استاد دانشگاه کامپلوتنس مادرید گفت: برای جذب گردشگر بیشتر نیاز است اصالت‌ها را حفظ کنیم زیرا آنچه بازدیدکننده را جذب می‌کند، اصالت است.

ميگل انخل ترو ايتينيو در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي يونسكو در بيستون، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: آثار ميراث فرهنگي، نقاط ويژه و منحصر به فرد هر كشور براي جذب و جلب گردشگران است؛ لذا نياز است كه كشورها قبل از هرچيز به شناسايي، حفاظت و حراست ويژه اين آثار بپردازند.وي ادامه داد: وقتي قرار است يك‌سايت جهاني را به مقصد گردشگري تبديل كنيم، بايد تمامي ابعاد آن را درنظر داشته باشيم؛ يعني هم جنبه‌هاي حفاظتي و اصالتي اثر را درنظر بگيريم و هم به‌نحوي عمل كنيم كه امكانات براي بازديدكنندگان فراهم باشد.

استاد دانشگاه مادريد اسپانيا تصريح كرد: چالش اصلي در بحث توسعه گردشگري در محوطه‌هاي ميراث جهاني اين است كه چگونه اين مكان‌ها را مديريت كنيم كه ضمن حفظ اصالت اثر، گردشگران بيشتري هم بتوانيم جذب كنيم. ايتينيو يادآور شد: از ديگر كارهايي كه نياز است در محوطه‌هاي تاريخي انجام شود، اين است كه همزمان با ديدن مسائل و نيازهاي سايت، نيازهاي جامعه پيراموني را نيز ببينيم و آنها را مديريت كنيم. استاد دانشگاه مادريد با تأكيد بر اينكه بدون حفاظت و حراست كامل از ميراث فرهنگي نمي‌توان گردشگري را توسعه داد، افزود: ارتباط بسيار نزديكي بين ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارد، لذا بايد كاربرد جديدي، مناسب با جامعه امروز به آثار ميراث فرهنگي اختصاص دهيم.

  • ۲۱ اثر ثبت جهاني، برگ برنده ايران در توسعه گردشگري است

مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران به ايسنا گفت: ايران با دارا بودن ۲۱اثر ثبت جهاني شده در يونسكو رتبه يازدهم جهان را دارد كه در واقع اين آثار برگ برنده ايران در توسعه صنعت توريسم و جذب گردشگر است. «استر كيش لاروش» در حاشيه برگزاري كارگاه بين‌المللي يونسكو با عنوان «مديريت گردشگري پايدار در محوطه‌هاي ميراث جهاني»، افزود: براساس آمارهاي موجود، ايران سالانه ۶۳ ميليون گردشگر دارد كه از اين تعداد تنها 5 ميليون نفر گردشگر خارجي است. وي ادامه داد: 3/4 ميليون نفر از مجموع اين 5 ميليون گردشگر خارجي متعلق به 6 كشور همسايه ايران شامل افغانستان، آذربايجان، عراق، تركيه، پاكستان و تركمنستان هستند. مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران گفت: براساس آمارهاي موجود، 2/3 درصد توليد ناخالص ملي و 1/8 درصد از كل اشتغال ايجاد شده در ايران متعلق به بخش گردشگري است. لاروش خاطر نشان كرد: برنامه برجام، راه را هموار كرده كه دولت ايران بتواند تعداد گردشگران خارجي خود را به ۲۰ميليون گردشگر در افق بلندمدت برساند. به گفته وي براساس جدول شاخصه‌هاي جذابيت، ايران پتانسيل تبديل شدن به يك مقصد گردشگري ويژه را در سطح منطقه دارد.

کد خبر 346037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha