شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات روسی به دنبال یافتن دلیلی برای توضیح پدیده‌ای هستند که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی این کشور به سرعت پخش شده‌است: یکی از رودهای این کشور به رنگ قرمز خونین درآمده‌است.

براساس گزارش فاكس‌نيوز، گزارش‌ها حاكي از آن هستند كه رودخانه دالديكان طي چندين روز گذشته به قرمز تغيير رنگ داده‌است و اگرچه برخي براين باورند دليل اين تغيير رنگ وجود سنگ معدن آهن درون آب رودخانه‌است، اما وزارت محيط زيست روسيه مي‌گويد درحال بازرسي كارخانه نيكل نوريلسك در نزديكي اين رودخانه‌ است زيرا اين احتمال وجود دارد كه لوله‌هاي اين كارخانه دچار نشتي شده و مواد شيميايي را روانه رودخانه كرده‌باشد.

رودخانه

يك متخصص اكتشاف معدن توضيح مي‌دهد كه فرايند‌هاي خاص اكسايش يا فرايند‌هايي كه دماي بالا در آنها دخيل هستند،‌مانند آنچه در كارخانه نيكل انجام مي‌گيرد، مي‌توانند مواد معدني سولفيدي را به اكسيد آهن تبديل كنند و در نتيجه پس از تركيب با آب رنگ آن را به قرمز تغيير دهند.

ساكنان منطقه نزديك رودخانه به روزنامه‌هاي محلي اعلام كرده‌اند كه اين اولين باري نيست كه رنگ رود دالديكان قرمز شده‌است. كارخانه نيكل نوريلسك كه بزرگترين توليد‌كننده نيكل و پالاديوم در جهان است،‌تلاش دارد تا انگشت اتهامي كه به سويش گرفته شده‌است را به سويي ديگر منحرف سازد و در عين حال اعلام كرده حين بازرسي مقامات دولتي از اين كارخانه روند توليد خود را كاهش داده‌است. البته مديريت اين كارخانه در ادعايي عجيب به خبرگزاري ريانووستي اعلام كرده كه رنگ رودخانه هميشه همين بوده‌است.

از آنجايي كه آب منطقه از اين رود تامين نمي‌شود، نگراني درباره به خطر افتادن سلامت ساكنان منطقه وجود ندارد اما كشاورزان محلي و گله‌داران بايد نسبت به اين موضوع نگران باشند زيرا ممكن است آبياري مزارع يا تامين آب دام‌ها از اين رود عواقبي به دنبال داشته‌باشد.

کد خبر 345930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha