همشهری آنلاین: میخائیل گورباچف گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که اروپا و غرب در برابر بحران‌های شدید جهانی دچار واماندگی شده‌اند و نمی‌توانند اقدام مشترکی انجام دهند.

 گورباچف: اروپا در برابر بحران ها احساس واماندگی می کند

به گزارش ایرنا، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیش از فروپاشی سال 1991، در پیامی ویدئویی به یک کنفرانس امنیتی در پراگ پایتخت جمهوری چک، راهبردهای کنونی غرب را در برابر افزایش وخامت شرایط امنیتی در جهان ناکارآمد خواند و خواستار همکاری جدی روسیه با اروپا در این زمینه شد.

خبرگزاری ایتارتاس روز شنبه به نقل از گورباچف نوشت: با توجه به شرایط وخیم امنیتی جهان، سیاستمداران غربی باید مسئولیت های خود را در بروز وضعیت کنونی بپذیرند.

وی ادامه داد: فقط سخن گفتن در باره ضرورت بهبود یافتن اوضاع امنیتی جهان کافی نیست، زیرا شرایط هر روز وخیم تر می شود و لازم است اقدام هایی جدی برای پایان روند کنونی افزایش بحران ها انجام گیرد و همچنین اروپا باید موتور محرک برقراری صلح و امنیت جهانی همراه با استقرار نظام عادلانه و امن در عرصه بین المللی باشد.

گورباچف تاکید کرد: اصلاحات لازم باید از اروپا شروع شود و روسیه نیز در آن مشارکت کند، زیرا جامعه جهانی گرفتار بحران های شدیدی شده است که لازم است اقدام های مشترک اروپایی همراه مسکو در این زمینه شکل گیرد.

وی گفت: برای پایان دادن به بحران های کنونی باید از اقدام های مشترک کشورهای اروپا از جمله شرق این قاره و روسیه آغاز کرد، ولی با وجود حساس بودن شرایط کنونی، هنوز هیچ کشوری برای خروج از بحران ها راهکاری پیشنهاد نکرده است که به نظر می رسد احساس واماندگی می کنند.

به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز جمعه از اوضاع اتحادیه اروپا در حوزه های امنیتی، امنیت داخلی و خارجی و جنگ با تروریسم ابراز نارضایتی کرد و خواستار پیشرفت در این زمینه ها شد.

همچنین دونالد توسک رئیس شورای اروپا اعلام کرد که سه چالش اصلی مهاجرت غیرقانونی، تروریسم و ترس از جهانی شدن پیش روی اتحادیه اروپا قرار دارد.

کشورهای اروپایی هم اکنون افزون بر مخاطرات علیه امنیت ملی خود ناشی از گسترش فعالیت تروریست های مورد حمایت چند کشور غربی-عربی از خاورمیانه به غرب با بحران ورود آوارگان نیز مواجه هستند.

کد خبر 346641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha