یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی از رشد 1/40 درصدی حجم نقدینگی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال قبل خبر داد.

رشد نقدینگی که در اردیبهشت‌ماه امسال به 43 درصد نزدیک شده بود، در خردادماه به 5/39 درصد کاهش یافت اما در تیرماه مجدداً از 40 درصد فراتر رفت و حجم نقدینگی به 139 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بر اساس گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، ارزش دارایی‌های خارجی کشور در پایان تیرماه امسال از 5/65 میلیارد دلار فراتر رفته است که رشدی 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، در تیرماه امسال، بدهی‌های ارزی کشور به 22 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل 19 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابر آمارهای بانک مرکزی، در حالی که میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها در 4 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است، مطالبات معوق بانک‌ها نیز به رقم 12 هزار میلیارد تومان نزدیک شده که حدود 2/9 درصد میزان تسهیلات اعطایی آنها است.

از سوی دیگر، میزان سپرده‌های مردم نزد نظام بانکی کشور در 12 ماهه منتهی به تیرماه امسال 41 درصد رشد کرده است.

هزینه‌های جاری دولت در 4 ماه نخست امسال فقط 2/2 درصد نسبت به رقم مصوب بودجه‌ای بیشتر بوده که نشان از انضباط بودجه‌ای دولت در سال‌جاری دارد.

همچنین، بیش از 90 درصد درآمدهای مالیاتی مورد انتظار دولت در 4 ماه نخست امسال محقق شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد یافته است.

کد خبر 34575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز