همشهری آنلاین: روزنامه ال موندو در گزارشی نوشت: اسپانیا به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که ونزوئلا را در برگرفته، تصمیم گرفته است که نفت ایران را جایگزین نفت این کشور کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه ادامه داد: بحران اقتصادی که گریبانگیر ونزوئلا شده در حال فرسایش نقش این کشور به عنوان یکی از بزرگترین قدرت‌های نفتی در سطح جهانی است.

این روزنامه با اشاره به اینکه ونزوئلا بیشترین ذخایر اثبات شده نفت در تمام جهان را دارا است، نوشت: دولت «نیکلاس مادورو» قادر به جلوگیری از کاهش تولید داخلی نیست و این کشور اکنون 9 سال است که متحمل کاهش متوالی استخراج نفت شده است.

ال موندو افزود: این وضعیت در ماههای اخیر به دلیل مشکلات ونزوئلا برای زندگی با یک بشکه نفت 48 دلاری و همانطوری که آمارهای معتبری که اوپک و دیگر آژانس‌های بین‌المللی منتشر می‌کنند، تشدید یافته است.

به گفته این نشریه، در چنین سناریویی ونزوئلا به خاطر کمبود منابع خود، در حال از دست دادن مشتریانی است که مصرف‌کنندگان بزرگ نفتی خارجی او هستند.

این روزنامه نوشت: یکی از این کشورها اسپانیا است که در 7 ماه نخست سال جاری با کاهش 63.1 درصد از خرید نفت خود، آن را به 697 هزار تن رسانده است.

گزارش افزود: در این ارتباط، بازگشت ایران به بازار پس از لغو تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی غرب، ضربه محکمی برای مجموع کشورهایی که به اسپانیا نفت می‌فروشند، شده است. شرکت‌های نفتی نظیر «رپسول» یا «سپسا» نیز با شروع به امضای قراردادها با ایران برای آوردن نفت با کیفیت بالا و بسیار در دسترس به دلیل نزدیکی این بازار به پالایشگاه‌های خود کردند.

رسانه مذکور نوشت: تنها بین ماههای ژانویه تا ژوئیه، 1/1 میلیون تن نفت ایرانی که دو برابر نفت ونزوئلا است، وارد اسپانیا شد. ایران سهم خود را تا 3 درصد افزایش داده هرچند که ایران از نظر تولید نفت از دیگر تولیدکنندگان بزرگ نظیر مکزیک، روسیه یا عربستان سعودی کمتر نفت تولید می‌کند.

کد خبر 346374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha