چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: «رصد گزارش‌های ارزشیابی کیفی و رسیدگی به شکایت مشتریان از افت کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو بر‌عهده کارگروهی است که در رأس آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به نیابت از وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.»

خودرو

تازه‌ترين گزارش رسمي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از امتياز شاخص 59.4درصدي وضعيت خدمات پس از فروش صنعت خودرو وكاهش 12درصدي اين امتياز در سال 94حكايت دارد. بر مبناي گزارش ديگر اين شركت نيز هر خودروي صفر كيلومتر عرضه شده به مشتريان طي 3ماه نخست سال به‌طور متوسط 4.3درصد عيب دارد.

بنابر آخرين گزارش ارزشيابي كيفي ارائه شده خودروها نيز بيش از 70درصد خودروهاي توليد و مونتاژ داخلي با كسب يك ستاره در پايين‌ترين رده كيفيت قرار دارند. ارائه اين گزارش‌ها و گلايه‌هاي مشتريان خودرو از كيفيت توليد، فروش و خدمات پس از فروش خودرو در حالي ادامه دارد كه متوليان بخش صنعت، با استناد به تغيير معيارهاي ارزشيابي كيفيت، فروش و خدمات پس از فروش خودرو بعد از ابلاغ آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، افت اين شاخص‌هاي كيفي را ناشي از سختگيرانه‌تر شدن معيارهاي ارزشيابي قلمداد مي‌كنند.

  • رد كاهش كيفيت و خدمات

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت با رد افت كيفيت و خدمات پس از فروش خودرو بر مبناي گزارش‌هاي ارائه شده توسط اين وزارتخانه، به خبرنگار ما اعلام كرد: افت كيفيت و كاهش خدمات پس از فروش خودرو بر مبناي گزارش‌هاي اخير شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران مستند و قابل‌قبول نيست چرا كه با آيين‌نامه جديد معيارهاي ارزيابي تغيير كرده و تنها با مقايسه گزارش اخير خدمات پس از فروش باگزارش بعدي در سال آينده است كه مي‌توان در مورد كاهش يا بهبود وضعيت خدمات پس از فروش خودرو اظهارنظر كرد.

محسن صالحي نيا با بيان اينكه اطلاعي از كاهش 12درصدي امتياز شاخص وضعيت خدمات پس از فروش صنعت خودرو طي سال 94ندارم، افزود: با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي جديد، شيوه نامه ارزشيابي و سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با سطوح عملكردي ارتقا پيدا كرده و بر اين اساس، گزارش شركت بازرسي از ميزان رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو نيز بايد متناسب با شاخص‌هاي سطوح جديد عملكردي مقايسه شود.

تنها با مقايسه اين گزارش با گزارشي كه در سال آينده از كيفيت خدمات پس از فروش خودرو طي سال‌جاري منتشر مي‌شود مي‌توان در مورد بهبود يا كاهش كيفيت خدمات پس از فروش خودرو طي يك دوره دو ساله نتيجه‌گيري و اظهارنظر كرد. معاون امور صنايع وزير صنعت نظارت بر بهبود كيفيت خدمات پس از فروش خودرو را طبق آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو بر عهده كارگروهي دانست كه در آيين‌نامه پيش‌بيني شده است. وي اعلام كرد: سازمان حمايت موظف است به نمايندگي از وزارت صنعت، معدن و تجارت اين كارگروه را براساس نتايج حاصل ازنظرسنجي و ارزيابي ميزان رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو يا شكايات مشتريان تشكيل داده وبه احقاق حق مصرف‌كنندگان خودرو در چارچوب آيين‌نامه مذكور بپردازد.

  • مردود شدن 7شركت خدمات پس از فروش

مدير مهندسي بازرسي خدمات شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران اعلام كرد: براساس ارزيابي سال ۱۳۹۴ در حوزه خدمات پس از فروش خودروهاي سبك 3شركت و در حوزه خدمات خودروهاي سنگين4شركت مردود شناخته شدند و طبق قانون شركت‌هايي كه عملكرد آنها براساس ارزيابي‌ها مردود شناخته شده بايد در بازه زماني مشخص برنامه خود را براي اصلاح عملكرد و ارتقاي سطح خدمات به وزارت صنعت، ارائه كرده و پس از آن دوباره عملكرد آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

محسن سليمي با بيان اينكه شاخص‌هاي ارزيابي خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته سختگيرانه‌تر شده و به‌دنبال آن امتياز اين شركت‌ها در رده‌بندي نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۳) تغييراتي داشته است به‌گونه‌اي كه در حوزه خدمات پس از فروش خودروهاي سبك در سال ۹۴ از ۲۰ شركت مورد ارزيابي، هيچ شركتي نتوانست رتبه يك را كسب كند، ۲۰ درصد شركت‌ها در رتبه دو، ۶۵ درصد در رتبه سه و ۱۵ درصد در رتبه چهار قرار گرفتند.

کد خبر 345078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha