سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

اجرای طرح رجیستری و جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه اپل از سطح عرضه به‌دلیل نبود نمایندگی رسمی این برند در ایران به تعویق افتاده است.

یدالله صادقی،

 با يدالله صادقي، رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان كشور و سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ساماندهي گوشي تلفن اپل در چه مرحله‌اي است؟

ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصميم گرفته با قاچاق گوشي اپل در بازار ايران مقابله كند اما از آنجا كه شركت مادر، مجوز ايجاد نمايندگي رسمي در ايران را نداده است، تا‌كنون امكان واردات قانوني محصولات اين برند نيز وجود نداشته و افراد اين كالا را به شكل قاچاق وارد مي‌كردند. بر اين اساس سعي داريم با اعطاي مجوز به برخي شركت‌ها مطابق با ضوابط اعلام شده، بتوانيم بدون ارائه نمايندگي رسمي از سوي برند اصلي، امكان ثبت سفارش واردات اين كالا توسط واردكنندگان قانوني را كه توانايي ارائه خدمات پس از فروش دارند، فراهم كنيم.

  • يعني شاهد واردات قاچاق گوشي‌هاي اپل نخواهيم بود؟

در ارتباط با اپل هنوز نمايندگي به كسي نداده‌ايم و كسي هم تقاضايي مبني بر اينكه مجوز از برند اصلي اپل براي نمايندگي دارد، ارائه نكرده تا ما آن را ثبت كنيم. اما از آنجا كه كالاي اين برند گوشي تلفن همراه در حجم بالايي در دست مردم است، براي اينكه واردات اين گوشي‌ها را كه در ايران نمايندگي ندارند ساماندهي كنيم، مقرر شده تا به شرط داشتن نمايندگي خدمات پس از فروش، اجازه ثبت سفارش واردات رسمي آن را بدهيم. از اين پس واحدهايي كه داراي مجوز فعاليت قانوني بوده (داراي پروانه كسب، كارت بازرگاني و ورود كالاهاي خود از مبادي رسمي و قانوني با پرداخت حقوق و عوارض دولتي) قادر به واردات و ارائه خدمات پس از فروش براي اين گوشي‌ها خواهند بود. از آنجا كه در آينده بايد كليه واردات گوشي‌هاي تلفن همراه رجيستري شود، گوشي‌هايي كه توسط نمايندگي‌هاي مذكور وارد مي‌شوند، مشكلي نخواهد داشت.

  • ارائه مجوز به 9شركت متقاضي در چه مرحله‌اي است؟

از چندي پيش 9شركت درخواست نمايندگي با واسطه برند اپل را ارائه كرده‌اند اما واردكنندگان اين كالا محدود به اين 9متقاضي نخواهد شد بلكه اين 9شركت افرادي هستند كه تا‌كنون مراجعه كرده و براي ثبت سفارش به سازمان توسعه تجارت معرفي شده‌اند. ممكن است شركت‌هاي ديگري باشند كه مراجعه كرده و مجوز ثبت سفارش دريافت كنند كه مهلت شش‌ماهه‌اي به آنها براي ارائه مستندات نمايندگي از شركت‌هاي واسط تعيين كرده‌ايم. انتظار ما آن است كه اين مشكل با ارائه مجوز ثبت سفارش واردات به شركت‌هاي مذكور حل شود. اين افراد تجاري هستند كه كالا را به‌صورت قانوني وارد مي‌كنند و قابليت‌هاي فني، مالي، گستردگي شبكه خدمات فروش آنها براي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان محرز شده است.

کد خبر 345685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha