همشهری آنلاین: با موافقت نمایندگان، دولت اجازه پیدا کرد تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دریافت کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی چهارشنبه-3 شهریور- مجلس در جریان بررسی اصلاح لایحه یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 95 تبصره الحاقی را مبنی بر آنچه به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره 3 قانون بودجه سال 95 کل کشور تا مبلغ 5 میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دریافت کند را بررسی و تصویب کرد.

شرایط اخذ وام به شرح زیر است:

1-وام دریافتی صرفا برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیربنایی و تولید پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

2- طرح‌های موضوع بند یک با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

3- نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این تبصره الحاقی با 148 رأی موافق ، 45 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

این تبصره الحاقی به پیشنهاد تاج گردون در صحن علنی مطرح شد که مخالف و موافقانی را نیز به همراه داشت، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با این تبصره گفت: این بر خلاف اصل 52 و 53 قانون اساسی است که می‌گوید هر پیشنهادی باید منابع و مصارفش مشخص باشد و نمی‌توان در زمان اصلاح بودجه دولت پیشنهادی را مطرح کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات پورابراهیمی گفت: این پیشنهاد دولت نیست بلکه یک نماینده مجلس است که این پیشنهاد را ارائه می‌کند و تنها دولت با آن موافق است زیرا حدود 7 الی 8 ماه پیش این پیشنهاد از طرف دولت روسیه به ایران مطرح شده بود.

قسیم عثمانی یکی از نمایندگانی بود که به عنوان موافق این تبصره در صحن علنی اظهار داشت: آقای پورابراهیمی با اصل موضوع مخالفتی نداشته‌اند، چند ماه از سال گذشته و تمام کارهای عمرانی کشور در انتظار پول بوده است و مردم مدام نسبت به این امر اعتراض دارند زیرا دولت پولی برای ارائه ندارد و هرچه داشته صرف امور جاری کشور کرده است.

وی ادامه داد: دولت امکان کسب منابع بیشتر را ندارد زیرا نفت بیشتر از این مقدار فروش نمی‌رود و دولت امکان فروش اموال و دارایی‌های خود را به دلیل رکود ندارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: ارزان‌ترین راه برای تأمین منابع داخلی استفاده از منابع خارجی است زیرا این وام تنها دو درصد سود دارد و دریافت این وام نیز از کشوری که دارای منافع مشترکی با یکدیگر هستیم باعث محکم شدن روابط سیاسی شده و کار عاقلانه‌ای است.

اما در ادامه نوبخت سخنگوی دولت ضمن موافقت با این پیشنهاد و تبصره الحاقی گفت: در تبصره 3 قانون بودجه سال 95 مجلس به دولت مجوز داد تا 50 میلیارد دلار از منابع خارجی به صورت فاینانس استفاده کند که این امر نسبت به سال گذشته 15 میلیارد دلار افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن به رشد هشت درصدی بر اساس برنامه توسعه نیاز به برخی منابع خارجی داریم که یکی از راه‌های آن تسهیلات خارجی یعنی فاینانس است و این پیشنهاد نمایندگان به نحوی است که به آن تنوع داده است.

نوبخت تصریح کرد: روش ارزان‌قیمتی پیش آمده که با توجه به روابط دیپلماسی برای آنکه نشان دهیم تنها منابع غربی مورد توجه نیست این منابع شرقی مطرح شده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: پیرو دیپلماسی قوی کشورهای شرقی این موقعیت به وجود آمده که غربی‌ها فکر نکنند آنها تنها تأمین‌کننده منابع هستند لذا این پیشنهاد نمایندگان مورد موافقت دولت است.

وی بیان داشت: اکنون این فرصت برای کشور فراهم شده و به جای تبصره 14 و 35 و 35 یک تبصره 3 در مورد چگونگی منابع مصارف خارجی به وجود بیاید و منابع و مصارف هم در آن توضیح داده شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: اکنون 2 هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که 400 هزار میلیارد تومان برای اتمام آن نیاز داریم که یا باید تأمین شود یا باید رها شود.

قاضی‌پور نماینده ارومیه طی اخطاری نسبت به این تبصره الحاقی  گفت: دولت باید این موضوع را به صورت لایحه‌ای جدا به مجلس ارائه می‌کرد.

لاریجانی رئیس مجلس این اخطار را وارد ندانست و به قاضی پور گفت: باید در موضوع صحبت کند.

اما در ادامه ادیانی نماینده قائم شهر به عنوان آخرین نماینده ضمن ارائه اخطار بر اساس اصل 80 قانون اساسی گفت: اگر دولت احساس نیاز می‌کرد باید تبصره الحاقی را در بودجه سال 95 قرار می‌داد و لایحه‌ای جدا برای ارائه آن به مجلس ارائه می‌کرد.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار وی گفت: این موضوع مدت‌هاست که مطرح بوده و اکنون این پیشنهاد توسط نمایندگان در اصلاحیه مطرح می‌شود و دولت روسیه نیز حدود یک سال است به دولت پیشنهاد دریافت وام 2 درصد را داده است.

کد خبر 344228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha