خام آتی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. در سال ٢٠٠٨ تنها در بازار مبادله نیویورک (نایمکس) ١٣٤ میلیون و ٦٧٤ هزار و ٢٦٤ قرارداد مبادله نفت خام تحویل آتی مبادله شد در حالی که این میزان در مورد نفت خام برنت در بازار آی سی یی در لندن ٦٨ میلیون و ٣٦٨ هزار و ٢٠٨ مورد بود.

وست تگزاس اینترمدیت بزرگ‌ترین بازار نفت کاغذی جهان را از نظر حجم مبادله داراست و از این نظر از نفت خام برنت بسیار جلوتر است. سایر نفت‌های خام مانند نفت خام ترش اورال، فاقد بازارهای کاغذی دارای نقدینگی کافی هستند و عمدتا در بازارهای فیزیکی مبادله می‌شوند که جمع‌آوری داده‌ها در مورد قیمت‌های تک محموله آنها بر یک مبنای زمانی منظم دشوار است.

کد خبر 346729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha