دریـافت اطلاعـات شرکت‌های بین‌المللی بازرسی کالا به جای ارزیابان گمرک تا پایان شهریور‌ماه و انجام مناقصه برای استفاده از «راه‌بند هوشمند» برای حل مشکل درب خروج گمرکات کشور، تازه‌ترین راهکار مسئولان برای مقابله با قاچاق کالا در گمرکات کشور است.

بندر - کالا

با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و اجراي طرح تشديد برخورد با كالاهاي قاچاق در مبادي ورودي و سطح عرضه، مسئولان نيز از به كارگيري ابزارهاي جديد براي مقابله با مفاسد ناشي از قاچاق كالا در گمركات كشور و اجراي آزمايشي برخي طرح‌ها مانند رجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه در سطح عرضه خبر مي‌دهند. كشف بزرگ‌ترين محموله لوازم خانگي قاچاق در گمرك بندر شهيد رجايي، بازداشت 10كارمند گمرك پرويزخان و برخي ديگر از كاركنان گمرك و سازمان بنادر به اتهام مشاركت در ورود كالاهاي قاچاق به كشور در حالي از تازه‌ترين مصاديق نقش تخلف ارزيابان گمرك و سند‌سازي‌ براي خروج كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي كشور است كه ديروز معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از چاره‌انديشي براي رفع اين 2 مشكل در گمركات كشور خبر داد.

مسعود كرباسيان، استفاده از اطلاعات «شركت‌هاي بين‌المللي بازرسي» به‌جاي ارزيابان گمرك و به كارگيري «راه‌بند هوشمند» در درب‌هاي ورود و خروج كالا از گمركات كشور را راه‌حل مقابله با اين مفاسد و قاچاق كالا دانست و به فارس اعلام كرد: در مناقصه‌اي به‌دنبال راه‌اندازي، «راه‌بند هوشمند» بدون دخالت نيروي انساني در گمركات كشور هستيم و اواخر شهريورماه نيز اطلاعات بازرسي كالا را از شركت‌هاي معتبر بين‌المللي دريافت مي‌كنيم و در اين صورت نيازي به ارزياب گمركي نيست. وي افزود: فساد اين است كه از 10كانتينر، 9مورد آن متفاوت از اظهارنامه كالاست، اما بازرسي نمي‌تواند بگويد كه نديدم. از همه مهم‌تر ارزيابي را مي‌توان قبل از اظهار تطبيق داد، زيرا بازرسي در كشور مبدأ صورت مي‌گيرد و از اين اطلاعات بدون هيچ هزينه‌اي استفاده خواهد شد.

وي افزود: شركت‌هاي بازرسي بين‌المللي كالا مورد قبول سازمان استاندارد بوده و مؤسسات استاندارد با اين شركت‌ها در زمينه بازرسي كالا طبق مقررات مربوطه به ارزيابي كمي و كيفي كالا مي‌پردازند. همچنين بانك مركزي و سيستم بانكي از شركت‌هاي بازرسي كالا در زمينه تطبيق ارز پرداختي به كالاها و گشايش اعتبار به‌عنوان معتمد و ارزياب همكاري دارند. اين شركت‌ها تطبيق اسناد و بررسي فيزيكي كالا را برعهده دارند اما گمرك تاكنون از اين امتياز استفاده نكرده است و تاكنون بررسي كالا توسط ارزياب خود گمرك انجام شده است.

رئيس‌كل گمرك ايران گفت: قبلاً برخي ارزيابان گمرك هنگام ارزيابي، كالا را چيز ديگري مي‌ديدند. اكنون بايد اسناد اظهاركننده با ارزيابي فيزيكي بررسي شود. همچنين كارشناس در اين حالت فقط به‌نظر ارزياب توجه نمي‌كند و مانيفست، بايد به بارنامه شركت حمل، اسناد، ثبت سفارش و قبض انبار توجه كند. اسناد شركت‌هاي بازرسي يك بخش از اطلاعات مربوط به كالا و ابزار جديد براي تطبيق اطلاعات خواهد بود. اگر بارنامه شركت حمل، گواهي بازرسي، گواهي مبدأ الكترونيكي و ديگر موارد به شكل سيستمي گرفته شود، اطلاعات قابل اتكا خواهد بود. اكنون گواهي مبدأ دستي مي‌آيد كه ارزش چنداني ندارد و بايد سيستمي از كشور مبدأ گرفته شود.

  • موفقيت اجراي آزمايشي رجيستري موبايل

مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز با بيان اينكه طرح رجيستري گوشي تلفن همراه در بخش‌هاي فني از آذر سال گذشته آغاز شده، اعلام كرد: اكنون مراحل مربوط به تست‌هاي اين طرح در مرحله آزمايشي در حال انجام است و قرار شد تا نتيجه نخستين پايلوت اين طرح در شهريور‌ماه امسال احصا شود. حميدرضا دهقاني‌نيا با اعلام اينكه نخستين پايلوت اين طرح به معني برگزاري آزمون‌هاي تست سيگنالينگ، ارتباط بين اپراتورها و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است كه بايد تست‌هاي مربوط به آنها برقرار شده و پس از انجام اين تست‌ها نتايج آن در انتهاي شهريور احصا شود به ايسنا گفت: به‌دليل برخي ريزه‌كاري‌ها و جزئيات بسيار زياد تا حدودي طرح رجيستري كند پيش مي‌رود اما كار در حال انجام است و آزمون‌ها و تست‌ها در حال انجام و پياده‌سازي‌ است و بعد از اين مرحله و براساس نتايج آزمون‌هاي پايلوت، براي گسترده كردن طرح، بايد گام دوم آزمون‌ها را برداريم. اصل كلي در اجراي طرح رجيستري آن است كه اجراي اين طرح با كمترين زحمت و مشكل براي مصرف‌كنندگان گوشي تلفن همراه اجرا شود و اين اصل در بخش‌هاي مختلف اجراي طرح مذكور رعايت خواهد شد.

کد خبر 346185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha