سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه محصولات ارگانیک از تخریب طبیعت و ایجاد آلایندگی می‌کاهند، گفت: این درحالی است که مواد غذایی ارگانیک در سبد مواد مصرفی شهروندان ایرانی حضور کمرنگی دارند.

جای خالی محصولات ارگانیک در سبد غذایی

امين افتخار، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب گفت: محصولات ارگانيك در خاكي كه از چند سال قبل هيچ‌گونه سموم دفع آفات گياهي مانند علف هرزكش‌ها، قارچ‌كش‌ها و مواد شيميايي در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبيعي مانند كمپوست گياهي تقويت شده، رشد مي‌كنند. به گفته وي، محصولات ارگانيك محصولاتي هستند كه در تمام مراحل رشد با سيستم طبيعي هماهنگ بوده و به هيچ‌وجه با ارگانيسم‌هاي اصلاح شده ژنتيك توليد نمي‌شوند.

اين كارشناس محيط‌زيست درباره فوايد و ضرورت استفاده از محصولات ارگانيك تصريح كرد: محصولات ارگانيك به لحاظ داشتن ميزان بالايي از ويتامين C، كلسيم، آهن و فسفر ارزش غذايي بالاتري نسبت به ساير محصولات دارند.

وي با بيان اينكه آفت‌كش‌هاي مصنوعي استفاده شده در توليد محصولات تراريخته، توليد مواد آنتي‌اكسيدان را در گياهان كاهش مي‌دهد، افزود: كودهاي حيواني و آلي به‌كار رفته در كشاورزي ارگانيك توليد مواد آنتي‌اكسيدان را افزايش مي‌دهد؛ بنابراين محصولات ارگانيك حاوي آنتي‌اكسيدان بيشتري هستند؛ به‌طوري كه ميزان آنتي‌اكسيدان PHENOLIC در اين مواد حدود 50درصد بيشتر از محصولات غيرارگانيك و تراريخته است.

افتخار ادامه داد: محصولات ارگانيك فاقد افزودني‌هاي غذايي بوده و كمتر به بقاياي آفت‌كش‌هاي آلي آلوده هستند؛ در نتيجه اين محصولات سالم‌تر خواهند بود. افتخار درباره ديگر فوايد استفاده از محصولات ارگانيك گفت: اين محصولات به‌دليل اينكه پس از برداشت در مدت زمان كمتري، به‌دست مصرف‌كننده مي‌رسند، خوشمزه و خوش‌طعم‌تر هستند. وي با اشاره به دستكاري‌هاي صورت گرفته در محصولات تراريخته گفت: به‌دليل توجه به ظاهر، رنگ، ارتقاي ماندگاري، افزايش توليد و مقاوم كردن محصولات در برابر صدمات ناشي از حمل و انبارداري، اين مواد غذايي نسبت به محصولات ارگانيك از كيفيت و ارزش تغذيه‌اي كمتري برخوردار هستند. افتخار درباره مضرات استفاده از محصولات تراريخته يادآور شد: بقاياي محصولات تراريخته براي محيط‌زيست نامناسب است و تا مدت‌ها به‌صورت مخفي در طبيعت باقي مي‌ماند. وي ادامه داد: تغييرات ژنتيك به‌وجود آمده در محصولات تراريخته باعث آسيب رسيدن به برخي از ارگانيسم‌ها مانند آفات و حشرات در اكوسيستم طبيعي شده و از تنوع زيستي آنها مي‌كاهد. وي درباره ضرورت استفاده از كشاورزي ارگانيك بيان داشت: در كشاورزي ارگانيك، آب توسط مواد شيميايي آلاينده مانند كودهاي مصنوعي آلوده نمي‌شود. در اين نوع از كشاورزي، تعادل اكوسيستم و حاصلخيزي خاك حفظ شده و فرسايش خاك نيز تا 50درصد كاهش مي‌يابد.

کد خبر 346192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha