سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گل فشان‌ها یکی از پدیده‌های منحصر به فرد ژئومورفولوژی محسوب می‌شوند و از منظر بسیار زیبا و دیدنی برخوردارند.

گل‌ فشان‌ها در سیستان و بلوچستان

به گزارش ايسنا، حسین نگارش گفت: این پدیده تاکنون آن طور که شاید و باید مورد مطالعه عمیق و دقیق قرار نگرفته و دنیای پررمز و راز آن هنوز مشحون از ابهامات زیادی است.

وی بیان کرد: گرچه توان و استعدادهایی زیادی در گل فشان‌ها نهفته است و پیام‌آور خوبی از وضعیت درونی زمین هستند اما از لحاظ میزان و ترکیب گاز، غلظت گل، شکل، اندازه، وسعت،‌ خاصیت درمانی، نحوه فعالیت، داشتن حباب، به قدری با هم متفاوت می‌باشند که انسان دچار حیرت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: امروزه نباید به گل‌فشان تنها به عنوان یک پدیده طبیعی صرف نگاه کرد زیرا که جنبه‌های مختلف کاربردی آن مثل داشتن منابع عظیم نفت و گاز، انرژی ژئوترمال، جذب اکوتوریست، تولید کوزه، سفال و سرامیک و خاصیت گل درمانی، آن را به عنوان یک منبع اقتصادی درآمدزا مطرح کرده است.

نگارش اظهار کرد: باید با انجام تبلیغات صحیح و کارآمد و در کشور ما نیز با تحقیقات کاربردی در این زمینه، مردم را با این پدیده طبیعی و زیبا و در عین حال درآمدزا آشنا کرد که تحقق این امر بدون عزم و اراده ملی میسر نیست و توجه خاصی را همراه با اقدامات عملی طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جنس اکثر گل‌فشان‌ها، ‌رس و مالرن است و غالبا در داخل آن ذرات آرژیلیت، ‌ماسه سنگ‌های گلوکونی‌دار و سنگ‌های آهکی گوناگون دیده می‌شود. گل برخی از گل‌فشان فقط از رس و مالرن تشکیل شده و فاقد قطعات سنگی دیگر است و صیقل‌پذیری و چسبندگی خوبی دارد که حتی از رس هم بهتر است. یکی از ویژگی‌های گل گل‌فشان‌ها این است که گل آن کاملا آماده استفاده است و مثل خاک رس نیاز به فرایند طولانی آماده‌سازی برای کوزه‌گری ندارد.

به گفته وی، طبق آزمایشاتی که دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان بر روی این گل‌ها به عمل آورده است، مشخص شده ترک نمی‌خورد، ‌تاب بر نمی‌دارد، ‌انعطاف‌پذیری خوبی دارد و کمبود حجم پیدا نمی‌کند.

رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در هنگام پخت دمای حدود 700 تا 800 درجه را خیلی خوب تحمل می‌کند و به رنگ نخودی خام در می‌آید و از لحاظ استحکام محکم‌تر از خاک رس است.

نگارش در پایان گفت: این گل برای خلق نقش برجسته بسیار عالی است و برای مواردی مثل سفال‌سازی، سرامیک‌سازی و مجسمه‌سازی مناسب است.

کد خبر 346234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha