مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

شهردار تهران در نخستین همایش محله مسجدمحور که در حسینیه ارشاد برگزار شده بود طی سخنانی تأکید کرد که اگر مسجد محل توجه به دغدغه‌های مردم باشد، بدون شک پای مردم به مسجد باز خواهد شد.

قدردانی از فعالان قرآنی و دینی در همایش محله مسجد محور.

يكي از تأكيدات محمدباقر قاليباف پاسخگويي به نيازهاي جوانان از طريق مسجد بود. وي با اشاره به اهميتي كه مراجع بزرگ مانند مقام معظم رهبري و حضرت امام (ره) براي مسجد قائلند، افزود: واقعيت آن است كه امروز مسجد نتوانسته محور حركت‌هاي فرهنگي ما در هويت‌بخشي و تأثيرگذاري در زندگي خانواده‌ها باشد. قاليباف گفت: من از 9سالگي مكبر مسجد بودم و تا امروز هم از مسجد فاصله نگرفته‌ام. اين تجربه 40ساله مرا به اين جمع‌بندي رسانده است كه اگر دست‌اندركاران مسجد و در رأس آن امام جماعت به‌عنوان محور مسجد، حلال دغدغه‌هاي مادي و معنوي مردم باشد پاي همه را به مسجد باز خواهد كرد.

  • در مسجد به روي همه باز باشد

شهردار تهران با بيان اينكه اگر مسجد دغدغه‌مند موضوعات اهالي محله باشد، حتما محور محله نيز خواهد شد، افزود: حق نداريم كسي را از ورود به مسجد محروم كنيم بلكه در مسجد به روي همه شهروندان با هر سليقه‌اي بايد باز باشد به اين معنا كه اگر شهروندي به مسجد بيايد و نمازش را نخواند، باز هم بايد حرف آن شهروند شنيده و با او ابراز همدردي شود. بدين‌ترتيب شاهد خواهيم بود كه آن فرد نيز به‌تدريج در مسجد به نماز خواهد ايستاد.

قاليباف از يكايك مديران نظام جمهوري اسلامي خواست امكانات خود را براي حل مسائل مردم از مسير مسجد و با تفكر مسجدي به محله‌ها تزريق كنند كه البته يكي از اين دستگاه‌ها شهرداري تهران خواهد بود. وي افزود: 11سال قبل در شهريورماه سال 84كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا كردم به 3 موضوع در شوراي شهر اشاره داشتم؛ اول اينكه رويكرد ما در شهرداري تهران رويكرد فرهنگي و اجتماعي، دومين رويكرد محله محوري و سومين رويكرد نيز مسجد‌محوري است؛ چراكه مهم‌ترين وجه مميزه يك شهر اسلامي با شهر غيراسلامي در همين نكته است.

از نظر قاليباف، اگر براي شهرمان همه امكانات رفاهي را فراهم كنيم اما در آن معصيت خدا اتفاق بيفتد، اين شهر هرگز شهر اسلامي نيست. به همين دليل شهردار تهران تأكيد كرد بحث مسجدمحوري و محله‌محوري را در كنار رويكرد فرهنگي و اجتماعي از آغاز كار مورد توجه قرار داده است.

وي با تأكيد بر اينكه در طول مدت يك دهه گذشته، به اندازه بودجه سال84 شهرداري تهران به موضوع مسجد و مسجدمحوري در ابعاد ساختاري، كالبدي، محتوايي و فرهنگي توجه كرده است، گفت: مجموعه مديريت شهري اعم از شوراي شهر و شهرداري تهران در اين زمينه كم نگذاشته‌اند كه البته اين به‌معناي تأمين همه نيازها نيست.

  • حلقه تكميل، سرا و مسجد محله

شهردار تهران در عين حال به اين موضوع نيز اشاره كرد كه ممكن است اجراي بخش قابل توجهي از فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در ‌شأن مساجد نباشد اما چون براي جامعه ضروري و حياتي است پس آن حركت‌هاي اجتماعي و فرهنگي هم بايد با تفكر مسجدي و در خارج از مسجد از جمله در سراهاي محله‌ها دنبال شود. وي سراهاي محله را حلقه تكميلي حركت مساجد دانست و گفت: به همه نوجوانان و خانواده‌ها عرض مي‌كنم ما را در كنار خودتان و خانواده‌تان در مسجد ببينيد. ما در شهرداري 4 موضوع منزل، مسجد، محله و مدرسه را به‌طور مداوم در حوزه اجتماعي و فرهنگي دنبال مي‌كنيم تا بتوانيم يك جامعه پويا داشته باشيم و فرزند زمانه خويش باشيم.

  • محله‌هاي جديد، به ساخت مساجد نياز دارند

شمال تهران با داشتن محله‌هاي قديمي داراي مساجد بسياري است و تنها در محدوده‌هاي تازه‌تاسيس نياز به احداث مساجد جديد دارد كه با همياري و مشاركت شهروندان به اجرا خواهد رسيد. مهدي چمران رئيس شوراي شهر به مناسبت هفته بزرگداشت مساجد درمسجد جامع امام جعفر صادق(ع) اقدسيه حاضر شد و طي سخناني گفت: پايگاه اوليه اسلام از صدر اسلام مساجد بوده‌اند كه محل قضاوت، عبادت، مشاركت‌هاي مردمي، مبارزه و... به شمار مي‌رفتند.

وي افزود: در دوران انقلاب نيز مبناي همه حركت‌ها مسجد بود و پايه‌هاي انقلاب با حركت عظيمي كه سال 42اتفاق افتاد از مسجد شكل گرفت. رئيس شوراي اسلامي شهرتهران با اشاره به معماري شهري محله‌ها گفت: در گذشته، محله‌ها حول محور مساجد ساخته و گسترده مي‌شدند و مسجد مبدأ سازندگي، تحرك، مقاومت، اخلاق مداري، اقتصادي و... بود ولي اكنون پيوست‌هاي اجتماعي، فرهنگي در محله‌ها كمرنگ شده است و نياز به تقويت دارد.

کد خبر 344325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha