سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

نبیل رجب: نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرین مدت‌ها از عمر خود را در زندان‌های این کشور پشت سر گذاشته است.

نامه‌ای از زندان بحرین

او به تازگي يادداشتي را از داخل زندان براي روزنامه نيويورك‌تايمز ارسال كرد اما چاپ آن توسط اين روزنامه باعث شد تا رژيم بحرين اتهام‌هاي جديدي را به پرونده او اضافه كند. به‌خاطر چاپ اين يادداشت نبيل رجب در كمتر از 24 ساعت به «انتشار اخبار دروغ و شايعات از روي عناد و زيرسوال‌بردن وجهه پادشاهي» متهم شده است.

من اين نامه را از سلول زنداني در بحرين مي‌نويسم كه از ابتداي تابستان اكثر مواقع آن را در انفرادي گذرانده‌ام. اين وضعيت براي من جديد نيست. از سال 2012تا 2014 هم من اينجا بوده‌ام و در سال 2015هم بار ديگر تنها به‌خاطر فعاليت‌هايي كه به عنوان مدافع حقوق بشر داشتم به اين زندان بازگردانده شدم.

در اين وضعيت من تنها نيستم. در بحرين حدود 4هزار زنداني سياسي وجود دارد. بحرين بالاترين ميزان زنداني بر اساس جمعيت را در خاورميانه دارد و در اين كشور مردم به‌خاطر تمايل به دمكراسي زنداني، شكنجه و حتي كشته مي‌شوند. عبدالهادي الخواجه،همكار نزديك من به‌خاطر فعاليت‌هاي حقوق بشري خود در سال 2011 مدت‌ها شكنجه شد و حكم حبس ابد گرفت.

هيچ كسي اما به صورت درست و عادلانه به‌خاطر نقض سيستماتيك حقوق بشر در بحرين متهم نشده است. در سال 2015من با اتهام‌هاي جديدي مانند «توهين به دستگاه قضايي» و «پخش شايعات در زمان جنگ» به‌خاطر پست‌هايم در توييتر بازداشت شدم. از آوريل تا جولاي سال قبل من در بازداشت پليس بودم و تنها زماني آزاد شدم كه پادشاه بحرين دستور عفو در پرونده‌هاي سابق را داد.
با وجود اين دستور عفو هم اتهام‌هاي سال 2015و ممنوعيت سفر من سر جاي خود باقي ماند و اقدام‌هاي بيشتري عليه من صورت گرفت. رئيس بخش جرايم سايبري، من و خانواده‌ام را احضار كرد و در مقابل بچه‌هايم من را تهديد كرد كه اگر دست از فعاليت‌هايم بر ندارم به 15سال حبس محكوم خواهم شد.

اين تهديد زماني كه من در‌ ماه ژوئن بازداشت شدم به واقعيت تبديل شد. حكم بازداشت من را همان رئيس بخش جرايم سايبري صادر كرد كه سال گذشته تهديدش را شنيده بودم. من حالا به‌خاطر پيگيري پرونده‌هاي نقض حقوق بشر تحت پيگرد قرار دارم و مقام‌هاي بحرين اتهام «توهين به كشور همسايه» يعني عربستان را هم به پرونده‌ام اضافه كرده‌اند. علاوه بر اين اتهام ديگري تحت عنوان «انتشار اخبار دروغ» به‌خاطر مصاحبه‌هايم با رسانه‌ها دارم.

اتهام زده شده به من درباره توهين به عربستان به‌خاطر توييتي است كه در آن من خواستار پايان جنگ در يمن شده بودم؛جنگي كه به وسيله ائتلاف تحت رهبري عربستان كه بحرين هم جزو آن است گسترش پيدا كرده و آمريكا از آن حمايت مي‌كند. آمريكا اجازه فروش چندين ميليارد دلار تسليحات به عربستان را از زمان آغاز حملات اين كشور به يمن داده است.

من اوايل سال جاري با جان كري،وزير امور خارجه آمريكا در سفرش به بحرين ملاقات كردم و خوشحال بودم كه مي‌توانم درباره شرايط دشوارمان با او گفت و گو كنم. جان كري در اين ديدار از تحريم انتخابات توسط احزاب مخالف در سال 2014انتقاد كرد؛هر چند مخالفان درخواست ساده‌شان تنها حكومتي مبتني بر قانون اساسي به جاي نظام استبدادي بحرين بود. بعد از اين انتخابات، رهبر جنبش الوفاق (شيخ علي سلمان)، بزرگ‌ترين حزب مخالف بحرين، به اتهام ترويج خشونت به 9سال حبس محكوم و اين جنبش تعليق و دارايي‌هاي آن ضبط شد.

من مي‌خواهم اكنون از آقاي كري اين سوال را بپرسم كه آمريكا چنين هم‌پيمان و متحدي مي‌خواهد؟ هم‌پيماني كه مردم را به‌خاطر عقايدشان مجازات مي‌كند و شهروندانش از داشتن حقوق اوليه‌شان محروم مي‌شوند؟

دولت بحرين من را تنها به‌خاطر اعلام نظرم درباره يمن تحت پيگرد قرار نداده و مسئله اصلي فعاليت‌هاي داخلي من است. يكي از اتهام‌هاي من كه درباره «توهين به دستگاه قضايي» است به‌خاطر افشاگري درباره شكنجه شدن صدها زنداني در زندان جائو در مارس سال 2015است. وزارت امور خارجه آمريكا همين مسئله را اعلام كرده اما سال گذشته تحريم تسليحاتي بحرين را كه به‌خاطر سركوب‌گري‌هاي بعد از بهار عربي در سال 2011وضع شده بود، لغو كرد. دليل اين مسئله هم «پيشرفت معنادار در اصلاحات حقوق بشري» عنوان شده بود. واقعا اين طور است؟

بعد از اينكه من با آقاي كري ملاقات كردم در وزارت كشور به وسيله رئيس واحد جرايم سايبري مورد بازجويي قرار گرفتم؛ همان كسي كه دستور بازداشتم را داده بود. او مي‌خواست همه چيز را درباره حرف‌هايم با وزير امور خارجه آمريكا بداند. همين مقام من را در‌ماه آوريل و پس از آنكه نامه‌اي سرگشاده را به همراه 25فعال ديگر امضا كردم تحت بازجويي قرار داد. در اين نامه از باراك اوباما،رئيس جمهوري آمريكا خواسته بوديم كه طي سفرش به عربستان درباره وضعيت حقوق بشر در خاورميانه و سرنوشت فعالان گفت و گو كند و حرف بزند.
مقام‌هاي بحرين من را تحت فشار قرار دادند كه به صورت عمومي از اين نامه اعلام برائت كنم اما من نپذيرفتم.

بيانيه جديد آمريكا درباره وضعيت حقوق بشر در بحرين قابل قبول است اما تا زماني كه آمريكا تصميم نگيرد از اهرم‌هاي فشار خود استفاده كند استفاده از كلمات و حرف زدن تاثير بسيار كمي دارد.

اقدام‌هاي آمريكا از سويي باعث جسارت دولت بحرين براي بازداشت من و ديگر فعالان حقوق بشر مي‌‌شود. حمايت بدون قيد و شرط از عربستان و لغو تحريم‌هاي تسليحاتي بحرين تاثير و تبعات مستقيمي براي فعالان حقوق بشر دارد كه در اين كشورها مبارزه مي‌كنند.
به جاي شعله‌ورتركردن آتش جنگ در يمن با ارسال تسليحات براي ائتلاف عربستان دولت آقاي اوباما بايد از اهرم‌هاي فشار خود براي حل و فصل درگيري‌ها استفاده كند و تلاش شود تا كساني كه براي صلح مبارزه كرده‌اند از زندان آزاد شوند؛كساني كه تلاش دارند تا بناي دمكراسي در منطقه را مستحكم كنند.

  • فعال حقوق بشر بحرين
کد خبر 345680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha