حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با ایسنا برنامه‌های جدید بازارسرمایه را درباره معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه و اقدامات انجام شده برای تاسیس بازار آتی ارز را تشریح کرده است.

  • مدتي است كه معاملات آنلاين سكه در قالب گواهي سپرده سكه بورس كالا انجام مي‌شود، فكر مي‌كنيد اين بازار بتواند در آينده بازارسرمايه جاي پاي خود را محكم كند؟

قيمت سكه به‌صورت روزانه توسط مردم دنبال مي‌شود و طرفداران و بازيگران زيادي دارد. از طرفي براي سكه بازاري وجود دارد كه در آن بازار قيمت‌هايش تعيين مي‌شود. فراموش نكنيم در سال ۱۳۸۷ كه بازار قرارداد آتي سكه ايجاد شد، بازار آن مثل شرايط فعلي در بازار گواهي سپرده سكه چندان پررونق نبود، ولي هم‌اكنون اين بازار حجم به نسبت بزرگي را به‌خود اختصاص داده، معتقدم به بازار گواهي سپرده هم بايد فرصت رشد و معرفي داده شود.

  • آيا ساعت معاملاتي گواهي سپرده سكه قرار است افزايش يابد؟

ساعت معاملاتي در بازار گواهي سپرده بايد آنقدر افزايش يابد كه بازيگران بازارسرمايه جذب اين بازار شوند. با توجه به زيرساختي كه در مديريت فناوري و سپرده‌گذاري مركزي فراهم شده فعلا زمان انجام معاملات سكه تا ساعت ۱۲و ۳۰ دقيقه است، درحالي‌كه عمده معاملات بازار طلاي ايران در بعدازظهرها شكل مي‌گيرد. همه اينها را كنار هم بگذاريم مي‌توان پيش‌بيني كرد كه بازار گواهي سپرده سكه هم مي‌تواند مثل بازار قرارداد آتي سكه به بازاري پررونق تبديل شود و اين بازار مي‌تواند ريسك‌هاي بازار طلا را تا حدودي مديريت ‌كند.

  • با توجه به اينكه تنها عرضه‌كننده سكه بهار آزادي بانك مركزي است در عرضه و تقاضاي اين بازار مشكل خاصي پيش نمي‌آيد؟

هرچند عرضه اوليه سكه در اختيار بانك مركزي است، ولي پس از آن و در بازار ثانويه عرضه و تقاضاست كه شرايط بازار سكه را تعيين مي‌كند. حتما به ياد داريد چند سال قبل در دوره‌اي كه بازار سكه ملتهب شد، بانك مركزي سكه را پيش‌فروش كرد و در نتيجه براي خريد سكه جلوي بانك‌ها صف تشكيل شد. اگر در آن زمان يك بازار مشتقه قوي براي عرضه سكه در اختيار داشتيم چنين مشكلي پيش نمي‌آمد، اساسا تقاضاهاي سفته‌بازانه با عرضه ابزارهاي مالي مي‌تواند به خوبي مديريت شود.

  • چقدر اميدوار هستيد بورس آتي ارز در آينده نزديك افتتاح شود؟

اميدواري ما در اين زمينه زياد است و در عمل هم اين اميدواري را ثابت كرده و زيرساخت‌ها را براي تاسيس بازار مشتقه ارز آماده كرده و حتي بازاريابي‌اش را انجام داده‌ايم. اما در پاسخ به اين‌ پرسش كه آيا بازار مشتقه ارز تشكيل مي‌شود يا خير؟ بايد بگويم اين موضوع نيازمند اتخاذ يك تصميم و سياستگذاري در سطوح كلان است. اما به‌عنوان يك كارشناس معتقدم تاسيس اين بورس نياز اساسي اقتصاد ايران است.

کد خبر 346537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha