مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را در حالی ممنوع اعلام کرد که پیش از این وزیر بهداشت گفته بود محصولات تراریخته را «نفی» یا «حمایت» نمی‌کنیم.

محصولات تراریخته

به گزارش همشهري، توليد محصولات تراريخته از آن جهت كه ارتباط تنگاتنگي با سلامت غذايي مردم دارد در ماه‌هاي اخير از مقوله‌هاي چالش برانگيز بوده است. حتي طي چند‌ماه گذشته مقرر شد تا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قالب بررسي برنامه ششم توسعه، به اين مقوله بپردازند تا تكليف كشت انبوه و تجاري‌سازي محصولات دستكاري شده ژنتيك را براي 5سال آينده كشور مشخص كنند. حتي گفته شد كه دولت سعي دارد با گنجاندن بند مربوط به توليد و تجاري‌سازي محصولات دستكاري شده ژنتيك در برنامه ششم توسعه، دست‌كم 1/5ميليون هكتار از مجموع ۶ ميليون هكتار اراضي زراعي كشور را به كشت اين دسته از محصولات اختصاص دهد.اما اين معادلات با مصوبه‌ مجلس مبني بر ممنوعيت توليد، واردات و مصرف محصولات تراريخته طي چند روز گذشته به هم ريخت.

در همين حال علي‌محمد شاعري، رئيس كميسيون كشاورزي، اين محصولات را داراي ريسك خطر بالا توصيف كرد و گفت: روي ممنوعيت تراريخته‌ها كار كارشناسي و علمي مفصل انجام شده كه اميدواريم به قانون تبديل شود. وي افزود: اميدواريم اين اعلام نظر علمي در كميسيون تلفيق و صحن هم رأي بياورد و ما يك قانون دقيق وكارشناسي در اين زمينه داشته باشيم.رئيس اين كميسيون تخصصي همچنين با اشاره به عوارض احتمالي خطرناكي كه ممكن است مصرف اين محصولات در درازمدت برمحيط‌زيست و سلامت انسان داشته باشد مي‌گويد: در خلال بررسي لايحه برنامه ششم توسعه، روي اين موضوع تخصصي كه به كميسيون كشاورزي ارجاع شد كار كارشناسي و علمي مفصلي انجام داديم و در نهايت با توجه به‌احتمال خطر قابل توجه براي مردم، اين محصولات را ممنوع اعلام كرديم.

  • بي خطري محصولات تراريخته اثبات نشد

رسول خضري، نماينده مردم سردشت به همشهري مي‌گويد: نبايد مدافع توليد محصولات تراريخته دركشور باشيم؛ همچنين بدون مطالعه نيز نمي‌توان در زمينه توليد محصولات تراريخته ورود كرد چرا كه بي‌خطري محصولات تراريخته هنوز اثبات نشده است . مي‌دانيم كه علم ژنتيك نسبت به علوم طبيعي جديدتر است اما با اين حال بايد عوارض و تأثيرات محصولات تراريخته به نحو كارشناسانه‌اي موردبررسي قرار گيرد چرا كه تا سال2025آمريكا پيش‌بيني كرده محصولاتي كه با مهندسي ژنتيك توليد مي‌شوند، آمار سرطان را افزايش مي‌دهند.

  • محصولات تراريخته چيست؟

داستان محصولات تراريخته (Transgenic products) يا همان محصولات دستكاري شده محصولاتي هستند كه از انتقال يك يا چند ژن بين دو نوع موجود زنده مختلف به‌وجود مي‌آيد. توليد اين دسته از محصولات تا به امروز بحث‌ها و چالش‌هاي مختلفي را در كشورهاي مختلف جهان ميان استادان و صاحب‌نظران حوزه بيوتكنولوژي در دو طيف مخالفان و موافقان اين محصولات ايجاد كرده است؛ به‌گونه‌اي كه طرفداران اين محصولات بدون درنظر گرفتن نتايج برخي از آزمايش‌ها كه عوارض مختلفي براي برخي ازمحصولات دستكاري شده ژنتيك نشان مي‌دهد، منتقدان رابه فرار از تكنولوژي متهم مي‌كنند و منتقدان نيز بر عوارض و مخاطرات محصولات تراريخته بر سلامت انسان و محيط‌زيست تأكيد دارند و خواستار آگاهي عمومي درباره اين نوع محصولات هستند. البته سرطان، تومورهاي خطرناك، ناباروري، ميكروسفالي، پيري زودرس و تغييرات فيزيكي بخشي از خطرات احتمالي محصولات تراريخته بر انسان است كه از سوي منتقدان و با استناد به نتايج برخي آزمايش‌ها برشمرده مي‌شود.

وزير بهداشت اما با بيان اينكه مردم نگران محصولات تراريخته نباشند، مي‌گويد: اتفاق جديدي در حوزه عرضه محصولات تراريخته كشاورزي طي 10سال گذشته انجام نشده كه موجب نگراني مردم باشد. تنها فضاسازي نامناسبي پيرامون محصولات تراريخته صورت گرفته، درحالي‌كه اين محصولات در دنيا به هيچ وجه محكوم نيست. سخنان وزير بهداشت درباره ساير كشورها در حالي است كه 38كشور جهان رسما توليد محصولات تراريخته (دستكاري شده ژنتيك) را ممنوع كرده‌اند.

کد خبر 344705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha