مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

حامد فوقانی: ۵۷محله شهر تهران در فهرست محله‌هایی که قرار است مناسب‌سازی معابر در آنها صورت بگیرند، قرار گرفتند.

 در هريك از اين محله‌ها بايد يك‌محور شاخص از نظر اصول تردد راحت و ايمن براي معلولان و افراد كم‌توان حداكثر تا پايان امسال مناسب‌سازي شود.‌ در اين بين 16محور مهم منطقه 12تهران در اولويت مناسب‌سازي قرار گرفته‌اند.

مناسب‌سازي برخي از معابر خاص پس از ابلاغ دستورالعمل اين بخش به شهرداري‌هاي مناطق تهران، در دستور كار قرار گرفته است. به همين دليل معاونت‌هاي شهرسازي و ستادهاي مناسب‌سازي هريك از 22منطقه تهران بايد طبق مدل‌هاي مشخص شده در دستورالعمل ابلاغي، از اول مهر‌ماه عمليات اجرايي لازم را در اين خصوص شروع كنند. البته هنوز برخي از شهرداري‌هاي مناطق، محورهايي كه قرار است مناسب‌سازي شوند را معرفي نكرده‌اند. مجيد نادري، معاون اداره‌كل معماري و ساختمان شهرداري تهران بر همين اساس از شهرداري‌هاي مناطق خواست تا هرچه سريع‌تر محورهاي مورد نظرشان را به اين اداره‌كل معرفي كنند.

  • بازديد هفته‌اي

معاون اداره‌كل معماري و ساختمان شهرداري تهران با بيان اينكه مجريان در مناسب‌سازي بايد طبق تصاوير شيوه‌نامه ابلاغي عمل كنند، به همشهري گفت: «هفته‌اي يك‌بار تمام معاونان شهردار تهران با ادارات زيرمجموعه خود از يك‌محله بازديد مي‌‌كنند تا نحوه اجراي مناسب‌سازي معابر را ارزيابي كنند.» مجيد نادري اضافه كرد كه در اين بازديدها البته فقط مناسب‌سازي معابر مدنظر قرار نمي‌گيرد بلكه بحث نما و رعايت طرح تفصيلي نيز مورد توجه قرار مي‌گيرند. تأكيد وي براي رعايت اصول دستورالعمل از اين منظر اهميت دارد كه ممكن است يك‌محور در 10محله و 3منطقه مختلف شهر قرار بگيرد و اينگونه مناسب‌سازي به‌صورت يكسان و هماهنگ انجام مي‌شود. بنابراين از كارهاي سليقه‌اي جلوگيري به عمل مي‌آيد.

  • برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي 400مدير شهري

در اين بين براي اينكه مديران شهري در مناطق و ادارات شهرداري تهران نسبت به جزئيات دستورالعمل ابلاغي آشنا شوند، بايد دوره‌هاي آموزشي خاصي را طي كنند. به گفته مديركل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران اين دوره‌ها با رويكردهاي نوين مديريت مناسب‌سازي‌ براي 400نفر از مديران و كارشناسان حوزه‌هاي شهرسازي و معماري برگزار مي‌شود. سهيلا صادق‌زاده افزود: «اين دوره‌ها مباحثي چون تاريخچه مناسب‌سازي‌، شهر بدون مانع، قوانين موجود در ايران و جهان، استانداردهاي مناسب‌سازي‌ در فضاهاي شهري و ساختمان‌هاي عمومي، تجهيزات و مبلمان شهري و انتقال دانش و تجربيات را شامل مي‌شود.»

  • وليعصر و انقلاب منتظر تأمين بودجه

با ابلاغ دستورالعمل مناسب‌سازي معابر شهر تهران، قرار شد خيابان انقلاب و همچنين خيابان وليعصر به‌عنوان محورهاي معروف تهران در قالب پروژه‌اي فرامنطقه‌اي تا پايان سال مناسب‌سازي شوند. اما به گفته نادري مناسب‌سازي اين معابر اكنون معطل تأمين بودجه لازم است. اين در حالي است كه مناسب‌سازي 2خيابان قديمي و پرتردد پايتخت يكي به‌عنوان محور شمالي- جنوبي و ديگري محور شرقي- غربي، مي‌تواند الگوي بسيار مناسبي براي ساير محورهاي شهر باشد. بنابراين چنانچه رديف بودجه‌اي براي اين منظور به تصويب شوراي شهر تهران نرسيده است، كميته مناسب‌سازي اين نهاد مي‌تواند با ورود، متمم بودجه‌‌اي را براي آن درنظر بگيرد.

  • راه معلولان در مركز شهر تهران هموار مي‌شود

در ميان 22منطقه تهران، منطقه12، بيشترين محله را براي مناسب‌سازي از فهرست 57محله داراست. تردد و تراكم بالاي جمعيت، با وجود بافت‌هاي تاريخي و اقتصادي فراوان باعث شده تا مناسب‌سازي معابر اين بخش از شهر، سريع‌تر از ساير بخش‌ها آغاز شود. عابد ملكي، شهردار اين منطقه در همين رابطه گفت: طرح مناسب‌سازي معابر تهران قديم بر مبناي آيين‌نامه‌هاي معاونت فني و عمران شهرداري تهران آغاز شده كه براساس ابلاغيه اين معاونت، پياده‌روهاي تيپ۲ مشمول اين طرح هستند. به‌عبارت ديگر مناسب‌سازي در اين منطقه شامل پياده‌روهايي مي‌شود كه تردد عابرين پياده در آنها زياد است. اينطور كه ملكي اعلام كرده مناسب‌سازي در بخش مركزي پايتخت، در تمامي نواحي به غيراز محدوده بازار تهران يعني بخشي از ناحيه3منطقه12صورت مي‌گيرد. به گفته وي در ناحيه 3پياده‌راه‌سازي قبلا صورت گرفته و امكان مناسب‌سازي در اين ناحيه وجود ندارد. وي با بيان اينكه در اين پروژه به عبور و مرور نابينايان منطقه نيز توجه شده است، به مهر گفت: تمامي پياده‌روها براي ويلچر با استفاده از كفپوش بتوني همسطح‌سازي مي‌شود.بنابراين طي روزهاي آينده عمليات اجرايي مناسب‌سازي پياده‌رو‌ها در چند خيابان قلب تهران صورت مي‌گيرد كه اين محورها عبارتند از:
ناحيه يك: خيابان‌هاي برادران قائدي، خيابان ظهيرالاسلام و مصباح
ناحيه 2: خيابان اميركبير
ناحيه 4: خيابان‌هاي بوربور، اردستاني، رئيس عبدالهي و مختاري
ناحيه 5: خيابان‌هاي رضوي، مشهدي رحيم(زيبا)، بيگ‌لو تهراني و همچنين ري حدفاصل خيابان اميركبير تا پل شهيد محلاتي
ناحيه 6: خيابان‌هاي برادران احمدي، ايران، گل محمدي و ديالمه

کد خبر 346712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha