همشهری آنلاین: دو نفر از تفنگداران دریایی ارتش آمریکا به اتهام کشتار 24 غیر نظامی عراقی در شهر حدیثه در دادگاه نظامی محاکمه خواهند شد.

به نوشته ال موندو، یکی از سخنگویان پیاده نظام نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد: جرایم سرهنگ جفری چسانی به اتهام اهمال در انجام امور محوله و صادر نکردن دستورات لازم جهت انجام تحقیقات درباره واقعه کشتار حدیثه و کاپیتان استفن تاتوم به اتهام کشتار غیر داوطلبانه و رفتار غیر مسوءلانه، در دادگاه نظامی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

این سخنگوی ارتش آمریکا در ادامه گفت: تاتوم در ابتدا قرار بود به اتهام قتل عمد مورد محاکمه قرار گیرد، اما به دلیل اظهارات سرهنگ پل ور مبنی بر اینکه وی تنها دستورات مافوق‌هایش را اجرا می‌کرد و به دلیل شرایط مجبور به شلیک شده بود و نه به خاطر انتقام و یا ارتکاب به قتل، اتهام وی به قتل غیر عمد تقلیل یافت.

در 19 نوامبر سال 2005 گروهانی تحت فرماندهی گروهبان ووتریش دست به کشتار 24 غیر نظامی در حدیثه عراق زد.نظامیان آمریکایی پس از آنکه بمبی در نزدیکی خودروی حامل آن‌ها منفجر شد، دست به کشتار تمامی اعضای یک خانوده عراقی زدند.

در سپتامبر سال گذشته ووتریش که متهم به کشتن 17 نفر از 24 شهروند کشته شده در حدیثه است،  ضمن اظهار ندامت از اقدام به کشتار شهروندان غیر نظامی عراقی ادعا کرده بود که این اقدام را جهت حفاظت از افراد تحت فرمان خود انجام داده بود.

در جریان واقعه حدیثه نظامیان آمریکایی مبادرت به پرتاب نارنجک به سمت منازل مسکونی کرده که این امر منجر به کشته شدن 19 نفر دیگر از غیر نظامیان شد.

کد خبر 34402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز