مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

بار سنگین هزینه اداره شهر تهران از سال ۱۳۶۲تاکنون تنها روی دوش شهرداری افتاده است.

اين در حالي است كه طي سال‌هاي 1385تا 1394براساس قوانين و مقررات، دولت و شهرداري براي اداره پايتخت تكاليف مشتركي دارند اما عدم‌پايبندي دولت به تعهدات خود ظرف اين سال‌ها باعث شد تا شهرداري از تمام كمك‌هايي كه طبق قانون بايد از سوي دولت براي توسعه زيرساخت‌ها اختصاص مي‌يافت، محروم بماند. با آغاز به‌كار دولت يازدهم قرار شد تا فكري به حال ميزان و شيوه پرداختي‌هاي دولت به شهرداري تهران شود. به همين منظور كارگروهي در شوراي شهر تهران تشكيل شد و جلسات مشتركي با معاون اول رئيس‌جمهور برگزار و مقرر شد با كمك مؤسسات حسابرسي مستقل داراي رتبه و عضو جامعه حسابداران رسمي، رقم دقيق مطالبات شهرداري تهران از دولت مشخص شود.

در اين‌باره قدرت گودرزي،‌معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران نيز از عزم جدي براي پيگيري مطالبات تهران از دولت سخن گفت و افزود: به همين منظور با 3م‍ؤسسه حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي قراردادي منعقد شد كه طي حدود 8ماه بررسي دقيق و ميداني مدارك و مستندات موجود در تمامي واحدهاي شهرداري اعم از مناطق شهرداري، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته، گزارش حسابرسي دقيقي از مطالبات شهرداري تهران از دولت در قالب 10سرفصل تهيه و ارائه شد. وي با اشاره به اينكه يافته‌هاي مزبور براي اقدامات بعدي به مبادي ذيصلاح شامل معاون اول رئيس‌جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال شد، افزود: در مورد مطالبات شهرداري تهران در بخش عوارض مستمر در مناطق بيست‌ودوگانه، آراي كميسيون‌هاي ماده 100 و ماده 77 و ساير دعاوي حقوقي كه مجموعا حدود مبلغ 2240‌ميليارد تومان مي‌شود، تماما مستند به قوانين و مقررات شهرداري‌ها و وزارت كشور بوده و دستگاه‌هاي دولتي مانند ساير شهروندان و ساكنان بايد به تعهداتشان عمل كنند. بنابراين گزارش، هم‌اكنون مطالبات شهرداري تهران شامل50درصد سهم دولت در تخفيفات پروانه‌هاي صادره در بافت فرسوده و برابر با 342‌ميليارد تومان است كه همگي مستند به نص صريح ماده 16قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن و ماده 46 آيين‌نامه اجرايي آن است.

تأكيد معاون مالي و اقتصادشهري شهرداري تهران اين است كه در شهري مثل تهران با صدها هكتار بافت فرسوده كه در معرض انواع حوادث طبيعي مانند زلزله نيز قرار دارد، ضروري است كه دولت با حساسيت بيشتري نسبت به پرداخت سهم خود به‌منظور نوسازي بافت‌هاي فرسوده اقدام كند. قدرت گودرزي ميزان طلب از دولت در بخش تخفيف عوارض نوسازي بافت‌هاي فرسوده را برابر 342ميليارد تومان دانست كه بازهم تمام اين هزينه‌ها توسط شهرداري تهران پرداخت‌شده‌است.

کد خبر 345463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha