با صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده سکه طلا و آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق زمین و ساختمان رسما فعالیت نسل جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آغاز شد.

به گزارش همشهري، تغيير مديريت در سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمايه را نيز دستخوش تغييرات بنيادين كرد. از يك ماه پيش كه شاپورمحمدي، مدير نام‌آشناي بازار سرمايه كه پيش از آن معاون وزير اقتصاد بود به‌عنوان رئيس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد، بازار سرمايه نيز دستخوش تغيير شد و اين تغييرات بازار را به تحرك واداشت.

در نخستين گام، برنامه‌هاي اصلاحي در دستور كار رئيس جديد قرار گرفت و اكنون فرآيند اعطاي مجوز‌ها و فعاليت نهاد‌هاي جديد مالي سرعت بيشتري گرفته است.در همين رابطه روز گذشته مجوز فعاليت نخستين صندوق سرمايه‌گذاري در اوراق گواهي سپرده سكه طلا صادر شد و در عين حال قرار است امروز پذيره‌نويسي نخستين صندوق زمين و ساختمان كه همه فعالان بازار سرمايه دست‌كم 5 سال در انتظار آغاز پذيره‌نويسي آن بودند، آغاز مي‌شود. اينها نسل جديدي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه هستند.

قبلا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام، صندوق‌هاي مختلط، صندوق‌هاي بازارگرداني و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله فعاليت‌شان را در بازار سرمايه آغاز كرده بودند. اكنون يك‌ميليون نفر از مردم از طريق همين صندوق‌ها در بازار سرمايه سهام دارند.

نمودار

  • صندوق‌هاي زمين و ساختمان چگونه كار مي‌كنند؟

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان، صندوق‌هايي هستند كه منابع مردم را جذب و اين منابع را صرف ساخت و ساز واحد‌هاي مسكوني مي‌كنند. از اين طريق هم بازار ساخت‌وساز و توليد مسكن افزايش مي‌يابد و هم مردم در سود ساخت‌وساز شريك مي‌شوند.
به‌عبارت بهتر، هدف از تاسيس صندوق‌هاي زمين و ساختمان استفاده از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بازار سرمايه براي كمك به بخش مسكن و نيز استفاده از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود در بخش مسكن و جمع‌آوري سرمايه‌هاي كوچك براي سرمايه‌گذاري در پروژه‌‌هاي بزرگ ساختماني است. يك هدف ديگر اين صندوق‌ها استفاده از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت ساخت‌و‌ساز با ريسك و هزينه كمتر است.

روش كار به اين صورت است كه سرمايه‌گذاران ابتدا واحد‌هاي صندوق‌هاي زمين و ساختمان را خريداري مي‌كنند و در آخر بعد از آنكه يك پروژه ساختمان به پايان رسيد، واحدهاي ساختماني در پايان عمر صندوق به فروش مي‌رسد و سود حاصل از فروش واحد‌هاي مسكوني نيز بين دارندگان واحدهاي (سهام) صندوق در پايان عمر صندوق تقسيم مي‌شود. نكته مهم اينجاست كه اين صندوق‌ها واحدهاي ساختماني خود را مستقيما به سرمايه‌گذاران و دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق واگذار نمي‌كنند بلكه آپارتمان‌ها يا واحد‌هاي ساخته شده با رعايت مقررات، از طريق برگزاري مزايده به بهترين خريدار واگذار مي‌شود.

مزيت سرمايه‌گذاري در اين صندوق‌ها اين است كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند از سود ناشي از ساخت و فروش واحدهاي ساختماني بهره‌مند شوند؛ بنابراين قدرت خريد سرمايه‌گذار در برابر افزايش قيمت زمين و ساختمان در منطقه اجراي پروژه تا حد زيادي حفظ مي‌شود.

نكته ديگر اينكه سرمايه‌گذار مي‌تواند واحدهاي سرمايه‌گذاري خود را در هر زمان از طريق فروش به بازارگردان يا اشخاص ديگر به پول نقد تبديل كند. سرمايه‌گذاري مستقيم در پروژه‌هاي ساختماني، اين مزيت را ندارد و فروش يك واحد ساختماني به‌مراتب از فروش واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي زمين و ساختمان مشكل‌تر است.

  • نحوه كار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري درگواهي سپرده سكه

سازمان بورس ديروز همچنين مجوز فعاليت نخستين صندوق سرمايه‌گذاري در گواهي سپرده طلا را صادر كرد. اين صندوق‌ها كه بيشتر براي نهاد‌هاي حقوقي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كارآيي دارند، مي‌توانند سبد سهام صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري معمولي را متنوع و سود بيشتري نصيب اين صندوق‌ها كنند.

در همين رابطه محمودرضا خواجه‌نصيري، مديرعامل تأمين سرمايه آرمان، درباره نحوه فعاليت اين صندوق‌ها گفت: امروزه معاملات سهام شركت‌ها، ارتباط نزديكي با شاخص‌هاي كالايي دارد؛ براي مثال وقتي مدير سرمايه‌گذاري يك صندوق تحليل مي‌كند كه به دلايل مختلف، بهاي مس در بازارهاي جهاني رشد خواهد كرد، گواهي سپرده مس خريداري مي‌كند و درصورت تحقق آن پيش‌بيني، بدون شك با سودآوري روبه‌رو مي‌شود. اما همان مدير سرمايه‌گذاري اگر اقدام به خريد سهام يك شركت توليدي مس كند، به‌دليل وجود برخي تصميمات در سيستم‌هاي مديريتي شركت‌ها، حتي با وجود تحقق پيش‌بيني درخصوص رشد بهاي مس در بازارهاي جهاني، امكان دارد كه سودي نصيب آن صندوق نشود.

خواجه نصيري ادامه داد: با اين تفاسير تحليل و سرمايه‌گذاري روي اوراق كالا يا همان گواهي سپرده كالا، ساده‌تر و قابل‌انكارتر از سهام يا اوراق ديگر است. به گفته خواجه‌نصيري صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌توانند سكه را در پرتفوي خود جاي دهند و ريسك خود را كاهش دهند.

کد خبر 344535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha