سید محمد فخار : ‌طرح کاهش از اول شهریور به طور رسمی کار خود را در پایتخت آغاز کرد. در این مرحله از طرح کاهش در واقع رانندگان تهرانی باید تنها قانونی را اجرا کنند که ۱۲ سال است الزام‌آور شده و در داشتن معاینه فنی از مراکز مجاز خلاصه می‌شود.

طرح کاهش

به گزارش همشهري، مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره اعلام كرد: طرح كاهش در واقع گامي براي جلوگيري از تردد خودروهاي آلاينده در ‌تهران است. بدين‌منظور طرح كاهش تمركز بر اخذ معاينه فني دارد و مراكز ما براي پوشش به همه شهروندان پايتخت دوشيفته آماده خدمت‌رساني هستند. طرح كاهش از پاييز1393 ازجمله مهم‌ترين سوژه‌هاي ستاره‌دار روزنامه همشهري بود كه سرانجام به اجرا رسيد

. آنگونه كه معاون شهردار خبر داده، از ابتداي مهر قرار است براي رانندگان متخلفي كه بدون معاينه فني وارد محدوده زوج و فرد مي‌شوند، پيامك ارشادي ارسال شود و از اين‌رو همه بايد معاينه فني را براي ورود به محدوده‌هاي ترافيكي داشته باشند. گام‌هاي بعدي اين طرح قرار است‌ تا دي‌ماه سال96 با خروج خودروهاي كاربراتوري و جايگزيني آنها با خودروهاي انژكتوري تكميل شود و در طول اين مدت شهرونداني كه خودروي كاربراتوري دارند، موظفند معاينه فني دريافت كنند. اما به‌هر ترتيب تا پيش از جريمه‌شدن، بايد روند نوسازي آن را آغاز كنند.

  • 3سال تلاش

موضوع طرح كاهش سابقه‌اي سه ساله در تهران دارد و سال‌هاست شهرداري تهران تلاش مي‌كند طرح غيركارشناسي زوج و فرد كه اساس محدوديت ترافيكي را به جاي آلودگي هوا، بر پلاك خودروها متمركز كرده است، اصلاح كند. طرح كاهش سال92 در شركت كنترل كيفيت هواي تهران از 225 الگوي خارجي خود اخذ و بعد بومي‌سازي شد تا براي 85درصد علت آلودگي هواي تهران يعني خودروهاي آلوده برنامه‌ريزي زيست‌محيطي كند. در طول اين 3سال طرح در شوراي ترافيك شهر، شوراي شهر و شوراي‌عالي ترافيك به تصويب رسيد و از ديروز سرانجام به مرحله اجرا گذاشته شد.

  • دستور ابلاغ شده است

ديروز عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور درباره اجرايي‌شدن طرح كاهش گفت: آخرين جلسه اجرايي‌شدن اين طرح در تهران ديروز برگزار شد و به پليس راهور براي اجرايي‌كردن هرچه زودتر آن دستورات لازم ابلاغ شده است و در آينده‌اي نزديك شاهد اجراي آن خواهيم بود.

  • آيا پليس طرح را اجرا مي‌كند؟

پليس راهور مهم‌ترين بازوي اجرايي طرح كاهش است كه مي‌تواند در ميان‌مدت، اثر مستقيمي بر كاهش آلودگي هوا در‌ اين طرح ترافيكي داشته باشد. 20مهر سال گذشته بود كه يكي از مسئولان اين نهاد درباره طرح كاهش صراحتا اعلام كرده بود كه «طرح‌هاي پي در پي و مطالعه‌نشده كه در آن حقوق مردم نقض شود، نبايد نظم مردم را برهم ريزد.»

اين درحالي بود كه طرح كاهش صدها سند مطالعاتي دارد و سلامت 9ميليون شهروند تهراني‌ مهم‌ترين حقي است كه به واسطه اجراي طرح كاهش نقض نمي‌شود. هفته پيش سردار حسيني، رئيس پليس راهور تهران بزرگ اعلام كرد كه «اگر طرح كاهش را امروز به ما ابلاغ كنند براي اجراي كامل، حداقل 3‌ماه زمان نياز داريم.» بدين‌ترتيب پس از ابلاغ وزير كشور بايد منتظر ماند تا از ابتداي آذر ماه پليس طرح را به‌طور كامل اجرا كند.

  • طرح‌هاي علمي كاهش آلودگي هوا قرباني نشود

نبايد طرح‌هاي علمي كاهش آلودگي هوا قرباني اختلاف سليقه مسئولان شود. اين نگراني عبدالرضا عزيزي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بود. به گفته وي، با وجود آنكه طرح كاهش (LEZ) يكي از روش‌هاي علمي در زمينه رفع مشكلات است، اما به دليل نبود مديريت واحد شهري همچنان در اجراي اين طرح سنگ‌اندازي مي‌شود.

وي تصريح كرد: بخش قابل توجهي از مشكلات كلانشهر تهران در مغفول‌ماندن مديريت واحد شهري ريشه دارد، درحالي‌كه در تمام دنيا اين شهرداري‌ها هستند كه وظيفه مديريت يكپارچه را برعهده دارند. عزيزي همچنين از جزيره‌اي عمل‌كردن در اجراي طرح‌هاي كاهش آلودگي هواي پايتخت به‌ويژه طرح كاهش انتقاد كرد و افزود:

بارها در مسير اجراي طرح‌هايي همچون طرح كاهش شاهد اختلاف سليقه سازمان‌هاي مختلف هستيم. به‌طور مثال پليس ابتدا اعلام مي‌كند مخالف اجراي چنين طرحي است و شهرداري موافق. همين اختلاف سليقه در اجراي طرح‌ها نشان‌دهنده وجود مشكلات ريشه‌داري است كه مانع تحقق مديريت واحد شهري مي‌شود. عزيزي خروج خودروهاي فرسوده را پيش‌شرط اجراي طرح كاهش دانست و گفت: به همان اندازه كه خروج خودروهاي فرسوده در كاهش آلودگي هواي تهران تأثيرگذار است، بايد روش‌هاي ديگري همچون حذف موتورسيكلت‌هاي فرسوده و جايگزيني اين ناوگان دودزا با موتورسيكلت‌هاي برقي نيز در دستور كار قرار گيرد. ضمن اينكه الزام توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي و حمايت از توسعه مترو نيز نبايد مغفول بماند.

کد خبر 344061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

دیدگاه خوانندگان