جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سال ۲۰۱۶ ممکن است سال مرگ نهایی HTTP باشد. گوگل که مرورگر کروم را اداره می‌کند، تنها شرکتی نیست که به وب‌سایت‌ها فشار می‌آورد که اتصالاتشان را ایمن‌تر کنند.

به نوشته تک‌چرچ گروه امنیت کروم روز پنجشنبه ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) اعلام کرد که این مرورگر از اول ژانویه ۲۰۱۷ شروع به ناامن اعلام کردن وب‌سایت‌هایی خواهند کرد که از اتصالات ناایمن HTTP برای انتقال رمزواژه‌ها و داده‌های کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند.

این هشدار در ابتدا در نوار آدرس ظاهر خواهد شد و توجه کاربران را به این واقعیت جلب خواهد کرد که اطلاعات شخصی‌شان ممکن است تجسس یا دزدیده شود.

chrome

سپس، کروم این هشدار امنیتی را به خود صفحات HTTP هنگامی که کاربر با شیوه «ناشناس» (incognito) از این صفحات دیدن می‌کند،‌ خواهد افزود و در نهایت این هشدار در همه صفحات HTTP نشان داده خواهد شد.

 

chrome

این تغییرات به این قصد انجام می‌شود که به صاحبان صفحات فشار آورد به پروتکل ایمن‌تر HTTPS منتقل شوند که داده‌ها را هنگام انتقال رمزگذاری می‌کند و به پیشگیری از تغییر دادن سایت به‌وسیله کاربر خرابکار روی شبکه کمک خواهد کرد.

امیلی شچتر از گروه امنیت کروم در شرکت گوگل در پستی نوشت: «منتظر این تغییر برای انتقال به HTTPS نمانید. HTTPS نسبت به قبل هم راحت‌تر و هم ارزان‌تر شده است و هم امکان استفاده از بهترین عملکرد روی وب و هم استفاده از ویژگی‌های جدید فوق‌العاده آن را می‌دهد که HTTP نمی‌تواند ایمنی آن‌ها را فراهم کند.

گوگل که مرورگر کروم را اداره می‌کند، تنها شرکتی نیست که به وب‌سایت‌ها فشار می‌آورد که اتصالاتشان را ایمن‌تر کنند.

اپل هم قبلاً در همین سال اعلام کرد که سازندگان اپلیکیشن را ملزم خواهد کرد که تا پایان سال ۲۰۱۶ اتصالات HTTPS را برای اپلیکیشن‌های ‌iOS اجباری کند.

بخش مقالات فوری (Instant Articles) فیس‌بوک (یک ویژگی در این شبکه اجتماعی که به ناشران امکان پست کردن کل مقاله را به شکلی بسیار شبیه وب‌سایتشان درون اپلیکیشن فیس‌بوک می‌دهد) روی HTTPS عمل می‌کند و به‌طور خودکار حتی اگر ناشر روی وب‌سایت خودش این ویژگی را نداشته باشد، آن را برای خوانندگان ارائه می‌کند.

این فشار برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان بدون شک باعث حرکت به سوی ایمنی بیشتر با HTTPS برای میلیون‌ها نفر در جهان خواهد شد.

کد خبر 345877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha