سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

اگر آن شبکه معلوم‌الحال ماهواره‌ای با همین قوت و قدرت به حمایت از سینمای ایران ادامه بدهد، شاید دبیر جشنواره فیلم فجر ناچار شود دوره سی و پنجم را با حضور نسخه ۹۰ دقیقه‌ای سریال‌های تلویزیون (البته به شرط حضور نداشتن بازیگران پناهنده به شبکه ج) برگزار کند!

«آااادت نمی‌کنیم» تنها فیلمی بود که  قربانی شبکه‌های ماهواره‌ای شده است.

به گزارش همشهري، هنوز 24ساعت از اعلام ممنوع شدن فعاليت 6تهيه‌كننده سينماي ايران به‌دليل پخش تيزرهاي فيلم‌هايشان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي به دستور دادستاني نگذشته بود كه دادستان تهران اين ادعا را تكذيب و اعلام كرد دستور قضايي بازپرس پرونده شامل حال فيلمسازان و تهيه‌كنندگان نمي‌شود.

براساس آنچه در پايگاه اطلاع‌رساني دادسراي عمومي و انقلاب تهران به نقل از عباس جعفري دولت‌آبادي آمده، مكاتبه با رياست سازمان سينمايي ارتباطي با منع فعاليت هنرمندان و تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي سينمايي ندارد و صرفا ناظر به شركت‌هاي پخش فيلم است.

  • حكمي براي ممنوع شدن فعاليت

اين در حالي است كه اظهارنظر حبيب ايل‌بيگي، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي مبني بر ممنوع شدن فعاليت سينماگران در فضاهاي حقيقي و مجازي بازتاب گسترده‌اي داشت و با عبارت بامزه «ممنوع‌الكار» مورد توجه قرار گرفت؛ تركيب يك واژه عربي با واژه فارسي كار! ايل‌بيگي درباره جزئيات حكم گفته بود: «براساس نامه بازپرس ويژه رسيدگي‌كننده به پرونده خطاب به رئيس سازمان سينمايي، ما تا اطلاع ثانوي از صدور مجوز جديد براي علي سرتيپي، سيدرضا ميركريمي، مصطفي كيايي، سيدامير پروين‌حسيني، عبدالله عليخاني و محمدرضا صابري منع شده‌ايم.»

  • يك شبكه مقابل تمام سينما

به گفته معاون رئيس سازمان سينمايي و براساس نامه بازپرس، اين 6تهيه‌كننده كه هم‌اكنون آثارشان روي پرده سينماهاست، به اتهام پخش تيزر فيلم‌ها از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فعلا مجوز ساخت، نمايش و پروانه نمايش خانگي نمي‌گيرند. نكته اينجاست كه مشخص نيست اگر شبكه ج به اعمال خودسرانه خود در پخش تيزرها ادامه بدهد، تا پايان سال تقريبا تمام سينماگران فرصت فعاليت را از دست مي‌دهند و يك شبكه معلوم‌الحال مي‌تواند تمام سينماي ايران را با چالش اساسي بحران هويت مواجه كند.

  • سوء‌تفاهمي كه رفع مي‌شود

حجت‌الله ايوبي هم كه همزمان با رسانه‌اي شدن خبر ممنوع شدن فعاليت سينماگران به شيوه مالوف دست به قلم برده و ماجرا را سوء‌تفاهم خوانده بود، روز گذشته به ايسنا گفت: «به‌نظر مي‌رسد لازم بود مقام محترم قضايي براي تكميل بررسي‌هاي بيشتر، از سازمان سينمايي به‌عنوان دستگاه دولتي كسب اطلاعات يا سينماگران را احضار و با آنها گفت‌وگو مي‌كرد. در حكم قاضي نام سينماگراني برده شده كه بين آنها تهيه‌كننده، پخش‌كننده و كارگردان هم ديده مي‌شود.»

داستان برخورد قانوني با پخش تيزر فيلم‌هاي سينمايي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان نخستين بار با احضار برخي تهيه‌كنندگان به دادسراي فرهنگ و رسانه جنبه جدي به‌خود گرفت و «آااادت نمي‌كنيم» ابراهيم ابراهيميان هم نخستين و تنها فيلمي بود كه به همين دليل براي مدتي از اكران بازماند. پس از توقف پخش تيزرها براي مدتي كوتاه، ماجرا از اوايل مرداد به شكلي گسترده‌تر دنبال و شامل فيلم‌هاي ارزشي و دفاع‌مقدسي هم شد. هر چند گفته مي‌شود اقدام شبكه ج خودسرانه است اما تركش‌هاي آن دامن سينماي ايران را گرفته و با شدت گرفتن موضوع، مي‌تواند همه سينماگران را بيكار كند.

  • ما آگهي نمي‌دهيم

سيدغلامرضا موسوي، رئيس شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان سينما درباره ماجرايي كه سينماي ايران را درگير خود كرده به همشهري گفت: «با توجه به نامه‌اي كه از قوه قضاييه رسيده و تأييد آن از سوي مديران سازمان سينمايي، من موضوع را بيشتر يك سوء‌تفاهم مي‌دانم و باور دارم همكاران ما هيچ‌كدام به شبكه‌هاي ماهواره‌اي آگهي نمي‌دهند. هر چند با توجه به اظهارنظرهاي متفاوت مديران سينمايي و دادستاني درباره محتواي نامه، بايد درباره آنچه در متن حكم مقام قضايي آمده، دقيق‌تر اطلاع‌رساني شود.»

کد خبر 344159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha