علی‌اصغر محمدی: انتشار خبر اضافه‌شدن تعطیلی احتمالی دو هفته‌ای به مدارس و به جای آن کاهش از تعطیلات تابستان در روزهای گذشته مورد توجه مردم قرار گرفت.

دکتر مهدی نویدادهم

 آنطور كه سازمان محيط‌زيست اعلام كرده، براي كاهش آلودگي هوا مجموعه‌اي از پيشنهادها به دولت ارائه شده كه يكي از آنها تغيير ساعات كاري و اضافه‌شدن تعطيلات پاييزه است. البته اجرايي‌شدن اين موضوع نياز به تأييد دولت دارد و هنوز قطعي نيست، به اين ترتيب يك‌بار ديگر موضوع قديمي ساماندهي تعطيلات مورد توجه قرار گرفته است. درباره اين موضوع با دكتر مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • آقاي دكتر! خبر تعطيلي احتمالي پاييزي را شما هم شنيده‌ايد؟چه نظري داريد؟

بله، مطلع شده‌ام. اينكه براي كاهش آلودگي هوا مدارس را تعطيل كنيم، يك موضوع تخصصي است كه بايد به‌طور جداگانه درباره آن بحث شود. اينكه اين موضوع منجر به ساماندهي تعطيلات شود، حتما اقدام مثبت و قابل توجهي است، ولي در اين‌باره دو نكته وجود دارد؛ يكي اينكه كاستن از تعطيلات تابستان و افزودن تعطيلي در فصل ديگري از سال يعني تغيير در تقويم آموزشي مدارس و اين كار حتما نياز به مصوبه نمايندگان مجلس دارد. اما حالا كه اين موضوع مطرح شده، اگر قرار بر پيشبرد مسئله، تصويب در دولت و مجلس و نهايت اجرا باشد، به اعتقاد من بهتر است به جاي تابستان از تعطيلات نوروز كم شود؛ يعني يك هفته از تعطيلات بي‌فايده و مضر عيد نوروز كم كنيم.

  • يعني شما تعطيلات تابستان را مفيد و به اندازه مي‌دانيد؟

خير! به اعتقاد من تعطيلات موجود در نظام آموزشي هيچ توجيه آموزشي، فرهنگي، تربيتي و ‌اقتصادي ندارد. از هر زاويه‌اي نگاه مي‌كنيد اين گستردگي و طولاني‌بودن تعطيلات مدارس در ايام نوروز و تابستان آسيب‌زاست و هيچ توجيه علمي و كارشناسي ندارد. بايد مراجع سياستگذار و تصميم‌گير به موضوع ساماندهي تعطيلات مدارس ورود پيدا كنند. شوراي‌عالي آموزش و پرورش تعطيلات فعلي را فاقد توجيه آموزشي و تربيتي مي‌داند و خواهان ساماندهي و بازنگري در آن است. به‌شدت ضرورت اين كار را احساس مي‌كنيم و خواهان اين هستيم كه طرح ساماندهي تعطيلات در دستوركار نظام قرار بگيرد، ولي در مقايسه تعطيلات تابستاني و نوروزي بايد ساماندهي تعطيلات عيد در اولويت قرار بگيرد چون افزون بر مضراتي كه براي نظام آموزشي دارد، كل كشور را نيز درگير مي‌كند و براي مدتي بيشتر از 2هفته به تعطيلي مي‌كشاند. شايد به همين دليل هم بود كه سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب خواستار رسيدگي به اين موضوع شدند. حالا شايد فرصت خوبي براي پيگيري اين مطالبه قديمي رهبر انقلاب باشد.

  • كدام نهاد بايد درباره ساماندهي تعطيلات مدارس تصميم‌گيري كند؟

تصميم‌گيري در اين‌باره در حيطه اختيارات مجلس شوراي اسلامي است و به استناد مصوبه مجلس در اين خصوص، شوراي‌عالي آموزش و پرورش وارد اين موضوع نشد. حتي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نيز وارد اين بحث نشده‌، زيرا براساس مصوبه مجلس آغاز سال تحصيلي اول مهر و پايان آن نيز پايان خرداد و زمان تعطيلات تابستاني نيز 3‌ماه تير، مرداد و شهريور تعيين شده‌است. البته ما آمادگي داريم در اين‌باره به عزيزان‌مان كمك كنيم و دست به‌دست هم بدهيم تا اين مشكل رفع شود. اگر تعطيلات سال تحصيلي ساماندهي شود يقينا زمان آموزش(220روز) به‌طور كامل رعايت شده و بخش عمده افت تحصيلي نيز جبران خواهدشد.

نه تنها موافق بلكه خواهان ساماندهي تعطيلات دانش‌آموزان هستيم. اخيرا به رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام و پيشنهاد كرديم كه يكي از موضوعاتي كه مجلس دهم پس از استقرار كامل مي‌تواند به آن بپردازد، ساماندهي تعطيلات در نظام آموزشي كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي است.

  • اما آقاي فاني يكي، دو بار اعلام كردند ساماندهي تعطيلات دانش‌آموزان شدني نيست؟

حتما شدني است. شايد يكي از دلايلي كه دوستان نماينده مجلس اين موضوع را دنبال نمي‌كنند اين است كه تعطيلات به‌ويژه تعطيلات طول سال مدعياني دارد و ورود به اين موضوع روبه‌رو شدن با افكار عمومي و مدعيان است. تعطيلات ملي يك گونه مدعي دارد و تعطيلات مذهبي به‌گونه‌اي ديگر و مي‌تواند براي نظام اجرايي كشور مشكل‌آفرين باشد. اما اين موضوع از مشكلات جدي كشور است و بايد به آن وارد شد و تصميم جدي گرفت.

  • پيشنهادي براي ساماندهي تعطيلات

مهدي نويدادهم: يكي از پيشنهادهاي ما اين است كه در طول سال براي دانش‌آموزان 10هفته آموزش و 2هفته تعطيلي درنظر گرفته شود. در ايام تابستان دانش‌آموزان به جاي 2هفته 4هفته تعطيل باشند. اين طرح هنگام بررسي سند تحول مطرح شد. با تصويب و اجراي اين طرح تعطيلات مدارس اعم از تعطيلات نوروزي و تابستاني ساماندهي خواهدشد. بحث تعطيلات زمستاني كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح كرده نيز در اين طرح ديده شده‌است. مسافرت‌ها توزيع و از تلفات انساني و مالي جلوگيري خواهدشد. همچنين گردش اقتصادي خوبي براي فعالان گردشگري ايجاد خواهدشد. مهم اين است كه اين طرح از نظر آموزشي هم براي ما قابل توجيه بوده و در برخي كشورها مشابه اين در حال اجراست. درصورتي كه نمايندگان مجلس در اين‌باره نظر مساعدي داشته باشند اين طرح قابل بررسي است. مي‌توان سال تحصيلي را از اول شهريور شروع كرد. ما در آموزش و پرورش آمادگي داريم تا درصورت تأمين منابع مورد نياز از سوي مجلس، دانش‌آموزان به جاي اول مهر، از اول شهريور سركلاس بروند.

کد خبر 346546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha