همشهری آنلاین: رئیس انجمن ریاضی ایران، این انجمن را در آستانه اخراج از اتحادیه انجمن‌های ریاضی دنیا به دلیل عدم پرداخت حق عضویت دانست.

به گزارش ايسنا، دکتر محمدعلی دهقانی با بیان اینکه انجمن ریاضی ایران در اتحادیه انجمن‌های ریاضی دنیا از ماکزیمم پنج رتبه چهار را دارا است و در صورت صعود به رتبه پنجم به جمع کشورهای برتر در این حوزه می‌رسیم، اظهار کرد: حق عضویت در این اتحادیه سالیانه 11 هزار یورو است که متاسفانه ایران طی سه سال اخیر هیچ هزینه‌ای بابت حق عضویت به این اتحادیه پرداخت نکرده است.

رئیس انجمن ریاضی ایران افزود: این مساله موجب شده کشور ما در آستانه اخراج از اتحادیه انجمن‌های ریاضی دنیا قرار گیرد که در صورت اخراج باید تمام فعالیت‌های خود را از صفر شروع کنیم و همچنین ارتباطات و مناسبات ما نیز با کشورهای پیشرفته در این حوزه قطع می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا به سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کردیم اما هیچ کدام از این نهادها به دلیل کمبود بودجه حق عضویت ما را بر عهده نگرفتند، البته در سال‌های قبل هم حمایت کاملی از ما برای پوشش‌دهی برنامه‌ها صورت نگرفته بود.

دهقانی تصریح کرد: از سوی دیگر هزینه‌های انجمن سالانه بین 250 تا 300 میلیون تومان است این در حالیست که درآمد انجمن تنها از طریق حق عضویت اعضا آن هم در حدود 60 تا 70 میلیون تومان تامین می‌شود.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه با هزینه کم مسابقاتی در سطح بالا و معتبر برگزار می‌کنیم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ دنیا از مدال‌آوران ما با عزت دعوت می‌کنند این درحالیست که در کشور ما به این نخبگان اهمیت چندانی داده نمی‌شود به گونه‌ای که 20 سال پیش به مدال‌آوران مسابقه ریاضی 5 سکه تمام جایزه داده می‌شد اما این جایزه هم‌اکنون به 500 تا 600 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اعطای بزرگترین جایزه ریاضی به مریم میرزاخانی و بهترین جایزه اتحادیه اروپا به سارا زاهدی، بر ضرورت حمایت جدی از نخبگان و نابغه‌های ریاضی برای جلوگیری از بروز مساله فرار مغزها تاکید کرد.

دهقانی همچنین به برگزاری کنفرانسی مشترک با اتحادیه اروپا و حوزه قفقاز (ترکیه، ارمنستان، گرجستان و روسیه) با حضور حدود 75 نفر از ایران اشاره کرد و گفت: قرار بود این کنفرانس اوایل شهریور ماه در ترکیه برگزار شود اما به دلیل مسائل ترکیه برگزاری این کنفرانس به سال آینده موکول شد.

وی افزود: به احتمال زیاد دانشگاه تبریز در دور بعدی این کنفرانس در سال 2018 میزبانی را بر عهده بگیرد.

کد خبر 344644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha