تمام کالاهای سلامت وارداتی مثل مواد غذایی، داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی باید برچسب اصالت کالا داشته باشند.

کالای وارداتی

مديركل داروي سازمان غذا و دارو دراين باره می‌گويد: صد در صد داروهاي وارداتي و مكمل‌هاي وارداتي شناسه‌گذاري شده است. داروهاي توليد داخل كه بالاي ۵۰ هزار تومان است هم شناسه‌گذاري شده است. اكبرعبداللهي اصل در ادامه به مسئوليت حقوقي صاحب كالا نسبت به اين برچسب‌ها اشاره كرد و گفت: در دنيا صاحب كالا وجود دارد و وقتي وزارت بهداشت فرآورده‌اي را در كشور ثبت مي‌كند، ما صاحب كالا را مي‌شناسيم؛ حالا چه آن صاحب كالا توليد كرده باشد يا كسي در خارج از ايران توليد كرده باشد، مسئوليت حقوقي با آن صاحب كالاست. صاحب كالا اجازه دارد كه بسته‌بندي كالا را باز كند، در نتيجه اگر بسته‌بندي توسط شركت واردكننده باز شود، از نظر ما مشكلي ندارد.

تقلب در بازار دارو يكي از موضوعاتي است كه سبب شد برچسب اصالت كالا نيازش بيش از هميشه احساس شود. مديركل داروي سازمان غذا و دارو درباره برچسب‌هاي اصالت و وجود برچسب‌هاي تقلبي در بازار معتقد است: خود شناسه هويت دارد و نه برچسب و باركد آن. وقتي خود برچسب هويت ندارد، در نتيجه نيازي به اثبات هويت آن وجود ندارد. يعني عملياتي كه انجام مي‌شود، هويت برچسب را تأييد مي‌كند؛ در نتيجه بودن يا نبودن برچسب تقلبي در بازار تأثيري ندارد.

عليرضا مناقبي، رئيس انجمن واردكنندگان مواد غذايي و آشاميدني كه از منتقدان اين طرح است به همشهری می‌گويد كه نحوه اجراي اين كار با مسائل و مشكلاتي روبه‌روست چرا كه مردم به‌طور كامل نسبت به اين طرح آگاه نشده‌اند.

  • چگونه داروي تقلبي را از اصل تشخيص دهيم؟

روش اول :كد ۱۶ رقمي زير پوشش نقره‌اي روي برچسب را به شماره پيامك ۲۰۰۰۸۸۲۲ پيامك بزنيم.
روش دوم: كد ۱۲ رقمي روي برچسب را به ۲۰۰۰۸۸۲۲ پيامك كنيم.
روش سوم : كد 12 رقمی را در سامانه الكترونيكي سازمان غذاودارو به آدرس www.ttac.ir وارد كرده و استعلام بگيريم.
روش چهارم: اپليكيشن موبايل نيز آماده شده كه مي‌توان به‌طور رايگان از سايت سازمان غذا و دارو دانلود و روي موبايل نصب كرد تا هنگام خريد از اصيل بودن كالا مطلع شويم.

کد خبر 343471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha