دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

مسعود رضایی: منافقین از ابتدای انقلاب تلاش‌شان بر این بود که به ارگان‌ها و نهادهای مختلف نظام تازه‌تأسیس نفوذ کنند و برای چنین اتفاقی نیاز بود تا چهره‌های موجه از خود نشان دهند.

تاکتیک نفوذ

 آنها با تابلو و نام واقعي خودشان وارد جريانات سياسي ابتداي انقلاب نمي‌شدند، بلكه با عنوان يك فرد كاملا مسلمان و انقلابي تلاش مي‌كردند تا به نهادها نفوذ كنند؛ ازجمله ارگان‌هايي كه منافقين سعي داشتند در آنها نفوذ كنند نهادهاي اطلاعاتي مثل ركن 2 ارتش يا دفتر تحقيقات نخست‌وزيري بود كه كار امنيتي انجام مي‌داد و حتي نهادهاي انقلابي مانند سپاه نيز در معرض تهديد و نفوذ آنان بودند.

منافقين به‌دنبال آن بودند تا خط سازماني خودشان را تحت پوشش حركات انقلابي به پيش ببرند و براي اين كار در وهله نخست با نفوذ به نهادها به‌دنبال جمع‌آوري اطلاعات بودند؛ ازجمله سازمان‌هايي كه منافقين سعي داشتند در آنها حضور داشته باشند و اقدام آنها تبعات منفي بسيار زيادي داشت، دادستاني انقلاب و زندان‌ها بود. به‌صورتي كه آنها با نفوذ به اين نهاد توانستند خشونت بسيار زيادي را در رفتار با زندانيان به‌كار بندند. آنها چون خودشان را به‌عنوان افراد انقلابي معرفي كرده بودند، به‌طور طبيعي، عمل‌شان به نام انقلاب تمام مي‌شد؛ به‌عنوان مثال يكي از كارهايي كه منافقين در زندان مي‌كردند اين بود كه با زندانيان گروهكي با شدت عمل برخورد مي‌كردند. آنها معتقد بودند كه چنين رفتاري باعث تثبيت اعتقادي در عمل به فعاليت‌هاي گروهكي خودشان مي‌شود؛ بنابراين سعي مي‌كردند با زندانيان گروهكي با شدت عمل برخورد كنند و فضاي خشونت را در زندان گسترش دهند.

البته به‌تدريج نفوذي‌هاي منافقين در مسئوليت‌هاي دادستاني و نهاد زندان‌ها شناسايي شدند و با بازرسي‌هاي به عمل آمده پاكسازي شدند. منافقين براي نفوذ به ارگان‌ها و نهادهاي مختلف از روش‌هاي گوناگوني استفاده مي‌كردند. آقاي كشميري و آقاي كلاهي تحت عنوان افراد موجه انقلابي و مسلمان وارد نخست‌وزيري و حزب جمهوري اسلامي شده بودند و درنهايت نيز با انجام اقدام تروريستي خودشان موجب شدند كه به نظام ضربه وارد شود.

در چنين شرايطي به واسطه نفاقي كه اعضاي سازمان مجاهدين خلق داشتند و خودشان را همراه امام(ره) و انقلاب معرفي مي‌كردند به‌طور طبيعي جذب سازمان‌ها مي‌شدند. گزينش سازمان‌ها در ابتداي انقلاب هوشمندانه نبود. با توجه به اينكه نظام اطلاعاتي قوي‌اي در آن زمان وجود نداشت، گزينش‌ها فريب ظاهر انقلابي منافقين را مي‌خوردند. بعدتر در سال 63 و 64 با شكل‌گيري وزارت اطلاعات به‌عنوان يك دستگاه اطلاعاتي متمركز امكان نفوذ اين افراد به درون سازمان‌هاي نظام كمتر مي‌شود و به‌تدريج از بدنه نظام حاكميتي تسويه مي‌شوند.

کد خبر 344718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha