دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: ۳ ‌ماه تعطیلات، فرصت خوبی بود تا بتوانیم برای انجام‌دادن بسیاری از کارها برنامه‌ریزی کنیم و آنها را در دستور کار بگذاریم.

خداحافظی با فصل گرم

تابستان نفس‌هاي آخر خودش را مي‌كشد و بوي پاييز در بين برگ‌هاي تقويم پيچيده است. خيلي از ما دوست داريم كارهايمان منظم و مرتب جمع‌بندي شوند. شما مي‌توانيد با يك برنامه‌ريزي و چند مهارت ساده، فرصتي براي مرور فعاليت‌هاي تابستانه خودتان بگذاريد و كارهاي نيمه‌تمام را با يك برنامه جدي در فرصت باقي‌مانده تمام كنيد. همچنين شما براي فصل بعدي آماده شويد نياز به يك اميد و پشتكار داريد. گاهي جمع‌بندي درست و ديدن نتيجه كارهايي كه انجام داده‌ايد مشوق شما براي اميد گرفتن است. پس با ياد گرفتن چند مهارت كوتاه، خودتان را براي يك پاييز پر از اميد و خاطره خوش و دوست‌داشتني از تابستان، آماده كنيد.

  • فهرست‌ها را مرور كنيد!

اول تابستان هر كدام از ما براي خودمان فهرستي از كارهاي جديد يا كارهاي نيمه‌تمام كه قصد اتمام آنها در تابستان داشته‌ايم را تدوين كرده‌ايم. در هفته‌هاي پاياني تابستان بد نيست به اين فهرست دوباره مراجعه كنيم و ميزان روند پيشرفت هر كدام را مشخص كنيم. بعد از اين بررسي مي‌توانيم كارهاي نيمه‌تمام را اولويت‌بندي كنيم تا در فرصت باقي‌مانده به سرانجام برسانيم. البته برخي كارها هستند كه مورد غفلت واقع شده‌اند و شما نتوانسته‌ايد در فرصت تابستان انجام دهيد، اينگونه كارها را در فهرست اولويت‌هاي اوليه پاييز خودتان قرار دهيد تا محكوم به شكست نشوند. اگر اهل مطالعه و تحقيق در تابستان بوده‌ايد الان بايد كتاب‌هاي نيمه‌تمام و تمام‌شده را فهرست كنيد. همچنين سعي كنيد در فرصت‌هاي باقي‌مانده اگر برنامه جمعي يا مهماني بايد برگزار مي‌كرده‌ايد را به انجام برسانيد. اگر دانشجو هستيد اين چند روز باقي‌مانده براي ديدار با فاميل‌ها و دوستان‌تان وقت بگذاريد؛ چون با آغاز سال تحصيلي يقينا فرصت شما محدود خواهد شد. اتمام پروژه‌هاي تحقيقاتي، پايان نامه و دروس تابستاني از ديگر كارهايي است كه براي شما دانشجويان در اين مدت بايد مهم واقع شود.

  • آمادگي‌ها را ايجاد كنيد!

شروع سال تحصيلي در هر مقطعي كه باشيد براي شما همراه با مشكلات و كارهايي است. پس خودتان را براي يك فصل كاري جديد آماده كنيد. برنامه‌ريزي براي انتخاب واحد، تهيه كتاب‌هاي ترم جديد، برنامه‌ريزي براي خوابگاه و... كارهايي كه براي شما دانشجويان در اولويت قرار دارد. اگر براي سال تحصيلي جديدتان برنامه‌اي براي اشتغال و فعاليت كاري داريد زيرساخت‌ها و رايزني‌هاي لازم را فراهم كنيد تا با آغاز دانشگاه دچار كمبود وقت نشويد. شما در تابستان شايد فرصت نكرده‌ايد تا اطلاعات‌تان را پيرامون حوزه تخصصي‌تان بروزرساني كنيد يا اينكه مطالعات تخصصي‌تان با آمدن تفريحات و ساير برنامه‌ها در حاشيه رفته است. در اين فرصت برنامه‌ريزي مطالعاتي و كتابخواني فصل جديدتان را انجام دهيد تا در دانشگاه از همكلاسي خودتان عقب نمانيد. همچنين شما مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد و با دوستان‌تان جلسه يا دورهمي تشكيل دهيد تا براي دروس تحصيل ترم بعدتان جدي‌تر و بهتر برنامه‌ريزي كنيد. اگر در تابستان پروژه تحقيقاتي در دست اقدام داشته‌ايد؛ حال بايد ديگر جمع بندي كنيد و نتيجه آن را براي خودتان و ديگران مشخص كنيد تا با يك انرژي و اميد جدي به‌سمت فصل جديد برويد.

  • خودتان را مرتب كنيد!

برخي اوقات تعطيلات براي ما آفت‌هايي را به همراه دارد؛ مثلا صبح‌ها مي‌توانسته‌ايم تا لنگ ظهر در رختخواب باشيم و شب‌ها تا ديروقت بيدار بمانيم و بي‌برنامگي‌هايي از اين قبيل. بايد در اين چند روز پاياني تابستان خودتان را سر و سامان دهيد و سبك‌هاي رفتاري كه شايد در تعطيلات بر ما احاطه پيدا كرده بودند را ترك كنيد. شما مي‌توانيد از منظم ساختن برنامه استراحت‌تان شروع كنيد. به هم ريختگي برنامه غذايي، تماشاي زياد تلويزيون يا بازي‌هاي كامپيوتري هم ازجمله مشكلاتي است كه گريبانگير برخي دانشجوها در تابستان مي‌شود و جدا شدن از آنها در فصل جديد برايشان سخت است. بي‌نظمي‌هاي تابستاني را بايد كنار گذاشت، در طلايه اين فصل جديد زندگي‌تان را مرتب كنيد؛ براي شروع مي‌توانيد از مرتب‌كردن اتاق شخصي‌تان يا اتاق كارتان آغاز كنيد. مرتب ساختن تنها ظاهري نيست و شما بايد ذهن خودتان را هم مديريت كنيد و يك طبقه‌بندي حسابي انجام دهيد. يعني برنامه‌هاي تابستاني‌تان را جمع‌بندي كنيد و براي برنامه‌هاي جديد فكر و برنامه‌ريزي كنيد تا طي مسير دچار مشكل نشويد.

  • به خانه سروسامان دهيد!

خيلي از دانشجوها در طول سال در شهر ديگري تحصيل مي‌كنند و مدت زيادي را در كنار خانواده نيستند. فرصت تابستان را هم هريك از آنها با برنامه‌هايي مي‌گذرانند و شايد در اين ترافيك برنامه‌ها، خانواده و پدر و مادر كمي مورد غفلت واقع شوند. سعي كنيد در اين فرصتي كه داريد براي مرتفع ساختن نيازهاي خانه و پدر و مادر تلاش كنيد، به عيادت سالمندان يا بيماران فاميل برويد و از اين فرصت براي يك صله‌رحم تابستاني استفاده كنيد.

گاهي اوقات هم در خانه كارهايي هست كه از چشم شما دور مانده است مثل تعميرات برخي وسايل كه پدر و مادر به‌علت ترافيك و سر شلوغي برنامه‌هاي شما، آن را براي انجام يادآوري نكرده‌اند. پس براي كمك كردن به آنها و انجام اين كارها تلاش جدي بكنيد. اگر شما متاهل هستيد و سرخانه و زندگي خودتان رفته‌ايد؛ بايد اين موضوع را بيشتر جدي بگيريد و به كمك همسرتان برويد تا قبل از شروع فصل تحصيل و كاري خودتان بتوانيد كمي اوضاع خانه را مرتب كنيد. در اين شرايط شما متهم به بي‌توجهي و بي‌خيالي نمي‌شويد و در مديريت خانه در طول فصل جديد مسير آساني خواهيد داشت.

کد خبر 345479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha