چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

سخنگوی دولت ضمن تأیید اهمیت نصب دوربین در کلانتری‌ها، بر حمایت دولت از این موضوع و سایر فعالیت‌های نیروی انتظامی تأکید کرد.

کلانتری

محمدباقر نوبخت در نشست خبري در پاسخ به اين پرسش همشهري كه با توجه به تأكيد رئيس‌جمهور بر اهميت حقوق شهروندي دولت چه نگاهي درباره تجهيز كلانتري‌ها به دوربين دارد و چون ناجا مي‌گويد در اين زمينه محدوديت مالي دارد چه كمكي مي‌تواند بكند، گفت:« نيروهاي مسلح و ناجا در بودجه خودشان رديف دارند و از رديف‌هاي مختلف جاري و عمراني سهم دارند.نيروي انتظامي عزيز ما هم مثل بقيه بخش‌ها سهم خودشان را دارند و مي‌توانند از اين سهم استفاده كنند.»

نوبخت البته بعد هم به حمايت دولت از اين موضوع و نيروي انتظامي اشاره كرد و افزود:«ما هم آنچه در توان مان باشد با توجه به سهمي كه دارند و با توجه به منابعي كه در خزانه وجود دارد هميشه با اولويت از ناجا حمايت مي‌كنيم. در مواردي تلاش كرديم حتي بيشتر از توان مان هم كمك كنيم.در نتيجه كار به جايي مي‌رسد كه فرمانده محترم ناجا هفته گذشته شخصا تماس گرفته و از حمايت‌ها و مساعدت‌هاي ويژه دولت تشكر كردند.»

او البته ياد آوري كرد كه منابع محدود و مراجع براي مصرف زياد هستند اما يك‌بار ديگر حمايت دولت از ناجا را موضوع مهمي اعلام كرد و افزود:«اينها فرزندان ما، امنيت آفرينان و انتظام بخشان جامعه ما هستند. حتما دولت براي اين نيروي زحمتكش كه به اتكاي آنها شب‌ها و روزها امنيت داريم از هيچ كمكي دريغ و كوتاهي نمي‌كند. با اين حال مطمئن باشيد مخصوصا با توجه به نگاه شخص آقاي رئيس‌جمهور نسبت به نيروي انتظامي به‌صورت حمايتي و قدرشناسانه عمل مي‌كنيم.» تأكيد دولت بر حمايت از اين اقدام نيروي انتظامي در حالي است كه فرمانده ناجا مهم‌ترين مانع در اين زمينه را كمبود اعتبار و محدوديت منابع مالي اعلام كرده است.

  • مشكل كهنه كمبود اعتبارات

موضوع تجهيز كلانتري‌ها به دوربين در قالب طرح «مكنا» از حدود 8سال پيش در ناجا شروع شده و با اينكه يكي از طرح‌هاي اساسي نيروي انتظامي محسوب مي‌شود و به رعايت بيشتر حقوق شهروندان كمك مي‌كند هنوز به‌طور كامل اجرا نشده است.پيش‌تر در بهمن 94فرمانده ناجا در پاسخ به پرسش همشهري درباره تجهيز همه كلانتري‌ها به دوربين وعده داده بود با تخصيص بودجه لازم، سال آينده[95] در همه كلانتري‌هاي كشور دوربين مداربسته نصب شود. سردار حسين اشتري با بيان اينكه اگر بودجه لازم اختصاص پيدا كند، ‌سال آينده بخش اعظمي از مراكز ما به دوربين مجهز خواهندشد، گفت:«بناي ما اين است كه همه مراكزي كه پليس در حال خدمت و خدمت‌رساني به مردم است دوربين داشته باشند.» براساس آخرين آماري كه نيروي انتظامي اعلام كرده، ‌حدود ۸۰درصد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي تحت پوشش طرح مكنا (مديريت كيفيت ناجا) به سامانه نظارت توسط دوربين‌هاي مدار بسته مجهز شده‌اند كه اين آمار نسبت به تير و دي امسال به‌ترتيب ۲۰و ۱۰درصد افزايش يافته است. با وجود اين هنوز هم مشخص نيست چند كلانتري و پاسگاه انتظامي به دوربين مجهز شده‌اند. با فرض 1400كلانتري در كشور و تجهيز 80درصد آنها به دوربين مداربسته به اين نتيجه مي‌رسيم كه همچنان حدود 300كلانتري كشور به سامانه دوربين مجهز نشده‌اند كه البته پاسگاه‌هاي انتظامي را نيز مي‌توان به اين آمار افزود. با اينكه سخنگوي ناجا پيش‌تر از «سرعت عمل» ‌در تجهيز كلانتري‌ها به سامانه دوربين مداربسته سخن گفته بود، همچنان همه‌‌چيز معطل بودجه است.

  • دوربين چگونه كمك مي‌كند؟

بسياري از فرماندهان و سركلانترهاي سابق معتقدند نصب دوربين در كلانتري‌ها ضرورت دارد. سردارمرتضي طلايي، عضو شوراي اسلامي شهرتهران درباره اهميت نصب دوربين در كلانتري‌ها به همشهري مي‌گويد: «حتي خود پليس هم بايد دنبال اين موضوع باشد. به‌نظر بنده هر چه اين اقدامات مانند نصب دوربين در كلانتري‌ها سريع‌تر و جامع‌تر انجام شود حتي قبل از آنكه به نفع مردم باشد به نفع مجموعه پليس خواهد بود. يكي از مزاياي اين كار اين است كه مردم مي‌توانند حقوقشان را دنبال كنند اما مزيت مهم‌تر اين است كه با امكان فراهم شدن نظارت بر همه بخش‌ها بازدارندگي در سيستم تقويت مي‌شود.اين موضوع در همه دنيا تجربه شده است و تقريبا همه شهرهاي كشورهاي پيشرفته تحت نظارت و مانيتورينگ كامل پليس قرار دارند.»

کد خبر 344957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha