دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر شما هم روزی خودتان را در حال زمزمه این بیت از مولوی یافتید که می‌گوید: «هر کسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من» احتمالا در رابطه‌ای با نزدیکان یا اطرافیان‌تان به مشکلی برخورده‌اید و این مشکل ناشی از برداشت اشتباه طرف مقابل شما از نیت و عمل‌تان بوده است و حالا شما مانده‌اید و حجم زیادی از تجزیه و تحلیل‌های مختلف برای رفتارهای پیش‌بینی نشده از سمت دوست یا عزیزی.

نیمه‌ای‌پر نیمه‌ای‌خالی

 اما آيا بعد از تمام شدن همه فكرها و تحليل‌هاي چند بعدي، بررسي كرده‌ايد كه ريشه اين سوء‌تفاهم‌ها در كجاست؟ پيشنهاد ما براي رفع كامل اين مشكل، پياده‌كردن حسن ظن در برنامه رفتاريتان است. برداشت مثبت از برخوردها و اتفاقات، آرامش را همراه با بركت به زندگي شما وارد مي‌كند. حسن‌ظن تنها محدود به رابطه با خويشان و دوستان نيست بلكه در ارتباط با خداوند بعد معنوي شما را ارتقا مي‌دهد و در بعد اجتماعي اجازه مي‌دهد تا ترازوي تعقل را بيشتر از قبل به‌كار ببنديد.

  • عزيزان جان

تا به حال به بالاي تپه‌هاي رملي رفته‌ايد؟ هر يك قدم كه بالا مي‌رويد ممكن است دو قدم به پايين سُر بخوريد، تا جايي كه بتوانيد بر اين سيستم پر تَنش غلبه كرده و يكباره مسير را با سرعت طي كنيد. پرورش افكار منفي به همين شكل شما را عقب مي‌راند و نهايتا وارد حريم قلب مي‌شود و روي حال و رفتار طرف مقابل شما اثر مي‌گذارد. اگر شما در ارتباط با همسر، والدين، دوستان و آشنايان، رفتار همه را بررسي كنيد و بسنجيد كه هدف كدام رفتار طرف مقابل، شما بوده‌ايد يا اگر حرفي را بيان كرده، براي كوچك كردن شخصيت شما بوده و... اينها همه بذر بدبيني را در روح و جان شما مي‌پراكند. بهتر است نسبت به افرادي كه با آنها در ارتباط هستيد، يك پيش‌فرض تعريف كنيد و آن هم اين است كه اين افراد، نيت خير دارند، جز به نيكي با شما رفتاري نمي‌كنند و سخني به زبان نمي‌آورند. با اين روش ديگر خبري از داوري و تجزيه و تحليل چندساعته بعد از يك گفت‌وگوي ساده نيست. براي شروع مي‌توانيد اين رفتار را روي نزديك‌ترين و عزيزترين افراد زندگي‌تان پياده كنيد تا كم‌كم براي شما دروني شود؛ به‌عنوان مثال اگر تا قبل از اين، بعد از پايان هر جمله همسرتان مشخصا جبهه مي‌گرفتيد و نهايتا چند كلمه‌اي بحث ميان شما رد و بدل مي‌شد، مي‌توانيد اين بار سكوت كنيد. اينطور فكر كنيد كه برخورد ايشان و حرفي كه به زبان آورده به صلاح شماست و سعي كنيد اين بار به آن حرف‌هايي كه شنيده‌ايد عمل كنيد.

  • بعد از وظيفه

حتما براي شما اتفاق افتاده است كه بعد از انجام كاري، منتظر نتيجه بمانيد و تا روشن شدن انتهاي كار، شما هر لحظه با خود شرايط مختلفي را مرور كنيد كه اگر از فلان راه رفته بودم ممكن بود سريع‌تر به مقصود‌ برسم. اينجا لازم است كه صبر كنيد و نگاهي دوباره به روند فكري‌تان داشته باشيد. تلاش فكري و جسمي شما فقط تا قبل از انجام آن كار، اثر‌گذار‌ است. بعد از آن مهلت زماني، هر چقدر به آن فكر كنيد ‌نتيجه بهتر براي شما نخواهد داشت. اگر مطمئن هستيد كه همه تلاش‌تان را براي رسيدن به هدف مشخصي كه داشته‌ايد، به‌كار گرفته‌ايد پس اميدوار باشيد و به‌خودتان و توانايي‌هاي‌تان مهر مثبت بزنيد و بدانيد نتيجه تلاش‌هاي شما هر چه بشود همان خير و صلاح شماست. بعد از اين را به خداوند بسپاريد. سعي كنيد آرام باشيد. ملموس‌ترين مثال براي اغلب ما كنكور است. روز بعد از كنكور هيچ كاري از شما ساخته نيست؛ مثلا درس خواندن در روز بعد از كنكور اثري در رتبه شما نخواهد داشت! اينجا ايستگاهي است كه توكل به خداوند مي‌تواند به كمك شما بيايد.

  • خداي مهربان ما

در دين عزيز اسلام بسيار تأكيد شده است كه به خداوند و هر آنچه از سمت او است، حسن ظن داشته باشيد؛ «اَنَا عِندَ حُسنِ ظَنِّ عَبدِي المُؤمِنِ بِي، اِن خَيراً فَخَير وَ اِن شَرَّاً فَشَرّاً» خداوند متعال طبق ظن انسان با او رفتار مي‌كند.اگر ظنش نيكو بود، پاداش نيك مي‌دهد و اگر ظنش بد بود، كيفر بد مي‌دهد. خداوند آنقدر بزرگ و تواناست كه مي‌تواند تكه سنگي را به كوهي تبديل كند. خيلي‌ها را حتما در اطراف‌تان ديده‌ايد كه مي‌گويند فلان موقعيت را كه خدا به ما نمي‌دهد، يا خدا فقط 50درصد از خواسته‌هاي ما را مي‌شنود و 50درصد از اين 50درصد را به ما مي‌دهد! اين نوع نگاه به توانايي‌ها و علم خداوند، با دانسته‌هاي ديني ما در تناقض است؛ چرا بايد به خدايي كه رحمتش بر غضب او هميشه سبقت گرفته است، حسن ظن نداشت؟ زماني كه شما به كسي علاقه‌مند باشيد، به رفتارها، قول‌ها و حرف‌هاي او خوش بين هستيد و آنها را باور داريد؛ اين يعني به او ايمان داريد. بدگماني با اصل ايمان در تناقض است. اگر حسن‌ظن به خداوند را در جان كارهاي‌تان داشته باشيد، به او اطمينان مي‌كنيد و كارهاي خيري مانند ازدواج را به تأخير نمي‌اندازيد؛ چرا كه مي‌دانيد خداوند قول داده است كه به كارهاي نيك بركت مي‌دهد.

  • همه جا و همه، نه!

با خواندن قسمت‌هاي قبل اين متن شايد اين سؤال پيش بيايد كه بايد به همه افراد و همه حرف‌ها خوش‌بين باشيم و به آنها عمل كنيم؛ جواب «خير» است. در مسيري كه عقل شما باطل بودن راه را تأييد مي‌كند ديگر حسن ظن داشتن به پايان آن بي‌معناست. در اين حالت، ظن جاي خود را به وهم مي‌دهد. اگر فكر مي‌كنيد به تنهايي نمي‌توانيد مشخص كنيد كه موقعيت پيش روي شما خير است يا شر، حسن‌ظن داشته باشيد يا نه؟ بهتر است از يك يا دو مشاور عاقل و مومن كمك بگيريد تا مسير براي شما روشن شود. به اتفاقات شايع اين روزها از اين دريچه نگاه كنيد. كسي كه دشمني او ثابت شده است، مطمئنا حرف‌هاي در ظاهر نيك او هم در عمل براي شما نتيجه‌اي جز تنش ندارد. پس نمي‌توان با او با حسن ظن برخورد كرد. شايد در گذشته اين صحبت‌ها در ميدان جنگ فيزيكي مصداق پيدا مي‌كرد اما امروزه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي به راحتي قابل لمس است و جايگاهي است كه شما بايد به حرف‌ها و گفته هاي‌شان در ابتدا با سوءظن برخورد كنيد.

کد خبر 344728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha