سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با توجه به فرا رسیدن فاجعه منا ویژه برنامه‌ای در گروه اجتماعی شبکه عربی و آفریقایی تهیه شده که نام این برنامه "خیابان ۲۰۴" است؛ منظور از این نام خیابانی است که فاجعه منا در آن اتفاق افتاده است.

سریال

به گزارش ایسنا "خیابان 204" برنامه‌ای است در 10 قسمت 15 دقیقه‌ای که شامل مصاحبه با خانواده شهدا و شاهدان عینی که هر قسمت دارای یک سوژه مستقل است که به یکی از خانواده‌های شهدا یا مصدومین اختصاص دارد.

 

اغلب این مصاحبه‌ها به صورت حضوری انجام شده است. یکی از این برنامه‌ها به سراغ خانواده دو شهید والامقام صدا و سیما به نام‌های حاج سید حمید میرزاده مدیر تولید شبکه عربی و آفریقایی و حمیدرضا حسینی خبرنگار اعزامی صدا و سیما و حاج سیدمصطفی رجاء خبرنگار اعزامی (شاهد عینی) می رود.

وی افزود: برنامه "خیابان 204" با مقدمه‌ای کوتاه آغاز می‌شود. آیتم بعدی مصاحبه‌ای است که توسط خبرنگار شبکه عربی و آفریقایی انجام می‌شود. مصاحبه‌ها درباره چگونگی اتفاق افتادن این واقعه از زبان شاهدان عینی و مصدومان حادثه است. خانواده شهدا در مورد حالات و رفتار آن شهدای والامقام قبل از واقعه و پیگیری های بعد از آن سخن گفته‌اند.

شیبی گزارشگر این برنامه و از شاهدان عینی فاحعه منا درباره مصاحبه‌هایی که انجام گرفته است، گفت: همه خانواده‌ها از لحاظ اینکه عزیزانشان به درجه شهادت رسیده‌اند مایه افتخار خود می‌دانند ولی داغ جدا شدن از آنها برایشان سخت بوده است و معتقدند که این شهدا انتخاب شده از جانب خدا هستند که لیبک به خدا گفته‌اند.

گزارشگر برنامه هدف از این برنامه را دیدار و آشنایی و تسلی خاطر این عزیزان بیان کرد.

فرید کوثریه، مدیر چندرسانه‌ای شبکه عربی و آفریقایی با اشاره به فعالیت‌های گروه گفت: واحد چند رسانه‌ای شبکه عربی و آفریقایی هم برای ایام ذی الحجه برنامه‌های در دست تولید دارد. در حال حاضر تیم هنری در حال ساخت چند موشن گرافیکی درباره بیانات رهبری و حج و کلیپ ویژه مختص شهید حمید میرزاده است که ان‌شاءالله از اول ذی حجه بر روی شبکه اجتماعی (سایت، واتس آپ و فیس بوک و...) بارگذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: در سایت صفحه ویژه‌ای با عنوان حج ایجاد کرده‌ایم. در این قسمت سوال نظرسنجی درباره منع حاجیان ایرانی از مناسک حج امسال و ایجاد محدودیت‌ها و شرایط دشوار در ویزای ورود و شرایط امنیتی و برپایی مراسم عبادی مطرح شده است که مخاطبان با انتخاب گزینه موردنظر در این نظرسنجی شرکت می‌کنند که بیش از 130 هزار مشارکت از کشورهای عراق، سوریه، بحرین و حوزه خلیج فارس داشته‌ایم.

در سایت شبکه با توجه به ایام مناسبتی ویدئوهای تصویری و مصاحبه‌های تصویری قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: مرحوم میرزاده در طول مدت کاری خود در شبکه علاوه بر مدیریت تولید کارهای گویندگی، نریتوری و نویسندگی برنامه‌های زیادی را عهده دار بوده است و هنوز هم برنامه هایی که با صدای گرم ایشان پخش می شود مورد توجه مخاطبان شبکه است.

مخاطبان شبکه عربی و آفریقایی می توانند فایل برنامه های موردنظر خود را به همراه متن برنامه که بر روی سایت شبکه گذاشته می شود دانلود کنند و آدرس سایت شبکه عربی و آفریقایی Arabic.irib.ir است.

تهیه‌کنندگی برنامه "خیابان 204" جعفر دژم خو، گویندگی حاج سید احمد نجف و گزارشگر سعدیه الشیبی بر عهده دارند. این برنامه مستند در گروه اجتماعی شبکه عربی و آفریقایی معاونت برون مرزی تولید و آماده پخش است.

همچنین برنامه دیگری برای این ایام آماده پخش است با عنوان "فریاد منا" برنامه‌ای است هشت قسمتی به مدت 10 دقیقه که از شبکه عربی و آفریقایی پخش خواهد شد.

برنامه "فریاد منا" درخصوص تامین امنیت حجاج در مراسم حج اشاره می‌کند با ذکر مصادیقی از حوادث سال های قبل در منا، رمی جمرات و ... است.

حج از مهم‌ترین و کهن‌ترین و مقدس‌ترین مناسک دینی است که در تاریخ بشریت همچنان زنده و پرتوان به‌عنوان محور همگرایی سالانه مسلمانان جهان عمل می‌کند. این حرکت اجتماعی عظیم و مقدس به‌روشنی ماهیتی ضداستکباری داشته و با حرکتی پویا از درون (خودسازی) و از بیرون که همگرایی هدفمند است؛ امت اسلامی را به‌سوی تعالی فردی و اجتماعی هدایت می‌کند. اما مراسم حج در طول تاریخ شاهد حوادث مهمی بوده که گاه تاریخ‌ساز به‌شمار می‌رود.  در این برنامه به رویکرد حاکمان عربستان در سد مسیر مؤمنین ایرانی برای اجرای مناسک الهی حج اشاره می شود.

این برنامه هم از روز اول ذی حجه بر روی آنتن شبکه عربی و آفریقایی خواهد رفت.

کد خبر 344899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha