براساس ابلاغیه جدید سازمان بورس صندوق‌های بادرآمد ثابت از این پس مجازند تا ۱۵درصد از ارزش کل دارایی‌هایشان را در سهام و گواهی سپرده کالایی سرمایه‌گذاری کنند، پیش‌بینی می‌شود با اجرای این ابلاغیه تا ۹هزار میلیارد تومان از منابع مالی صندوق‌ها آزاد شود.

به گزارش همشهري، شاپور محمدي، رئيس جديد سازمان بورس به سرعت اقداماتي را اجرا مي‌كند كه اقتصاددانان، كارشناسان و فعالان بازار سرمايه در انتظار آن بودند.رئيس‌سازمان بورس قبلا در نشست خبري خود درباره اينكه بخش زيادي از منابع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با در آمد ثابت در حساب‌هاي بانكي ذخيره شده است تذكر داده بود.

به اين ترتيب با صدور اين ابلاغيه از اين پس در زمان تاسيس، صندوق‌هاي «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» مجاز به سرمايه‌گذاري حداكثر 60درصد از دارايي‌هاي خود در گواهي سپرده بانكي و سپرده‌هاي بانكي هستند. صندوق‌هاي «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» مجاز به سرمايه‌گذاري در سهام و حق تقدم پذيرفته شده در بورس تهران يا بازار اول و دوم فرابورس ايران، گواهي سپرده كالايي پذيرفته شده در بورس تا حداكثر 15درصد از ارزش كل دارايي‌هاي صندوق هستند.

همچنين براساس اين ابلاغيه با تمديد فعاليت يا تقاضاي افزايش سقف صندوق‌هايي كه نصاب‌هاي مذكور در اميدنامۀ خود را به‌گونه‌اي نقض كرده‌اند كه بيش از 85درصد از دارايي‌هاي آنها را گواهي سپرده بانكي و يا سپرده بانكي تشكيل مي‌دهد، موافقت نمي‌شود.

تا امروز همه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت مي‌توانستند تا 10درصد از دارايي‌هاي خود را به خريد سهام اختصاص دهند اما اكنون اين ميزان درصورت اصلاح اميد نامه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت مي‌تواند به 15درصد نيز افزايش يابد.

  • تزريق خون تازه در رگ بورس

محمود رضا خواجه نصيري، مديرعامل تأمين سرمايه آرمان گفت: بزرگ‌ترين مشكل بازار نقدينگي است. جريان‌هاي پولي و مالي كشور به سمتي پيش مي‌رود كه نقدينگي وارد بازار نمي‌شود و نياز به محرك دارد. او با اشاره به استقبال نكردن مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از ورود به بورس ادامه داد: در شرايط فعلي مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مانند بسياري از اشخاص حقيقي ترجيح مي‌دهند كه به جاي تحمل زحمت و تحليل سرمايه‌گذاري و استفاده از ظرفيت بازار سهام به دريافت سودهاي ثابت و بدون ريسك از بانك‌ها روي بياورند و حتي ريسك بانك را در تصميم‌گيري‌هايشان لحاظ نكنند. او با بيان اينكه سرمايه صندوق‌ها 95هزار ميليارد تومان است، گفت:پيش از اين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري 90درصد منابع‌شان را در شرايطي كه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خيلي خوبي در بازار سرمايه وجود داشت در بانك‌ها سپرده‌گذاري مي‌كردند. اين رويه معنايي ندارد جز اينكه عملا به نفع بازار پول كه هم‌اكنون جزو بازارهاي پر ريسك محسوب مي‌شود بازار سهام را تضعيف كرده‌ايم.اين كارشناس ارشد بازار سرمايه با بيان اينكه اگر 10درصد اين نقدينگي معادل 9هزار ميليارد تومان به بازار سرمايه تزريق شود، تحرك بسيار خوبي در بازار سرمايه رقم مي‌خورد، گفت: مطمئن باشيد و شك نكنيد اگر اين پول به سمت بازار سرمايه روانه شود، ارزش سهامي كه امروز با بي‌تفاوتي به آن نگاه مي‌شود به ارزش واقعي خود مي‌رسد.

  • منابع صندوق‌ها، 100هزار ميليارد تومان

علي اسلامي بيدگلي، رئيس هيأت مديره شركت مشاور سرمايه‌گذاري آرمان آتي گفت: درحالي‌كه حجم كل منابع گردآوري شده در صندوق‌ها در سال گذشته كمتر از 40هزار ميليارد تومان بود، امسال اين منابع به محدوده 100هزار ميليارد تومان نزديك شده است.وي با بيان اينكه ضريب حضور صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه در مصوبات جديد سازمان بورس 10درصد افزايش پيدا كرده است، تأكيدكرد: اين مي‌تواند اين نويد را بدهد كه ما سهم بازار سرمايه را از پس‌اندازهاي مردم به شكل قابل‌توجهي افزايش دهيم و بهاي بيشتري به بازار سرمايه دهيم. او با بيان اينكه 80هزار ميليارد تومان از منابع مردم در صندوق‌هايي با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري شده‌اند، گفت: هم‌اكنون برخي منابعي كه گردآوري شده، به‌جاي بازار سرمايه منجر به توسعه بازار پول شده است؛ يعني اين ابزارها تبديل به راهكاري براي حل بحران بانكي و چالش‌هاي صنعت بانكداري در كشور شده‌اند. وي افزود: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد منجر به توسعه بازار سرمايه شود نه توسعه بازار‌هاي رقيب مانند بازار پول در غيراين صورت، اهداف ما برآورده نشده است.

  • ابلاغ مصوبه به‌معناي تزريق نقدينگي نيست

بهنام چاوشي، رئيس اداره نظارت بر امور نهاد‌هاي مالي سازمان بورس گفت: ابلاغيه جديد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال كنوني الزام آور نبوده و فقط براي ارائه گزينه‌اي جديد به آنها در راستاي فعاليت بيشتر در بازار سرمايه است.او با بيان اينكه افزايش سقف خريد 15درصدي سهام الزامي براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت ندارد، گفت: اجراي اين ابلاغيه به‌معناي تزريق نقدينگي جديد از طريق صندوق‌ها در بازار سرمايه نيست. او افزود: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت كه تاكنون ملزم به تخصيص 30درصد از حجم دارايي‌هاي خود به انواع اوراق ثبت شده نزد سازمان بورس اعم از انواع اوراق قابل معامله در بازار بدهي بوده‌اند از اين پس مجاز خواهند بود كه اين سقف را تا 40درصد افزايش دهند. به‌گفته وي اين تغييرات براي آن دسته از صندوق‌هاي با درآمد ثابتي كه از اين به بعد قصد فعاليت در بازار دارند الزامي است اما براي صندوق‌هاي فعلي موجود چنين الزامي وجود ندارد.وي ادامه داد: براساس اين ابلاغيه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت از اين پس اختيار خواهند داشت تا 15درصد از منابع خود را به خريد سهام و 40درصد را نيز به خريد انواع اوراق بدهي كه نزد سازمان بورس تثبيت شده اختصاص دهند و 60درصد مابقي اين رقم را مجاز خواهند بود در ساير دارايي‌ها سرمايه‌گذاري كند.

کد خبر 346536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha