«درمجموع حدود ۱۴۴هزار راس گونه شاخص در سراسر کشور در پاییز۹۴ شمارش شده است که از این تعداد ۵۱۸۰۳راس کل و بز، ۷۲۹۷۱راس قوچ و میش، ۱۷۵۱۷راس آهو و ۲۲۸۹راس جبیر به ثبت رسیده است».

حیات وحش

دكتر فرهاد دبيري، معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي ضمن اعلام اين خبر گفت: طرح سراسري آمار‌برداري ازگونه‌هاي شاخص حيات‌وحش شامل كل و بز، قوچ و ميش، آهو و جبير با مشاركت نيروهاي داوطلب ازجمله جوامع محلي، شكارچيان، تشكل‌هاي مردم نهاد، اساتيد و دانشجويان از سراسر كشور در نيمه دوم سال94 همزمان با فصل جفت‌گيري (قوچ مستي يا كل مستي) پس از سال‌ها به اجرا درآمد.

به گزارش همشهري، معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط درحالي جمعيت گونه‌هاي شاخص علفخوار حيات‌وحش (شامل كل و بز، قوچ و ميش، آهو و جبير) را براساس سرشماري انجام شده در پاييز94، حدود 144هزار راس اعلام مي‌كند كه 22 آذرماه سال92، مديركل وقت دفتر حيات‌وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگوي اختصاصي با همشهري، شمار علفخواران حيات‌وحش كشور را براساس رصد كردن زيستگاه‌هاي 31 استان كشور 119هزار راس اعلام كرد.

افزايش 25هزار راس به جمعيت علفخواران حيات‌وحش اگر چه خبر اميدوار كننده‌اي است اما اين افزايش درحالي اعلام مي‌شود كه طي 5سال اخير شكار غيرمجاز به‌شدت افزايش يافته؛ ضمن آنكه شمار محيط‌بانان تغييري نكرده است. در واقع طي چند سال اخير به‌دليل كمبود محيط‌بان و كمبود تجهيزات (كه مسئولان محيط‌زيست هم برآن صحه مي‌گذارند) حفاظت از زيستگاه‌ها كمرنگ‌تر شده است. علاوه براين، خشكسالي و اشغال زيستگاه‌ها و آبشخورهاي حيات‌وحش توسط دامداران همچنان به قوت خود باقي است.

  • گونه‌هاي شاخص

مهندس هوشنگ ضيايي، استاد حيات‌وحش و مشاور معاون محيط‌زيست درخصوص جزئيات اجراي طرح سراسري آماربرداري از گونه‌هاي شاخص و دليل انتخاب چهارگونه كل و بز، قوچ و ميش، آهو و جبير گفت: « با توجه به وضعيت نامناسب اكثر سم داران كشور كه علاوه بر ارزش‌هاي بيولوژيكي، بوم‌شناختي و توريستي از مهم‌ترين طعمه‌هاي گوشت‌خواران بزرگ نيز محسوب مي‌شوند آماربرداري درخصوص گونه‌هاي كل و بز، قوچ وميش، آهو و جبير انجام گرفت».

وي درباره سرشماري جمعيت گوشتخواران حيات‌وحش كشور تصريح كرد: هم‌اكنون پروژه‌هاي مختلفي در مورد يوزآسيايي، پلنگ ايراني و خرس سياه آسيايي در دست اجراست و پروژه‌اي نيز براي مطالعه گربه‌سانان كشور تهيه شده است.

  • قانون تشديد مجازات شكارغيرمجاز عامل افزايش جمعيت علفخواران

دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات‌وحش با منصفانه خواندن آمار اعلام شده از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست به همشهري گفت: پيش از اعلام اين آمار و براساس آخرين سرشماري، جمعيت علفخواران حيات‌وحش 110هزار راس برآورد مي‌شد ولي با توجه به افزايش علفخواران در برخي نقاط، اين آمار نزديك به واقعيت و قابل‌قبول است. كهرم درباره اختلاف آمارهاي اعلام شده به فاصله 5سال كه يكي 119هزار و ديگري 144هزار راس است، گفت: در سراسر جهان در بررسي و سرشماري حيات وحش همواره 2واژه آمار و احتمالات مطرح است يعني وقتي آماري را اعلام مي‌كنند با احتمال اعلام مي‌كنند و اين احتمال به ميزان به اضافه و منهاي 5درصد است. براين اساس هر آماري تا 5درصد بالا وپايين قابل‌قبول است و اين آمار اعلام شده هم با احتساب اين احتمال منصفانه به‌نظر مي‌رسد. به گفته وي، تشديد قانون مجازات شكار و افزايش جرايم شكار غيرمجاز يكي از عوامل افزايش جمعيت علفخواران حيات وحش كشور است.

کد خبر 346308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha